09 augusti, 2013

Nu behövs skärpa och vakenhet …

bön

Innan jag berättar vad jag vill säga om olika betalningsmedel och vakenhet idag, så vill jag vädja till dig som är bedjare. Vill du hjälpa till och be för två mycket allvarliga böneämnen som Jan Samuel från Norge (som brukar kommentera här på Fyrbåkenbloggen bland) har vädjat om? Det gäller en Broder till Jan Samuel som berättar att han drabbats av svår cancer och ser Guds ingripande och helande som enda lösningen. En flicka, en släkting till Jan Samuel lider också svårt av cancer och behöver ett helande och vidrörande av Jesus som är vår Läkare. Jan Samuel som är en stor uppmuntrare och har omsorg om många, har vädjat om förbön för dessa vänner. Jag vädjar att så många som möjligt lägger dessa två svårt sjuka människor inför Gud i bön och ber om helande och läkedom. Be också om kraft för de anhöriga, för jag vet själv hur svårt det är att se på när de man älskar högt lider. Det blir kraft i det vi kommer överens att be om. Tack till dig som vill hjälpa till! Gud känner till hela situationen redan så vi behöver inte nämna några namn. Var helt säker på att Gud hör din bön och gläder sig över dig för att du ber för andra.

 

31

 

Nya betalmedel kommer smygande…

Vi ser på det som sker i världen att vi går med stormsteg mot Bibelns profetiska uppfyllelser. Det gäller på många områden, vädret, jordbävningar, krig - folk mot folk, rike mot rike, hatet breder ut sig och laglösheten tilltar, kärleken kallnar allt mer hos människorna på jorden. Kontanterna minskar för att så småningom försvinna. Skolbarn i Amerika betalar nu sin skolmat genom att hålla handen över en scanner som läser av deras blodbanor. Ansiktet håller på att testas som betalmedel och används redan för att läsa av vissa tekniska unika drag i en människas utseende. Och vi har mobilerna, som har blivit så vanligt att betala med och även förstås alla betalkort. Allt för att så så många som möjligt ska vänja sig av med kontanter.

 

Det som jag våndas över nu är att i vår presentbutik på Internet  så finns bl.a. ett betalmedel som heter PayPal. Det som de nu håller på att genomföra gjorde mig inte glad och jag kommer att hålla noga koll på utvecklingen. Det står nämligen i en artikel att de håller på att testa att kunderna i England ska kunna betala via ansiktet. En app i mobilen ska känna av personens ansikte så det ska bli möjligt att genomföra köpet. Låt mig bara säga att vår PayPal logotyp och vårt erbjudande att betala via PayPal kommer att tas bort omedelbart om detta införs! Jag vill absolut inte medverka till den här utvecklingen. Nej, då är det bättre att välja någon av de andra betalningsalternativen. Men vi får se hur det går med denna utveckling, artikeln som beskriver det här är hämtad från nyhetssidorna i England och du kan om du har svårt för engelska använda översättningen via din dator. Artikeln börjar med att beskriva att det här är ett nytt grepp av PayPal för att se om britterna kan lämna plånboken hemma.  Här kommer länken som du kan klicka på om du vill läsa mer om detta.

http://news.cnet.com/8301-1023_3-57597555-93/paypal-tests-mobile-payments-using-your-face-for-verification/

På sidan du kommer till via länken ovanför finns också en video där de presenterar betalningsmedlet på ett förföriskt sätt för att det ska se så bekvämt ut som möjligt och lätt att ta till sig för människor som känner av stressen i vardagen med alla lösenord och olika användarnamn att hålla i minnet. Men när vi har vant oss vid detta så kommer nästa steg och då är det väldigt lätt att glida över till nästa utan att reagera så mycket. Det finns ett gammalt talesätt som berättar att om du släpper ner en groda i kokande vatten så hoppar den omedelbart upp. Men om du sätter den i kallt vatten och börjar värma upp vattnet till att senare koka så sitter den kvar – den har vant sig och märker inte faran! Var vaken!

Fyrbåken blinkar:

501

(Matteusevangeliet kapitel 6, vers 33.)

Sök först Hans rike och Hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också.

10 kommentarer:

  1. Kära Myrra!!!
    Vi kommer naturligtvis stå med i bön för de här allvarliga böneämnena, som Jan Samuel vädjar om!!!
    Det finns så mycket nöd,men vi har ju förmånen att få komma till Honom som har all makt i Himmel och på jord - Jesus Kristus!!!

    Det mörknar i världen, det blir trängre och trängre för den som vill följa Jesus och det kommer dithän att vi kommer att få taga ställning,angående det penningslösa samhället.
    Kanske vi t.o.m. kommer att få gå ifrån det vi äger och har,jag vet inte hur mycket av detta vi kommer att se,innan Jesus kommer...
    Men ett vet jag - Kommer vi att få lämna allt,har vi ändå ingenting att frukta,ty såsom Han mättade Israels barn i öknen,mättar Han också alla dem som följer Honom i denna sena midnattstid!!!

    Tack för alla fina kommentarer du ger,jag blir så glad för dem!!!

    Önskar dig en fin och välsignad helg!!!
    ( Vi möts på "Bönebron",denna helgen då...)
    KRAAAM!!!



    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Gott! Då står vi tillsammans på böne-bron för böneämnena. Jag förstod att vi kunde räkna med dig, tack!
      Ja din beskrivning om hur det blir trängre och trängre för den som vill följa Jesus var på pricken. Det märks att det drar ihop sig men vi har inget att frukta, precis som du skriver. Herren förser oss med det vi behöver. Jag är också så glad att vi har varandra vi som troende. När det är tufft kan vi hämta styrka hos Herren och dela med varandra och styrka varandra såsom Herren har uppmanat oss att göra i sitt ord.

      Önskar också dig en välsignad helg Marguerite och hoppas att din arbetsvecka har varit fin. Man brukar ganska snart vara inne i rutinerna på nytt :-) Gud välsigne dig och tack för förbönstjänsten.

      Radera
  2. Hej igen kära Myrra.
    Jag vill förstås också stå med i bön. Det finns en fantastisk kraft i överenskommelse bön som vi säkert alla fått uppleva mer än en gång.
    Ja utvecklingen går verkligen oerhört snabbt. Och så många människor är ju inte ens vakna över detta eftersom många inte har läst Ordet. Må Herren förbarma sej över vårt arma land (och hela vår jord) Kom med ett uppvaknande över människorna Far vi ber.
    Ha en fin helg Myrra och Gud välsigne dej i allt du är och gör
    Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne
      TACK och välkommen med i bön för dessa angelägna böneämnen. Du är en trogen bönevän, och det är värdefullt att vi kan hjälpas åt och kommer överens om att be. Tack än en gång.
      Jag tänker på dig ofta och hoppas att ni har en fin sommar. Det var inte länge sedan vi berättade för varandra om våra förhoppningar inför den stundande sommaren och tillsammans gladde vi oss åt den fina tid som låg framför. Nu går det redan mot höst och jag tycker tiden går så oerhört fort!

      Det är en märklig tid vi lever i. Jesus är på ingång och mycket tyder på att Han är nära - utanför dörren. Fienden vet det också och lägger i "overdriven" för att hinna bedra så många som möjligt. Men Gud hör våra böner och vi ger inte upp utan håller ut i förbön för människors räddning och frälsning.
      Kramar till dig Marianne och Guds välsignelse till dig och din familj.

      Radera
  3. Tack för ditt allvarliga inlägg Myrra. Jag är med i bönerna. Vi är vakna och vet att vi går mot avslutningen. Så låt oss verka medan dagen varar ty natten kommer...Ha en välsignad dag Kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika
      Tack, här kommer ytterligare en brinnande bönesjäl. Så många är drabbade av denna hemska sjukdom nu för tiden så det är skrämmande. När jag var barn var cancer en sällsynt sjukdom även om den tyvärr drabbade en del. Men nu lider mänskligheten under denna plåga och så många människoliv har släckts ut för tidigt. Men vi läser också om under som sker, om situationer som har sett omöjliga ut där Gud har gripit in och gjort ett under. Vi kan ju undra ibland varför inte alla blir helade men det får vi inget svar på så länge vi är på den här sidan. En dag vet vi, när vi kommer hem. Tills dess får vi ta på allvar det som Jesus uppmanade oss - Be så skall ni få. Sök - så skall ni finna. Bulta - så skall dörren öppnas!

      Kramar om dig Annika och önskar dig en härlig helg med Guds välsignelse.

      Radera
    2. ...men på din tid kallades väl cancer för sot... det kanske var därför du inte hörde så mycket om det...
      hihi...


      /

      Radera
    3. Hej Andreas
      Sot har jag aldrig hört på den sjukdomen, men när min pappa dog 1963 i cancer så kallades det oftast för kräfta. En otäck sjukdom som drabbar många och det känns som balsam från himlen att vi kan hjälpas åt att be för de sjuka.
      Du får ha en fin helg Andreas.

      Radera
    4. ... ja det var väl lite på skämt samtidigt...


      /

      Radera
    5. Hej Andreas
      Jo, jag förstod vinken... :-)

      Radera

Kommentar: