08 februari, 2013

Vinterstormen “Nemo” slår stenhårt mot USA…

Det är direktsändning från väderkanalen hela natten för den som vill följa med lite så är länken dit här under:

http://www.weather.com/tv/tvshows/live-stream

Det är rejäl storm samtidigt som snön vräker ner. Människor har bunkrat batterier, mat och allt nödvändigt för att klara sig hemma en längre tid ifall det blir svårt att ta sig ut och fram på gator. På fredagskväll vid 22 tiden svensk tid såg jag en bild från gatorna runt New York och det var långtradare och bilar kors och tvärs över vägarna som hade kanat i diket. Den hemska stormen piskar upp en kraftig kyla så det är tufft för de som försöker att hjälpa till att återställa ordningen. Vi får se vad som händer under natten, det är bara att hoppas att folk håller sig hemma, de som inte absolut måste ut på vägarna.

Jag sitter med en stor del av natten och kan vara bedjande samtidigt.

Fyrbåken blinkar:

501

(Psaltaren 32, vers 8.)

Jag vill lära dig och undervisa dig om den väg du skall vandra, jag vill ge dig råd och låta mitt öga vaka över dig.

10 kommentarer:

  1. Varför namnge stormar överhuvudtaget?... (Nemo t.ex.)...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Jag vet inte, men man måste ju kunna hålla isär de olika stormarna och jag läste någonstans att det är lättare med namn än tex. sifferkombinationer. En storm som t.ex. "Katrina" som ju var väldigt kraftig får inte användas som namn på de kommande stormarna, annars kan namnen återanvändas efter ett tag.

      Du får ha en fortsatt fin helg Andreas!

      Radera
  2. Oj,jag har inte hört talas om detta,förrän nu,på din Blogg Myrra!!!
    (Haft en del att stå i,hela helgen),,,men jag hoppas och ber att den inte har gått alltför hårt fram...
    Herrens Välsignelse & KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Ja, det blev enligt senaste rapporten 9 döda, och förstås mycket förstörelse i stormens spår. Det hade bl.a. vräkt ner över 1 meter snö på sina ställen och detta i kombination med orkanvindar. En mycket tragisk historia var när en pappa skulle försöka skotta fram sin insnöade bil. Hans lilla pojke var med honom och efter ett tag frös pojken och satte sig inne i bilen för att värma sig. Motorn stod på men avgasröret var tilltäppt med snö så medan pojken värmde sig förgiftades han av den kolmonoxid som läckte in i bilen. Pappan drabbades av hjärtinfarkt av skottandet, men innan dess hann han att larma amublans till pojken som fick hjälp med upplivning av sjukvårdspersonal. Det räckte ändå inte utan pojken dödförklarades senare på sjukhuset. Ja, det har varit svåra väderförhållanden på många platser på vår jord och nästa storm står i kö för USA:s del hörde jag på nyheterna.

      En ny vecka kommer och jag önskar att den ska bli till stor välsignelse för er. Lycka till med er skiva och stor kram kommer från mig till dig!

      Radera
    2. Det var ju oerhört tragiskt med den lille pojken och hans pappa,,,ja det kommer mer och Sverige blir väl inte förskonat hur länge som helst,är jag rädd...
      Vi får vara vakande och bedjande!!!

      Tack för dina rapporter,kära Myrra,,,jag är glad att få ta del av det som händer och sker,trots att det är fruktansvärda saker,,,men det som ska komma - det kommer...

      Önskar dig en fin och Välsignad ny vecka!!!
      KRAAAM!!!

      Radera
    3. Hej Marguerite
      Ja, vi har varit förskonade för mycket, men vi vet inte när det är vår tur, precis som du skriver. Kanske har vi det så bra att vi glömt bort att katastrofen lika gärna kan drabba oss som andra? Vi får hjälpas åt att berätta om Jesus, vårt ankare och vår enda räddning.
      En Bamsekram skickar jag till dig med önskan om Guds himmelska välsignelser!

      Radera
  3. Hmm... På tal om katastrofer och allt. Är det några krig stat mot stat i världen? (förr var det väl mer sånt). Men det kanske idag är mer en annan sorts krigföring?...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Menar du ungefär det bibeln kallar folk mot folk, alltså folkslag från samma land som tillhör olika grupperingar?

      Radera
    2. Nja... jag kanske skulle skrivit "länder" istället för stater.

      I Bibeln talar väl Jesus om att rike skall stå upp mot rike? Och att folk skall stå upp mot folk? Folk trodde jag var detsamma som länder.

      Men hursomhelst. Jag ser inga krig idag länder mot länder. Ta t.ex. Syrien kanske. Där är det väl inte formellt krig Syrien mot Israel, eller emot Turkiet?... Men det kanske kallas inbördeskrig?

      Förr var det väl mer krig länder emellan? T.e. mellan Norge och Sverige, USA - Vietnam (fast där kanske USA inte var ensamma på papperet). Ja det finns väl hundratals krig (eller mycket mer?).

      Radera
    3. Hej Andreas
      Ja, jag tror att "folk mot folk" menas folkslag mot folkslag, som vi ser att det är så mycket av nu. Det finns ju så många olika grupper inuti ett land och när det blir inbördeskrig så är det ju dessa grupper mot varandra. Vi har det på så många platser nu över jorden. Plats efter plats står i fruktansvärda blodiga krig med hög dödlighet. Det verkar breda ut sig mycket över jorden.
      Vi har ju också ett annat slags "folk mot folk" och det är när olika trosuppfattningar står emot varandra och inte godtas av varandra. Så hemskt och ofattbart för oss som lever i ett fritt land - än så länge....
      Ha det bra Andreas!

      Radera

Kommentar: