15 juni, 2013

Kjell Samuelson – en Fyrbåk!

Kjell Samuelson Goda NyheterDen kristna sångaren och evangelisten Kjell Samuelsons skiva har namnet “Goda Nyheter” och i sången sjunger Kjell “Jag kommer med goda nyheter för dig och mig min vän”! Efter nästan två år sedan jag först blev uppringd av ett företag som vilseledde och bedrog, så fick jag ett mail från Kjell med “Goda nyheter”. En lång process var över och det andra företaget hade backat från sina bedrägliga krav.


MARKNADSFÖRING PÅ INTERNET

För min egen del har Kjells familj varit ett starkt stöd flera gånger, dels under min älskade man Håkans sjukdom och hemgång, där Kjell och hans familj stöttade oss på ett fantastiskt sätt. Men nu de senaste nästan två åren har jag för Fyrbåken bok och presents räkning haft en tuff kamp att utkämpa. Min vana trogen att tro gott om alla gjorde att jag tackade ja till två företag som arbetade i symbios för att erbjuda sina tjänster gällande marknadsföring.
Det var hösten 2011 som en man ringde och under ett timslångt samtal övertalade mig att tacka ja till ett tre-månaders testförsök till deras marknadsföring på Internet, och jag gick till sist motvilligt med på detta. Snart rabblade mannen upp en text på snabb skånska och samtalet blev inspelat. Några dagar senare kom avtalet med posten, men det var inte alls på tre månader utan på ett helt år. Längst ner i avtalet fanns ett hot att om jag inte skrev på avtalet så så de hade det hos sig inom 5 dagar korrekt påskrivet så skulle jag vara tvungen att betala nästan 20 000 kr!

EN TUFF TID TAR SIN BÖRJAN

Där började eländet. Eftersom inte företagen gjorde sig nåbara via telefon, så skickade jag omedelbart ett brev där jag redogjorde för att inte detta var vid kommit överens om och sa upp avtalet innan det hade börjat gälla. Men det godtogs inte. De två företagen arbetade tillsammans, det ena skulle göra Google annonser och det andra företaget var deras finansiär. Under första månaden drogs pengar 4 gånger från det autogiro de hade fått. Men inget arbete såg jag något resultat av.
Efter några veckor fick jag kontakt med Kjell Samuelson i ett annat ärende. Jag nämnde för honom i ett mail om min svåra situation och talade om att jag hade varit i kontakt med mitt försäkringsbolag och de berättade att för att en företagsförsäkring ska gälla vid tvister så måste beloppet man tvistar om vara på minst ett halvt basbelopp – alltså ca 22 000 kr. Det här målet rörde sig om ca 20 000 kr så jag fick ingen hjälp från något försäkringsbolag. Kjell skrev genast: “Vill du berätta mer för mej om dina bekymmer med Google och telefoni? Jag vill se om jag kan hjälpa dej.

Fyrbåkenlogga
SOM EN FYRBÅK PÅ LIVETS HAV

Sedan den gången har Kjell gjort ett otroligt arbete! Han har varit som en “Fyrbåk” för mig i allt detta. “Fyrbåk” är ett gammalt ord för en fyr, som blinkar ut sitt ljus över mörka hav så inte fartygen ska komma fel och det är en bra liknelse på hur jag själv famlade i mörkret och var rädd eftersom jag aldrig någonsin har haft något med sådana här tvister att göra. Kjell vägledde mig stadigt i allt detta och hjälpte mig att häva avtalet och sköta alla kontakter med företagen och allt som behövdes för att han skulle kunna sätta sig in i situationen ordentligt. Han gav mig goda råd och ringde och mailade och svarade på alla mina frågor och stillade all min oro. Med stor kunskap och tålamod tog han itu med varje del av bekymmer som uppstod efter vägen.

BESLUTSAM KAMP FÖR ATT SÄTTA LJUSET PÅ BEDRÄGLIGA AVTAL

Vi hade bestämt oss för att driva detta mål hela vägen för att om möjligt kunna hjälpa fler som hamnar i samma situation att inte heller ge upp. Det är så många som har blivit utsatta för olika blufföretag och den typen av brott ökar ständigt säger Polismyndigheten. Nu blev det ännu svårare när det blev dags för Tingsrätten och alla handlingar och inlagor som skulle skrivas och förstås. Kjell använde en oräknelig tid till att inte bara författa dokument, svaromål och brevväxling med Tingsrätten, men också massor av mail för att styrka och vägleda mig i allt detta. Jag fick ta emot mycket uppmuntran av honom och han sa ofta att “Du har inget att frukta för du har inte gjort något fel”! Han kämpade på med alla sina skrivelser och snart var det dags för att mötas i Tingsrätten.


MÖTE I TINGSRÄTTEN

Kallelsen till Tingsrätten kom nu i år, under år 2013. Själv hade jag varit sjuk sedan adventstiden 2012, men fick löfte om att delta via telefon hemifrån. Också det andra företagets jurist och försvarare deltog via telefon från Skåne. Men Kjell reste, hela vägen från Öland upp till Arvika, nästan 60 mil enkel resa. Först för att gemensamt med mig gå igenom papper och se till så inte vi hade glömt något och sedan för att personligen företräda Fyrbåken bok och present vid Tingsrätten.


DOMEN BLEV EN GLÄDJE

För några dagar sedan kom beskedet från Tingsrätten. Företagen får inte kräva några pengar från oss och de pengar som de redan har dragit från vårt autogiro ska de betala tillbaka. Tack Jesus Kristus! Tack också till alla som har haft med detta i förbön. Bön öppnar vägen och jämnar marken där vi måste fram. Jag har bett för det företag som sände oss avtalet från början. Jag ber för dem fortfarande sedan jag blev väckt mitt i natten för nästan ett år sedan och Gud lade ner en särskild kärlek i mitt hjärta för två personer i detta företag. Tack vare de bönerna finns ingen bitterhet kvar i mitt hjärta i dag, men en bön att de ska söka nya vägar och finna Jesus som älskar dem så högt. Jag fick ord från Herren som jag ska förmedla till dem så småningom.


TACK TILL ÖVRIGA

Tacl

Många har hjälpt i förbön under tiden och andra har gett goda råd och tips och varit till stort stöd. Speciellt tack till Elisabeth West som via sina kontakter hjälpte mig få kontakt med Elisabeth Eklo, konsumentrådgivare Karlstad som har varit ett stort stöd och engagerat sig och hjälpt med goda råd och personlig närvaro vid Tingsrätten. Tack till Anders Nyman, "Knyt" Konsumentnytt Sverige för alla mail, goda råd och peppning, Svensk Handel, Driva eget, Peter på Internet Sweden, Förenade bolag, Polisgruppen som varnar och utreder angående den här typen av vilseledande försäljning och till alla andra som via allmänheten försöker utbilda och upplysa andra företag att inte gå i den här fällan. Och om de har gjort det, får de peppning att inte ge upp, utan i stället polisanmäla och hålla ut!

Kjell Samuelson Country Gospel

TACK TILL KJELL OCH FAMILJEN

Kjell lever som han lär och är aldrig rädd att ta ett kliv framåt och räcka ut handen till någon i nöd. Tack till hela Kjells familj och hans underbara hustru Sari, som har fått dela honom med allt detta skrivande under så lång tid. Det har tagit mycket tid från familjen men alla höll ut hela vägen! TACK och Guds rika välsignelse önskar jag hela familjen!

4 kommentarer:

  1. Åhh,,, vad du har gått igenom,kära Myrra!!!
    Men vilken fantastisk utgång det fick...
    Det är mer än guld värt att ha sådana vänner,som ställer upp när det verkligen behövs!!!
    Må Herrens Nåd,Frid och Välsignelse vara med och vila över både dig och Kjell med familj!!!
    Heder åt sådana Herrens tjänare och all ära till Jesus!!!
    Tack för att du delade med dig av detta!!!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Ja det har varit en jobbig tid, jag har ingen erfarenhet av sådant och hade inte visst vad jag skulle göra om inte Kjell hade kommmit som sänd från himlen till min hjälp :-)
      Jag är djupt tacksam över hjälpen och jag ville inte heller prata om detta på bloggen förrän förrän det var klart. Men det har tagit väldigt mycket tid i anspråk och då speciellt för Kjell som har skrivit och företrätt mig i allt. Vi tänkte att om vi går hela vägen så ska det kanske hjälpa andra att inte ge upp efter halva vägen. Det är många som får samtal från företag och de blir lurade och liksom jag fångade i en fälla.
      Tack för dina uppmuntrande och varma ord! Gud välsigne också dig min älskade vän! Kramar om dig!

      Radera
  2. Oj vad glad jag blir att detta äntligen har löst sej för dej
    Tack och lov att du fått upprättelse och får tillbaks allt du blivit "bestulen" på. Och tänk Myrra dom har säkert lurat många andra så du har fått gå en jobbig väg men nu har du ju också fått bereda vägen för många andra som blivit lurade. Men nog förstår jag att det vart en svår resa för dej men Gud låter sanningen segra=) Skickar också varma tankar till Kjell som hjälpt dej så mycket.
    Sen måste jag säga att jag är så glad att jag kan kommentera här nu fast jag inte har googlekonto
    En jättestor kram från marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne
      Tack för din uppmuntran och varma ord och tankar! Ja, jag är så djupt tacksam för detta. Och Kjell kom som en ängel, sänd från Gud, och gav mig en stor trygghet genom att lotsa mig fram i allt detta som jag aldrig hade kunnat klara på egen hand.

      Samtidigt lade Gud ganska tidigt under resans gång ner en stor kärlek i mig till två av männen i det av företag som skulle utföra arbetet med annonserna. Jag har aldrig sett någon av dem och var väldigt ledsen och besviken över den situation jag hade hamnat i. Men mitt i natten vaknade jag och hörde Herren tala och uppfylldes av en stor värme för dessa två män. Jag började be för dem och ska fortsätta med det. Jag fick två meningar som jag ska förmedla till männen och de var fyllda av Jesu stora kärlek till dem. Efter den gången känner jag inte minsta bitterhet, men jag ber för dem och jag hoppas att den här typen av telefonförsäljning ska upphöra för all framtid. Många far väldigt illa, speciellt om man från början tror gott om alla.

      Marianne, i morgon börjar direktsändningarna från Löttorps Camping. Varje dag mellan 17 - 23 i två veckor. Perfekt för min del eftersom jag stänger Fyrbåken bok och present 17.00 :-) :-)

      Ja, jag har undersökt vad det kunde bero på att det inte gick att kommentera och jag tror jag hade något fel i inställningarna. Jag hade markerat att det skulle gå att kommentera också på Google, men så blev det enbart Google. Nu har jag ändrat till Blogger och då går det helt plötsligt att kommentera på båda ställena. Tekniken är ett under i sig, svårt att förstå sig på många gånger :-)

      Ha det fortsatt gott Marianne! Jag ber om Guds välsignelse till hela din familj och en fortsatt fin sommar! Kram, kram, kram!

      Radera

Kommentar: