22 augusti, 2013

När du är svag – då är du stark…

Jag vill påminna dig om att hur mörkt det än ser ut i världen, så glöm inte att om du har ställt dig på Guds sida och tagit emot Jesus i ditt hjärta, så står du på stadig mark. Vi har en fiende, satan, som gör allt för att påminna oss om alla våra svagheter, hur vi kommer till korta på olika områden. Men sanningen är den att det beror inte alls på vår egen styrka eller våra egna strävanden, utan på Guds egen styrka och förmåga.

jesus

Det kan vara lätt att känna sig värdelös och bli uppgiven. Det är så lätt att se på sin egen svaghet inför allt man möter, men det är just dit som vår fiende vill få oss. Desto mer vi fokuserar på våra svagheter desto gladare blir han, för på så sätt kan han stjäla från oss både vår frid, vår glädje, vårt hopp och tillförsikt inför framtiden och vi blir nedstämda och känner inte att något egentligen spelar någon roll. Allt blir bara en enda trötthet och de dagliga rutinerna känns tunga och grå.

Men sanningen är att vi har en som står på vår sida, Jesus. Hans blick är varm när Han ser på dig och mig och Han säger till oss att inte frukta och inte vara rädda. Han kommer att ta hand om allt. När fienden vill tala om för oss hur värdelösa vi är för att vi har våra brister, så kan vi säga till honom att sluta ljuga för det beror inte på vår svaghet – utan på Herrens styrka! Desto svagare vi är desto större blir Guds styrka över oss. När vi går igenom de allra mörkaste passagerna i livet så inte bara finns han bredvid oss – Han bär oss också framåt! Han bär oss i sina armar, för Han vet att vi inte orkar ett steg till själva. Tids nog sätter Han ner våra fötter på marken och vakar över oss när vi stapplar vidare. Han lämnar oss inte för ett ögonblick, även om våra känslor säger till oss ibland att Han inte finns där, så är det inte sanningen. Sanningen är att Han har lovat att “Jag skall aldrig lämna dig eller överge dig”! Det tuffa är att vi inte märker att Han har burit oss framåt förrän vi har kommit en bra bit igenom mörkret och dimman börjar lätta så ser vi ser vägen vi har gått som ligger bakom. Då helt plötsligt så förstår vi bättre och kan se tydligare. Han var hos oss hela tiden.

jesus-and-lamb

Vi behöver påminna varandra i dessa tuffa tider att om vi har Jesus som Herre i vårt liv så samverkar allt till det bästa. När krigsmaskinerna laddar upp, när arbetslösheten stiger, när våldet breder ut sig, när allt känns tungt, påminn dig om att bredvid dig står en MänniskoSon. Han ser på dig med värme i blicken och säger “Fruktan inte, jag är med dig”.

Jag såg Honom i drömmen härom natten. Han satt på en vit häst, han hade täten av en stor här, det var ett otal hästar med ryttare. Det var alldeles tyst i hopen, det hördes bara skrapet av hästarnas hovar mot marken, tills plötsligt mannen i täten på den vita hästen lyfte en stav eller vad det var han hade i handen. Han pekade framåt med föremålet som han höll högt i luften och det blev ett starttecken för resten av hären. Han ropade ett kommando men jag hörde inte säkert orden men det var någon i stil med “Framåt”! Alla följde sin härförare, Han som satt på den vita hästen längst fram. Jag såg hur skaran var på väg, och jag vaknade strax efter med en märkbar frid och förvissning om VEM det är som ska strida för oss. Glöm inte att Han äger ALL makt både i himlen och på jorden! Ingen kan segra över Honom, för den här gången kommer Han som Konungarnas Konung och Herrarnas Herre!!!

Härföraren Jesus

 

Om du ännu inte har avgjort ditt liv för Honom, så gör som Kjell Samuelson sjunger i sången här på Fyrbåkenbloggen: “Skynda vänd om, Jesus dig kallar”… Då är du trygg vad än framtiden har i beredskap för oss.

 

Fyrbåken blinkar:

501

(Jesaja kapitel 41, vers 10.)

… frukta inte, ty jag är med dig, var ej modfälld, ty jag är din Gud. Jag styrker dig och jag hjälper dig, jag håller dig uppe med min rättfärdighets högra hand.

4 kommentarer:

  1. Tack för ett uppmuntrande,välsignat inlägg!!!
    Ja,vi har en som strider för oss och vi får vara stilla därvid....
    Vilken mäktig dröm du hade!!!
    Halleluja!!!
    Tack,kram och Herrens välsignelse!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Så konstigt, jag fann din kommentar i skräpposten tillsammans med Andreas kommentar. Jag begriper inte varför de har blivit utkastade. Och när jag plockade in dem tillbaka till inkorgen och publicerade dem så blev det två av samma kommentar. :-)

      Tack för det du skrev i din kommentar Marguerite. Vilken tid vi lever i! Bön är enda vägen nu och Gud ska finnas där, i rätt tid. Vi är i en mycket allvarlig situation och kanske får vi se Hesekiel och Jesaja profetior gå i uppfyllelse snart?

      Gud välsigne dig Marguerite! Tack för att du är bedjande! Kraaaam!

      Radera
  2. Tack för ett uppmuntrande,välsignat inlägg!!!
    Ja,vi har en som strider för oss och vi får vara stilla därvid....
    Vilken mäktig dröm du hade!!!
    Halleluja!!!
    Tack,kram och Herrens välsignelse!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här har det blivit två av samma kommentar som ovanstående, tekniken flippade nog ur den här dagen. :-) Men jag tar inte bort den utan skickar en till kram!

      Radera

Kommentar: