05 april, 2013

Märkliga fenomen och ljus över Värmland…

Stjärnhimmel

Jag var i bön under natten mellan tisdag och onsdag och låg med blicken fäst mot himlen. Klockan var ca 03.30 på natten och mitt under bönen började konstiga ljus visa sig på himlen, det liknade en större eld-stjärna som ökade och minskade i storlek och ljusstyrka, ändrade färg från bländvitt till eldgult och flyttade sig uppåt och nedåt i mycket snabb fart, och när det rörde sig i sidled så gick det långsammare. Så försvann det för några sekunder och dök strax upp igen lite längre bort på himlavalvet. Storleken ändrade sig hela tiden och såg ibland ut som ett eldklot, men återtog ibland formen av en klot i bländvitt. Runt om själva fenomenet så sköt det ut blixtar, inte vanliga åskblixtar, utan det som vi ofta kallar “värmeåska” när molnen lyses upp av starkt ljus och det blixtrar bakom molnen. På flera ställen kunde jag se hur himlen runt omkring  blev upplyst som av ett bakomliggande starkt ljus. Ljuset rörde sig så märkligt både upp och ner och i sidled.

Det är svårt att uppskatta hur lång tid det pågick, men kanske ca 5-10 minuter. Det började rakt mot sydväst och rörde sig mot väst och till sist försvann det för långt åt väster för att jag skulle kunna se något mer.

På torsdagsmorgonen kom en tidning till mig som jag inte prenumererar på. Det var Nya Wermlandstidningen och jag undrade varför jag fick den, när jag inte prenumererar men tänkte att det kanske var en gratistidning som ju kan dyka upp ibland. Inne i tidningen läste jag om just det jag sett på himlen som hade setts över hela Sverige.  Andra hade hade upplevt det ännu starkare! I vår grannort Sunne hade en möjlig meteorit slagit ned vid halvsextiden på morgonen med dån och dunder. Enligt amatörastronom Mats Ydestig passerade en meteorit Sverige på onsdagsmorgonen. Om den nu slog ner i Sunne så var det alltså bara ca 3 mil från Arvika.

Var är det som händer? Jag följer utlandsnyheterna där det har kommit flera rapporter på sista tiden om stora eldklot som färdats genom skyn.  Och vi minns väl alla för ett tag sedan det hemska nedslaget i Ryssland. Jag kan inte låta bli att tänka på Bibelns ord om sista tiden: “Stjärnorna ska falla från himlen”!

Läs om hur andra upplevde det genom att klicka på länken här under.

http://www.nwt.se/karlstad/article1285751.ece

Fyrbåken blinkar:

501

(Matteusevangeliet kapitel 11, vers 28.)

Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor: jag skall skänka er vila.

6 kommentarer:

  1. Tänk att du fick se detta,Myrra!!!
    Så spännande,,,jag har inte sett något,,,skulle gärna vilja,men då gäller det ju att ha "blicken riktad mot det som är där ovan",som du ju har!!!
    Annars brukar jag blicka upp mot stjärnhimlen,det har ju varit så klara och fina nätter och stjärnorna glittrar som diamanter,otroligt vackert!!!
    Tack för allt du delar!!!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej min vän!
      Ja det var spännande att se detta, ocn samtidigt skrämmande för man vet ju inte allvaret fullt ut förrän man fått förklaringen till vad det är. Det är konstaterat från experthåll att en meteorit färdades över Sverige samma natt och att den gick högt, därav kunde den ses av så många på så olika platser i Sverige. Det var en mäktig syn och jag glömmer det aldrig.
      Nu står vi inför helgen igen Marguerite. Vart tar dagarna vägen? Tiden bara rinner iväg och jag sitter upp till öronen med bokföring så det blir lagom sysselsättning under helgen som ju ska innbära snö och snöslask enligt väderrapporter.

      Med en stor kram till dig och önskan om en finfin helg trots snöslask! Ha det välsignat gott!

      Radera
  2. Är det inte svårt att se en nattsvart himmel om man bor i en ort med en massa hus och lampor?...
    (och lampor från bilar, trafik, etc)...



    /

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Jo, det har du rätt i. På landet syns en vacker stjärnhimmel så mycket bättre. Men den här var så starklysande och stundvis som ett eldklot så den gick inte att missa om man tittade upp mot himlen. Nu har de också konstaterat att det var en meteorit, som hade gjort sitt nedslag någonstans i Värmlandsskogarna.

      Såg du något, eller sov du kanske vid den tiden? Klockan var ju ca 03.30 när jag såg den.

      Radera
    2. Hej. Nä, inte har jag väl sett nåt. Och om man skulle vara uppe sent, men man kanske inte tittar upp på himlen ändå liksom, det kanske inte alltid blir av liksom...


      /

      Radera
  3. Hej Andreas
    Nej, jag förstår hur du menar. Själv var jag just i bön under natten med blicken fäst på himlen så jag hade en riktig god chans att få se vad som händer däruppe den här gången:-)

    Men när man har sett något sådant här så blir det lätt att man tittar extra mycket i fortsättningen. Och det är klart, himlen håller jag alltid koll på. Skiftningar i färger, molnformationer, märkliga ovanliga tecken, sådant som kan visa på kommande väder, kyla, oväder m.m.

    Fåglarna håller jag också god uppsikt över. När de tystnar eller försvinner då är det bäst att vara upprmärksam, de reagerar långt före oss :-)
    Trevlig helg Andreas

    SvaraRadera

Kommentar: