28 april, 2013

När vi är svaga – är Gud stark…

image

Jag hör om splittringar och trötthet bland människor i dag. Även många av oss  kristna är så fruktansvärt trötta och uppgivna och känner att vi knappt orkar ett steg till. Har du det också  på det sättet så vill jag påminna om att det var precis så som Jesus sa att det skulle bli sista tiden. Han uppmanade oss därför att hålla ut, trots tuffa tider som skulle drabba de troende. Han jämförde det med hur det är när en kvinna ska föda barn.

Jag minns mycket väl år 1972 när jag själv låg på förlossningsbordet. Med en jublande glädje hade jag sett fram emot att äntligen få se det lilla barnet som jag burit och vårdat så ömt i nio månader. Jag kom in till förlossningen redan strax före midnatt, men när klockan var ca 8 morgonen därpå  var jag så uppgiven av smärta att det kändes som om jag inte orkade genomlida en endaste värk till. När klockan närmade sig 9.30 så kände jag att jag klarar inte mer, det här kommer aldrig att gå! Jag befann mig i en dimma av smärta och hopplöshet, varför kom aldrig barnet? Jag låg alldeles ensam och kämpade i mörkret  i ett rum med släckta lampor, det var bara jag och Jesus– men min smärta gjorde att jag var på väg att ge upp hoppet om hjälp från Gud.

Babies graphics

Men minuterna efter att det var som absolut mörkast – vände det och min älskade son föddes! Ingen var beredd på det och det blev en enorm överraskning för nattens barnmorska som hade hand om mig. Det var knappt de hann tända ljuset i taket och förbereda det absolut nödvändigaste så fick jag min underbara gåva från Herren – min son var född!

Många människor i dag är som barnmorskan var då – totalt oförberedda! Hon hade varit med om detta så många gånger förr och brydde sig inte så mycket om vad jag sa till henne, hon hade säkert tagit hand om så många oroliga mammor att hon kände sig säker på att hon skulle känna igen varje tecken när det var dags för barnet att komma. Hon gjorde också alla undersökningar och kontrollerade hur långt barnet var på väg och kände att hon hade allt under kontroll.

Men så plötsligt hände något som hon inte hade räknat med! Barnet kom! Och det gick snabbt! Det var en stor överraskning för henne och det gick inte efter hennes tidigare så vana och rutinerade insikter och beslut. Det blev något helt nytt som hon inte tidigare hade varit med om.

animaatjes-zonsondergang-35854

Jesus sa också - vaka! VAKA! Ty när ni minst väntar det – SÅ KOMMER MÄNNISKOSONEN! Kanske känner dig du liksom jag ibland, svag och utless eller orkeslös och har tappat gnistan? Jag tror att det är ett av fiendens vanligaste mest effektiva knep att söva ner oss, stjäla livsglädjen och ta ifrån oss hoppet och kraften, att lura oss att tro att våra känslor är det som ska styra. Men sanningen är att vi är lika starka även om vi inte upplever det så –  för när vi är svaga – DÅ är vi starka, säger Bibeln.  Det beror inte ett endaste dugg på vår egen kraft, för när vi är svaga så blir Herrens kraft desto större. När vi är färdiga att ge upp så har inte Gud gett upp! När vi saknar initiativförmåga så har inte Gud tappat den förmågan. Vi kan lugnt säga till fienden att försvinna ifrån oss i Jesu namn, för det beror inte på vår kraft utan på Herrens!

Se hur det grönskar till vår, se hur knopparna brister och blommorna slår ut! Hör hur det susar bland träden och lyssna på fåglarnas sång – alla sjunger de om den de väntar på  - Herren! Han är nära – utanför dörren! Är du redo?

Fyrbåken blinkar:

501

(Matteusevangeliet kapitel 24 vers 3 – 8.)

När Han sedan satt på Olivberget och lärjungarna var ensamma med Honom, kom de fram och sade: “Säg oss när det skall hända. Och vad blir tecknet för din återkomst och för tidens slut? Jesus svarade: “Se så att ingen bedrar er. Många kommer att uppträda under mitt namn och säga: Jag är Messias, och de skall bedra många. Ni kommer att få höra stridslarm och krigsrykten. Se till att ni inte låter skrämma er. Sådant måste hända, men det är ännu inte slutet. Folk ska resa sig mot folk och rike mot rike, och det blir hungersnöd och jordbävning på den ena platsen efter den andra. Allt detta är början på födslovärkarna.

9 kommentarer:

  1. Så fint du beskriver det kära Myrra. Må Herren rikligt välsigna dig medan vi väntar på Hans ankomst. Tusen kramar till dig från mig och ha en skön söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack min kära vän! Gud välsigne också dig och din familj i rikt mått. En ny vecka är på intågande igen. Veckorna går så otroligt fort!

      Kramar om dig och önskar dig allt gott!

      Radera
  2. Jag vill Tacka dig kära Myrra,för att du på ett mycket talande och målande sätt skildrar och synliggör detta viktiga, allvarliga budskap!!!
    Det är ju precis så det är!!!
    Herren Välsigne dig!!!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Ja, det är så lätt att ge upp ibland och man glömmer då också så lätt att fienden är en verklighet och är ute för att stjäla vår frid, glädje och allt som är gott för oss. Men Herren är desto större och i Honom äger vi ALLT.

      Tack för din uppmuntran min älskade vän! Gud välsigne också dig och hela din familj!
      Stor kram tillbaka!

      Radera
  3. Hej vännen,
    Ville bara tassa in och ge dig en stor kram.
    Mangolian blommar och jag tänker på dig varje gång jag ser den.
    Mangolia och du har blivit ett för mig, den kommer alltid att förknippas med dig <3
    Kram och ha en fin Valborg och 1:a maj.

    SvaraRadera
  4. Hej vännen,
    Ville bara tassa in och ge dig en kram.
    Mangolian blommar och jag tänker på dig varje gång jag ser den. Mangolia och Myrra är ett för mig, du kommer alltid att förknippas med denna underbart vackra blomma.
    Kram och ha en fin Valborg och 1 :a Maj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annelie
      Åh vad glad jag blev för din hälsning! Tänk att Magnoliaträden blommar hos dig, här har de inte hunnit med ännu, det är för kallt.
      För mig är du Cikoria, ända sedan "Måbra-tiden". Cikorian har en mycket speciell himmelsblå färg, så otroligt vacker och unik, och denna färg blir så ljuvlig när solen skiner på den. Den älskar nog solen lika mycket som du :-)

      Ha en riktigt fin och solig Valborg och 1 Maj! Kraaaam!

      Radera
  5. Hälsning in välsignat tro till Herren är våran källa ,att fröjdas i naturen med och tacka Herren med ljuvliga beröring våran innersta jag och ,att får vara en segrare idag är rent nåd och kärlek av Herren ,tack med välsignelse från mej till,keijo södertälje

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Keijo
      Tack för din hälsning och förlåt att den kommer in så sent. Just idag, den 24 september fick jag se när jag skulle tömma posten i filtret att ditt mail hade hamnat i skräpposten så därför hade jag inte upptäckt det. Men nu äntligen har jag det fatt och är tacksam för det.
      Gud välsigne dig Keijo!

      Radera

Kommentar: