17 februari, 2013

Var inte Jesus med i bilen?

bil2

Jag läste en artikel skriven av en kristen författare och evangelist. Han berättade om att vi inte ska låta någon annan styra oss och det sätt vi väljer att leva på. Vi skulle gå vår egen väg och följa vårt eget hjärta. Han jämförde det med att köra bil och frågade vilken det är som styr vår bil? “Sitter vi själva vid ratten eller låter vi andra styra bilen åt oss? Kom ihåg att det är du som är chauffören. se till att det är du som sitter i förarsätet så att du kan bromsa, parkera, öka farten eller vända.”

Jag förstår att bara författaren menade väl, men jag kan ändå inte låta bli att ställa frågan: “Var Jesus med i bilen? Var satt Han? Hade Han fått sätta sig i passagerarsätet medan du själv styrde din bil dit du ville? Eller ändå värre – hade han fått sätta sig i baksätet?

bil

Jag skulle hellre sätta mig själv i passagerarsätet och låta Jesus styra bilen, Han som vet om varje fara efter vägen och vet om vad som döljer sig bakom varje krök. Han vet precis vart vi är på väg och tar hand om varje händelse både oförutsedd och känd. Varje avtagsväg känner Han och de vägar jag själv skulle ha svängt in på, styr Han förbi för Han vet redan om de är bra eller dåliga för mig. Han pratar med mig under färden och jag vet att jag behöver lyssna mycket uppmärksamt för orden Han talar är inte många, men med ett intensivt viktigt innehåll, som betyder skillnaden mellan mörker och ljus i mitt liv.

jesus-and-lamb

Fyrbåken blinkar:

501

(Hebreerbrevet kapitel 2, vers 1,)

Därför måste vi desto mer ge akt på det vi har fått höra, så att vi inte tappar kursen.

2 kommentarer:

  1. Väldigt bra och talande inlägg,kära Myrra!!!
    Jag låter Jesus "ratta" och sitter själv på "passagerarsätet",då slipper man köra vilse, då vet man att man kommer fram till målet för resan!!!
    TACK,KRAAAM och
    Herrens Välsignelse!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Ja, så ska det vara ;-) Jag är ibland alldeles för impulsiv och och talar och handlar för snabbt. Då får jag gå tillbaka och ta det från början - på det rätta sättet. Be om vägledning först - och handla sedan.

      Nu ska du ha en riktigt fin och välsignad vecka! Här i Arvika öser snön ner just nu, men jag ser fram mot våren!
      Stor kram till min älskade vän!

      Radera

Kommentar: