11 juli, 2013

Sanningen ska göra oss fria…

Lustgården

Vi lever i ett gott land på många sätt, men andligt är vårt land en sorg. Jag upplever det som så att samhället har tagit Guds plats och vi har skapat våra egna gudar, ingen hänsyn tas till Honom som har skapat både människan och den värld vi lever i. Herren hade tänkt ut goda tankar åt oss. Gett oss en vacker natur och hälsosam luft, utrustat oss med förmågan att uppskatta allt detta vackra. Han satte oss att vårda det, liksom Han en gång satte Adam att vårda och ta hand om Edens lustgård. Han lade ner sin egen kärlek i vårt hjärta och krönte allt med att ge oss en fullständig frihet att fatta egna beslut, att följa de regler Han gett oss för att allt skulle bli bra. Eller så kunde vi välja att ta konsekvenserna av vår olydnad, men beslutet var vårt, Han hade inte programmerat oss att vara tvungna att lyda Honom, då hade det inte varit frihet, utan tvång. Han berättade för oss vad vi skulle rätta oss efter för att det skulle bli den värld att leva i som Han ville att vi skulle få njuta av. Vi fick regler för hur vi skulle vara mot varandra för att alla skulle må bra. Han hade gett oss det absolut bästa, och när Han såg på sitt verk så såg han att det var GOTT.

Tänk dig i fantasin en lustgård! En ljuvlig trädgård att få vistas i med lust, så ljuvlig som man bara kan ana sig till, en skönhet i doft, färger och härliga frukter, planterad och välsignad från en trädgårdsmästarens hjärta som var överfyllt av kärlek och glädje över det fina Han ville ge till människan, Hans egen skapelse. Trädgårdsmästaren var Gud själv!

Mitt i lustgården planterade Han “Livets träd” och “Kunskapens träd”. Varför planterade Han kunskapens träd mitt i trädgården? Varför satte han inte avspärrningar och förbuds-skyltar och gjorde det omöjligt för människan att ta sig dit och äta av det, eftersom Herren hade sagt att om de åt av det så skulle de dö? Det hade ju varit enkelt kan man tycka för då hade aldrig den synden kunnat hända. Men i sin kärlek ville inte Herren göra oss till robotar som var tvungna att lyda Hans minsta vink. Han gav oss den värdefulla gåvan att fatta egna beslut av kärlek till Honom och under ansvar. Vi får göra våra val och många gånger får vi också ta konsekvenserna av dem.

orm

Men vad hände? Ormen, (satan) smög sig fram för att lura Eva. Där hörde människan satans bedrägliga lögn för första gången. Hans ord “Skulle Gud verkligen ha sagt”…lurade henne att tro honom och hon tog av frukten och åt. Satan sådde tvivel in i Eva genom att få henne att tvivla på Guds ord. Och det är hans mål att stjäla vår tro och fylla oss med tvivel på att Guds ord verkligen stämmer. Vi hör det så ofta idag också, människor som säger “Skulle Gud verkligen ha sagt”…. så fortsätter de att säga att Bibeln är så gammal och den är ju skriven av människor… skulle Gud verkligen ha sagt… nej, nej…. det där är för gammalt… Den gamla ormen håller än idag på att försöka lura dig och mig med att Guds ord inte är värt att lyssna till, att det inte är sanningen. Och Sverige har lyssnat till ormen mer än till Gud. Och Gud sörjer över hur det kunde ha varit.

I dag är det populärt att skapa sig sin egen gud. En gud som kan vara olika beroende på vilken människa man talar med. Man hör ofta “Det som är rätt för dig kanske inte är rätt för mig”. Men om det skulle vara på det viset, så skulle det innebära att det inte finns någon sanning utan att den kan formas så att den passar var och en. Den som säger så har lyssnat till urtidsormen som gör allt för att dra oss bort från Guds enda sanning.

Vi ska avslöja lögnen! När någon säger att Bibeln inte är Guds ord – bör vi återigen påminna oss om ormens ord “skulle Gud verkligen ha sagt” då blir det lättare att upptäcka den slingrande bedragaren! Håll fast vid Sanningen! Guds ord är sanning! Läs i Nya Testamentet om vad Jesus lär oss och håll fast! Jesus säger: “Jag är VÄGEN, SANNINGEN och LIVET. Ingen kommer till Fadern, utom genom mig”! En dag får vi se att Guds ord var Sanning. Låt det inte bli för sent att komma till den insikten.

Fyrbåken blinkar:

501

(Johannes evangelium kapitel 8, vers 32.)

Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.

 

Välkommen också att hälsa på oss i vår kristna presentbutik, Fyrbåken bok och present. En butik med fokus på Jesus Kristus… www.fyrboken.se

 

 

6 kommentarer:

  1. Stort Tack för dessa dina sanna ord,som jag säger ett högt AMEN till!!!
    Herren Välsigne dig,kära Myrra!!!
    Kram!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Stor kram tillbaka till dig Marguerite! Hoppas att du har det gott och får njuta av härlig semester tillsammans med din kära man och familj.
      Gud välsigne er rikligt!

      Radera
  2. Ja det där får jag väl säga ett amen till.


    /

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Tack för det. Det är gott att läsa att du tycker så.

      En riktigt fin helg önskar jag dig Andreas!

      Radera
  3. Fantastisk "predikan" Myrra. Rakt och enkelt så alla kan förstå även de som inte är insatta i "ordet". Ja tänk vad Gud är god som lät oss vara fria att välja. Man hoppas och ber att många ska välja och välja den enda vägen till Gud. Idag är det ju tyvärr så många som tror att vilken väg som helst leder till honom. Och tänk alla dessa unga människor som inte har en aning om evangeliet. Herre väck oss alla och kom med arbetare till skörden. Längtan finns ju hos så många människor idag.
    Ja du Myrra du är verkligen ett Guds redskap. Stor kram till dej och ha en fin sommar.
    Vi hörs på mejlen.
    Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne
      Tack för din uppmuntran och för att du tittar in på Fyrbåken, jag blir så glad för det. Du är en glädjespridare och en uppmuntrare, och det behöver vi, särskilt i denna tid när en tjuv är framme för att försöka ta ifrån oss både krafter och glädje. Men Gud är vår tillflykt och det visar sig att det alltid håller att komma till Honom. Han har stor omsorg om oss.

      Du får fortsätta att glädja andra och tjäna Herren med den kärlek du ger ut av. Så många har blivit styrkta av dina varma ord och visliga sätt att möta vardag som helg. Jag ser hur Bibelns ord går i uppfyllelse mitt framför våra ögon och det är en märklig tid vi lever i. Tänk att just vi skulle vara den generation som får se allt detta hända. Nu har också Israel funnit stora olje och gasfyndigheter, precis som David Wilkerson fick ta emot av Herren. Det skulle ske innan det sista och vedervärdiga slaget mot Israel och nu är också dessa fyndigheter en verklighet. I morgon träder också EU:s nya handelsregler mot Israel i kraft om inte Herren griper in. Alla 28 EU-länder har skrivit på för att fullständigt försöka utöva sin makt och pressa Israel. Vi ber om Fred och Frid i Jerusalem och hela Israel.

      Kramar om dig Marianne och önskar dig en välsignad sommar. Vi behöver inte oro oss för något för Herren ska ta hand om allt, det har Han lovat. Vi är i bön!

      Radera

Kommentar: