07 mars, 2013

En mindre svärm letade sig in i Israel…

Locusts invade Israel, are stopped in their tracks

http://www.israeltoday.co.il/NewsItem/tabid/178/nid/23714/Default.aspx?hp=readmore

Länken under bilden går till artikeln som du kan läsa i sin helhet. Jag har bara gjort ett fritt utdrag ur den. (Engelska)

Gräshoppor som svärmar, här är det uppskattningsvis omkring 1 miljon som gett sig av från den tidigare svärmen och hamnat  i Israel.  Men 50 – 120 miljoner  antas fortfarande befinna sig i norra Egypten och orsaka stor plåga och skada. På tisdag attackerade de stora fält i Kairo och ödelade gårdarna omkring Suez regionen. Experter säger att vinden väntas vända de närmaste dagarna och svärmen kanske drivs mot Saudi Arabien där de får desto mindre att äta.

På onsdags afton hade Israel oskadliggjort svärmen som drog in under dagen. Under Biblisk tid var rostade gräshoppor en delikatess i mellanöstern. Bl.a. Johannes döparen levde av gräshoppor och vildhonung, säger Skriften.

Fyrbåken blinkar:

501

(Jesaja kapitel 43, vers 1 – 2.)

Frukta inte, ty jag har befriat dig, jag har kallat dig vid ditt namn, du är min. Om du än måste gå genom vatten, så är jag med dig, eller genom strömmar, så skall de inte dränka dig. Måste du än gå genom eld, så skall du ej bli svedd, och lågorna skall ej förtära dig.

2 kommentarer:

  1. "På onsdags afton hade Israel oskadliggjort svärmen som drog in under dagen. "

    Betyder det att de dödade djuren? (egentligen gillar jag nog inte om folk dödar djur (eller insekter eller vad det nu är).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Jo, det betyder att de dödades, de sprutade mot dem. Det kanske inte finns så mycket val när det blir så här, eftersom de tar maten från folken och förstör alla skördar och fält. De gör fullständigt rent där de drar fram sägs det.

      Det är en fin egenskap du har som är rädd om djuren. Det visar ett gott hjärta!

      Hoppas att allt är bra med dig Andreas.

      Radera

Kommentar: