08 mars, 2013

Skrämmande när människan leker Gud…

Nu har vetenskapen lyckats framställa 598 möss av en enda!

möss

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/mus-i-japan-klonades-blev-598_7978152.svd

Det är japanska forskare som har öppnat vägen för massproduktion av särskilt värdefull boskap, skriver artikeln i Svenska Dagbladet. De 598 mössen är exakta kopior av den ursprungliga musen och består av 26 generationer!!! Det är ett stort framsteg från tidigare försök skriver artikeln. “Vi skulle vilja säga att vi kan fortsätta med det här för evigt. Vi fortsätter vår studie tills vi ser slutet på den, säger forskningsledaren Teruhiko Wakayama vid forskningscentret Riken Center för Developmental Biology”.

Min egen kommentar: Så långt har vi alltså kommit nu! Det påminner mig om den allra första tiden när Adam och Eva vandrade i Lustgården. Ormen var framme (ormen är en bild för djävulen) och övertalade Eva att äta av frukten på det förbjudna trädet. Gud hade planterat en underbar trädgård för Adam och Eva med alla olika sorters träd som var ljuvliga att se på och med frukter som var goda att äta av.

Livets träd och kunskapens träd på gott och ont planterade Han mitt i trädgården, utan stängsel eller andra förbud än Hans eget ord. Han uppmanade Adam: “Av alla andra träd i lustgården må du fritt äta, men av kunskapens träd på gott och ont skall du inte äta, ty när du äter av det, skall du döden dö.”

Men vad var det som hände? Jo, djävulen kom till Eva i skepnaden av en orm och sa till henne: “Skulle då Gud ha sagt: “Ni skall inte äta av något träd i lustgården”? Eva svarade honom att de fick äta av alla träd i lustgården men inte av detta träd. Hon talade om att Gud sagt:

“Ni skall inte äta av det, inte heller röra vid det, så att in inte må dö.”

Då kom ormens lögn som förstörde allt det goda Gud hade planerat för dem:

“Ingalunda skall ni dö; men Gud vet, att när in äter av det, skall era ögon öppnas, så att ni blir såsom Gud och förstår vad gott och ont är.”

Vad som sedan hände det vet vi. Det var kunskapen att bli som Gud de ville åt. Så är det ännu i dag. Man ville BLI som Gud, inte UNDERORDNA sig Gud. Man vill vara sin egen herre och gå sina egna vägar och söka makt och ära för sig och sina egna.

På tal om frukt. Nu står det inte i Bibeln att det var just ett äpple som Eva tog av och åt. Men många människor idag tror att det var just ett äpple. Därför regerade jag när mobiltelefontillverkaren “Apple” har en startbild av ett äpple när smartphonen startas upp! Det är väl inget konstigt med det, säger du kanske. Nej, egentligen inte. Men varför är det ett bett taget av äpplet? Ska det symbolisera syndafallet, att äta av den förbjudna frukten? Eller varför just ett äpple med ett bett i? Märkligt tycker jag, vi har så många symboler runt oss som vi inte ens tänker på, men som säger mycket.

Idag berättar Fyrbåken i sin blinkning om att skylla på andra har sina onda rötter ända från begynnelsen. Läs här nedanför hur de försöker komma undan Guds vrede…

Fyrbåken blinkar:

501

(Första Mosebok kapitel 3, vers 8 – 13.)

Och de hörde Herren Gud vandra i lustgården, när dagen började svalkas. Då gömde sig mannen med sin hustru för Herren Guds ansikte bland träden i lustgården. Men Herren Gud kallade på mannen och sade till honom: “Var är du?”

Han svarade: “Jag hörde dig i lustgården. Då blev jag förskräckt, eftersom jag är naken. Därför gömde jag mig.”

Då sa han: “Vem har låtit dig förstå att du är naken? Har du inte ätit av det träd som jag förbjöd dig att äta av?”

Mennen svarade: “Kvinnan som du har gett mig till att vara med mig, hon gav mig av trädet, så att jag åt.”

Då sade Herren Gud till kvinnan: “Vad är det du har gjort!”

Kvinnan svarade: “Ormen bedrog mig, så att jag åt.”

4 kommentarer:

  1. Gillar nog inte den cyniska vetenskapen, ja jag tycker nog ibland att det känns kallt analytiskt med att allt ska vara så intellektuellt vetenskapligt hela tiden i samhället liksom... krasst vetenskapligt...

    Folk leker väl Gud som du väl tar upp i artikeln...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Ja, det är otäckt med experiment som handlar om skapande av levande varelser.

      Var tror du om okända bakterier och dna som de hämtar upp från ställen som de kanske har legat på i evinnerliga tider? Såg nu att de hade funnit något mycket konstigt som hade ett DNA som de hittills inte funnit på vår jord och som inte finns i något nu levande. Detta skulle de nu hämta upp ur djupet av någon sjö där det legat bevarat sen urminnes tider...
      Undrar om de vet vad de gör egentligen...

      Radera

  2. Jaha, ja jag visste nog inte om att de hittat några gamla bakterier (Myrra vet allt, var får hon det ifrån?...) .

    Men du... det låter som nån skräckfilm, kanske den där dinosauriefilmen Jurassic Park eller nåt...) .



    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Här är länken till fyndet:
      http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2290159/Has-Russia-new-form-life-underground-antarctic-lake.html

      Det är ryska vetenskapsmän som har funnit vad de tror är 14 miljoner år gamla bakterier som inte matchar nåtot DNA som finns i hela DNA-registret som finns tillgängligt på vår jord. De säger att om de hade funnit dessa bakterier på planeten Mars, så skulle de aldrig ha tvivlat på att det finns liv där.
      Det är alltså främmande livsformer de tror sig ha funnit i Antarktis. Då ställer jag mig frågan: Vad tänker de göra med sina främmande-livsformer-bakterier??? Sånt här skrämmer mig och det jag är rädd för är att de ska exprimentera av nyfikenhet och inte vara helt säkra på hur de ska hantera det hela vägen i mål. Och vad är i så fall målet?
      Ja, vetenskapen är nog bra - och farlig! Jag håller med dig, det påminner om en mystisk film.

      Sov gott Andreas, om du inte redan gör det.

      Radera

Kommentar: