12 maj, 2013

Värmen kommer…

Rejält försenade börjar nu Magnoliaträden blomma i Arvika längs trottoarerna. Blommorna är ännu små och många knoppar väntar på att slå ut, men äntligen har värmen fått igång blomningen. Klicka direkt på bilderna så blir de större.

Magnolia 006

Om vi ser i närbild, på bilden längre ner, så är det många knoppar som står redo att slå ut.

Magnolia 005

På bilden nedanför en blommorna i närbild. De blommar så märkligt – på bar kvist! Jag lyckades inte fotografera dem framifrån för de vände sina blommor upp mot solen och jag stod nere på marken, så det fick bli en bild sedd snett underifrån.

Magnolia 009

Deras blomningstid är så kort. Jag har en längre tid varit sjuk och inte kunnat vara ute så mycket. Nu var jag så glad för min korta tur med kameran, som gjorde att jag kunde få uppleva dem på nära håll. Den vackra tiden passerar så fort och det är så viktigt att ta vara på varje dag, särskilt nu när sommaren är försenad.

På min korta promenad blev jag ledsen att se en lång rad med Rhododendron längs trottoaren, som hade frusit ihjäl i år. Bladen hängde ledsna och bruna rakt ner och knopparna hade stelnat i ett stadie där de hade varit på väg att blomma – men frusit ihjäl. Jag gladde mig i stället åt en bild jag fick av min storebror för något år sedan. En ståtlig Rhododendron blommade utanför deras hus, och den trivdes riktigt gott! Se bilden nedanför.

Rhododendron

Fyrbåken blinkar:

501

(Psaltaren kapitel 25, vers 4 – 5.)

Herre, kungör mig dina vägar, lär mig dina stigar. Led mig i din sanning, och lär mig, ty du är min frälsnings Gud, på Dig hoppas jag alltid.

6 kommentarer:

  1. Jo den kan man lita på den kommer förr eller senare men den är alltid lika välkommen.Låt mig slå fast en sak Israel klara sig utan resten av världens nationer men resten av världen klarar sig inte utan Israel. Utan Israel skulle ingen dator i hela värden fungera utom i Israel i Egypten var det mörkt men i Gosen där var de det ljus.Ingen kommer någonsin att kunna utrota Israel. I Esters bok var det en som hette Haman som försökte idag kallar de sig Hammas det spelar ingen roll Israel kommer att bestå. Varför önskar jag Jerusalem och Israel frid jo därför att Gud har sagt de och om sedan Israel gör dumheter behöver jag inte bry mig för jag gör ändå som Gud har bjudit mig och sedan får han ta hand om Israel på sitt sätt, för den info vi får den är inte alltid rätt den är väldigt mycket vinklad.För är Gud för oss vem kan då vara emot, jag vill hellre ha Gud med mig än emot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bert
      Det är gott att läsa goda ord om Israel Bert, så TACK! Ofta blir jag så ledsen över nyhetssidornas vinklingar av det som sker i Mellanöstern, det är som att Israel skulle vara skulden till allt, men så är inte verkligheten. Det är till tröst och uppmuntran det du skriver om att Israel står under Guds uppsikt och omtanke på ett särskilt sätt. I dessa dagar när det laddas upp mot dem från alla kanter så är det en styrka att tänka på.
      Du och din familj får ha en fin vecka Bert. Vi går mot Pingst, en ljuvlig högtid!

      Radera
  2. Vilka underbara bilder som du tagit,Myrra!!!
    Magnolian är såå vacker,så vacker!!!
    Tack för att du delade detta med oss,jag kan knappt se mig mätt på dem...
    Hur skall det inte vara i Himlen,när det är så vackert redan här på jord???...
    Herrens Välsignelse och STOOOR KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Ja, hur ska det då inte vara i himlen? Vi har det bästa kvar! Jag var inne på Google+ och kikade på din härliga header bild på hojen. Vad fin! Den passade så fint där. Jag tycker det är svårt med Google + och önskade att sidan skulle vara lite enklare att administrera. Jag har funderat på att lägga över Fyrbåken dit för det blir många sidor att hålla reda på med både den här bloggen, och den andra bloggen Presentbutikbloggen, Facebooksidan, och Google+ men jag vet inte riktigt om det är en bra idé. En del har ju inte Google + och jag tror man måste logga in där för att kunna läsa.

      Du får ha en härlig vecka min vän! Nu går vi in på fartsträckan mot Pingst, den Helige Andes högtid. Vi hoppas på värme och mycket sol!
      Bamsekram tillbaka till dig!

      Radera
  3. Jag lider med dig kära Myrra och ber för dina smärtor. Tråkigt när man inte kan gå ut och njuta som man vill. Dina foton är helt fantastiska och tänk att ingen blomma är den andra lik. Alla är så unika och vackra.. Själv var jag på Öland och kollade in våren med dess fåglar och blomster, och då tänkte jag på dig. Herren giver oss nya krafter för varje dag som går till dess Han kommer på skyar för att taga oss hem till sig. Bamsekramar till dig från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika
      Har du kommit hem nu din lyckans ost :-) Tänk att ha fått vara på Öland. Jag ilar till din blogg eller Google + och hoppas att det finns eller kommer bilder! Du är en härlig fotograf.
      Kramar om dig och önskar allt gott!

      Radera

Kommentar: