10 mars, 2013

Kometen blir synlig under veckan…

 

alijn00001

http://www.sydsvenskan.se/varlden/ovanlig-syn-pa-himlen/

Under veckan som kommer händer något ovanligt på himlen. Då syns kometen kometen C/2011 L4 Pan-Starrs med största sannolikhet över Sverige.

– Det blir spännande för kometvänner, säger Dan Kiselman, sekreterare i Svenska Astronomiska Sällskapet.
Även för andra kan det ovanliga fenomenet bli en upplevelse.
Kometen kommer att synas bäst mellan den 12 och 15 mars. Vill du ha störst chans att se den bör du gå ut tidigt på kvällen och titta nära horisonten. Var du är i Sverige spelar ingen roll.

Fyrbåken blinkar:

501

(Johannes evangeliet kapitel 6, vers 35.)

Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta.

14 kommentarer:

  1. Så spännande Myrra!!!
    Jag skall hålla utkik...
    Herren Välsigne dig!!!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Ja, nu hoppas vi på klar himmel och tindrande stjärnor så vi ser bra!

      Många kramar! Ha en fortsatt fin vecka tillsammans med Herrens välsignelser!

      Radera
  2. Kan ni återkomma med om ni såg nån komet?...

    Från min lägenhet ser jag nog inte västerut tyvärr...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Förlåt för sent svar. Jag hann tyvärr inte med datorn igår utan måste koncentrerar mig på ett annat projekt. Jag var ute på balkongen och kikade i går kväll men såg den inte. Men jag har ett stort bankhus i vägen mot väster så det är svårt med sikten västerut för min del. Jag kan för tillfället inte ta mig ut och titta, men i kväll ska jag göra ett nytt försök att spana från balkongen så gott det går. Om jag ser den ska jag berätta direkt. Du berättar väl också om du ser den?
      Ha en fin dag, Andreas.

      Radera
    2. Jaha... ja men jag tror inte man ser ett skvatt?...

      :(

      Men men... Kanske man kan se nåt i tidningen om det sedan?... Eller om nån kan lägga upp nån bild på det på nån sida i efterhand...


      /Hej då

      Radera
    3. Hej Andreas
      Jag har inte heller lyckats se den ännu. Men jag ger inte upp, utan fortsätter väl att kika. I kväll har vi klar himmel och det är så många vackra stjärnor och planeter att titta på. Om det inte vore så smällkallt skulle jag nog sätta mig ett tag på balkongen och titta mot väst och nära horisonten. Vi får väl se vilken som blir först att ha sett den :-)

      Radera
  3. Hej. Det talas om norrsken, att norrsken syntes natten till idag i Sverige, även i söder? Har du eller nån sett nåt sånt?...

    (Jag visste nog inte om det se)... Inte har jag väl sett nåt vad jag tror...


    /

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Nej, gjorde det?! Det skulle jag ha velat se! Jag kikade så gott jag kunde i nattmörkret men det syntes nästan inga stjärnor så jag fördmodade att det hade kommit en massa moln. Missmodig gick jag till sängs någon gång efter midnatt. Jag hade så gärna velat se.

      Jag glömmer aldrig på 70-talet. Vi bodde i ett hyreshusområde där det var mycket gatlyktor, dels ute på stora vägen som gick förbi hyreshusområdet och dels ute på själva parkeringen där vi hade bilen. Jag minns att jag skulle hämta något i bilen och gick med raska steg för att få mitt ärende uträttat, men hejdade mig mitt i ett steg och höll näranpå på att tappa andan. Hela himlen böljade i rött! Som av en eld, alldeles rött var det och liksom svajade fram och tillbaka. Starkare rött blandades med svagare rött och rörde sig så det såg precis ut som om det brann på himlen!
      Då visste jag inte vad det var, men nu har jag fått veta att norrsken kan få olika färger, som grönt, eller vitt eller andra färger. Men det här var så starkt! Jag glömmer det aldrig. Åhh om jag finge se något sådant igen, det skulle jag uppskatta mycket!

      Jag ska hålla koll ikväll också Andreas. Men det är på väg ett snöoväder upp över landet. Kanske blir det molnigt igen. När jag bodde i mitt föräldrahem så såg jag åt alla väderstrecken och min säng stod mot norr och jag brukade ligga och titta på norrskenet från sängen. Nu har jag ingen sikt alls mot norr, men jag ser lite åt väster. Bäst sikt har jag mot söder och sjön. Jag tror du berättade att också du såg dåligt åt väster?

      Du får ha det så bra Andreas.

      Radera
    2. Hej. Ja det stod väl på SVT:s sidor. Text-TV eller så.

      Men det kanske är försent nu.

      ----------------

      Var bodde du på 70-talet sa du?...

      Radera
    3. Hej Andreas
      Jag bodde drygt 3 mil från den stad jag bor i nu. Det var i Gunnarskogs kommun på landsbygden jag bodde då. Där hände ibland att det var vackra böljande norrsken på vintern när det var riktigt kallt. Kanske förekom det annars också men det var kanske på vintern man märkte det bäst på grund av den då nattsvarta himlen. Vägbelysningen som tillkom senare, släcktes för det mesta 24.00 och då blev det verkligen svart som i en säck, med bara de gnistrande stjärnorna, satelliterna och stjärnfall att beundra. Jag tyckte det var spännande.
      Tycker du att det är intressant att följa det som händer på himlen?

      Radera
    4. Jaha. Nja, himlen vet jag inte om jag alltid tittar så mycket på, men det händer väl nån gång.

      (Undrar hur man ser skillnad på satelliter och annat på himlen då, man vill väl inte förväxla t.ex. satelliter med stjärnor, eller så. Tycker nog det är synd att det finns satelliter, tycker nog de bara förstör).


      /

      Radera
    5. Hej Andreas
      Ja, jag säger samma sak. Det är inte lätt att veta vad man tittar på egentligen av allt som finns på himlavalvet. En satellit kan man se med enbart ögat hur den rör sig till skillnad från stjärnorna. Man ser med blotta ögat en del satelliter röra sig över himlen, som en vandrande stjärna som rör sig ganska snabbt framåt. Med kikare ser man förstås ännu bättre. Jag själv använder bara en vanlig kikare. När vi talar om kikare måste jag passa på att infoga en varning. De flesta vet det säkert men kanske det finns någon som har missat det. Man får ALDRIG titta mot solen med en kikare. Det är ju lätt att kanska titta på ett flygplan eller något annat intressant under dagtid när solen är uppe. Men tittar man rakt mot solen i en kikare så leder det till blindhet! Så det är värt att varna för i.

      Planeterna tycker jag blinkar mindre än stjärnorna, jag tycker de verkar ha ett mer stilla ljus. Men jag tittar mest för att jag tycker det är så vackert och samtidigt så spännande. Jag känner så klart igen det man kallar för "Karlavagnen" och de vanligaste stjärnbilderna, men för övrigt så är jag mest fascinerad av skönheten, det spännande och outforskade, att det känns som vad som helst kan hända som inte mänskligheten känner till - endast Gud!
      Allt gott!

      Radera
  4. Okej.

    Det där med solen och blinhet, är det nån sorts laser-effekt som uppstår då liksom? Nån sorts koncentrerat ljus...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Ja, jag vet faktiskt inte riktigt hur det hänger ihop. Men jag har läst flera artiklar som har varnat på det bestämdaste för att titta med kikaren mot solen. Man får inte ens titta mot solen utan skydd med en kikare vid en solförmörkelse utan måste ha någon sorts sotat glas emellan.

      Radera

Kommentar: