22 februari, 2013

Jättestor solfläck kan ge solstormar denna vecka…

sol

Fri översättning av delar av artikeln:

http://theextinctionprotocol.wordpress.com/

En kolossal solfläck på solens yta är tillräckligt stor för att svälja sex jordklot i sin helhet och kan utlösa solstormar denna vecka, säger NASA-forskare. Solfläck-jätten fångades på kamera av NASA: s Solar Dynamics Observatory och den svällde till enorma proportioner under de 48 timmarna som spänner mellan tisdag och onsdag (19 februari och 20). SDO är en av flera rymdfarkoster som ständigt övervakar solens rymdväder. 

Solfläckar bildas från skiftande magnetfält på solens yta, och är faktiskt kallare än sin omgivning och några av de intensiva magnetfälten i solfläck regionen pekar i motsatta riktningar, vilket gör det moget för solaktivitet. "Detta är en ganska instabil konfiguration som forskarna vet kan leda till utbrott av strålning på solen som kallas solstormar,"  förklarar NASA´s taleskvinna Karen Fox, på byråns Goddard Space Flight Center. Solen är för närvarande inne i en aktiv fas av sitt 11-åriga cykel och förväntas nå maximal aktivitet någon gång i år. Den aktuella Sol cykeln kallas Solar Cycle 24.  -Yahoo

Slut på utdrag.

http://theextinctionprotocol.wordpress.com/

Vi får se hur det går med tekniken som styrs av satelliter. Blir det solstormar så beror det ju  på om de är riktade mot jorden eller åt något annat håll.

Fyrbåken blinkar:

501

(Jesaja kapitel 46, vers 4.)

Ända till er ålderdom är jag densamme, och ända tills ni blir grå, skall jag bära er. Så har jag hittills gjort, och jag skall också hädanefter hålla er uppe, jag skall bära och rädda er.

2 kommentarer:

  1. Ja jag har då inte märkt nåt (eller okej, kanske lite tekniska problem ibland, som kanske orsakats av solen då)...

    Ja jag menar, det har väl varit utbrott från solen förr också...

    Annars... det man kanske mer tänker på, är väl om det blir stora förändringar i samhället, eller samhällsfunktioner liksom. Och dessa
    sol-utbrott, ja jag har väl inte märkt några jätteproblem direkt liksom... Om t.ex. alla datorer i Sverige hade slagits ut, ja då kanske man märkt mer liksom...


    /Hej då

    SvaraRadera
  2. Hej Andreas
    Nej vi får hoppas att den inte får något utbrott och framför allt att den inte är riktad mot jorden.

    Jag ska hålla kolla på vidare rapporter om detta. Det var en så stor och snabbväxande solfläck den här gången.

    Du får ha det gott Andreas

    SvaraRadera

Kommentar: