31 oktober, 2013

Fyll ditt hem med lovsång…

Det är tuffa tider ute i världen och i Sverige med för den delen. Nog har de flesta av oss det ganska bra om vi ser till det materiella, men på insidan mår väldigt många dåligt. Det har en hel massa orsaker, men ett vet jag – när vi mår dåligt och är stämda i moll, så kommer fienden (satan) för att slå ner oss riktigt i botten. Då ser han sitt tillfälle och tror att vi är ett lätt offer.

Vi behöver uppmuntra varandra mycket med sanningen! Fienden kommer enbart med lögner, för någon sanning finns inte i honom. När han vill få oss i botten plockar han fram allt negativt som finns och slungar det rakt i ansiktet på oss. Eftersom han känner oss så väl så vet han också på vilka områden vi är som svagast. Om vi lyssnar på de tankarna går det nedåt ännu mer, eftersom fienden har som mål att slå ner oss, få oss att tappa modet.

Det är då vi behöver påminna oss om att Gud kommer aldrig mot oss och våra svagheter på det sättet. När Han vill korrigera oss låter Han den Helige Ande ÖVERBEVISA oss om ifall något område behöver rättas till i vårt liv. Men det sker inte genom förtryck eller slag som får oss att sjunka ihop alldeles tillintetgjorda. Tvärtom – när den Helige Ande överbevisar oss på något område i vårt liv, blir vi styrkta och känner glädje över att ändra på det just därför att vi blev överbevisade att vi har handlat fel. Men har man blivit överbevisad om något på ett mycket bra sätt, utan förtryck, förkastelse, eller fördömande, bara en korrigering i kärlek – då blir det så mycket lättare att vända om, att be om förlåtelse och göra bättring. Som att fatta en trygg hand, titta upp och möta sin Fars varma blick och höra Hans milda röst: “Kom, nu går vi vidare. Jag är med dig och jag älskar dig, mitt barn”.

jesus och flick

Ofta låter jag också mitt hem flöda över av lovsång. Att TACKA Herren och låta lovsången ljuda, ger en god atmosfär och mörker kan inte bestå där ljuset flödar in. Det räcker som bekant med en liten tändsticka för att lysa upp ett mörkt rum. När vi låter lovsång och ord av tacksamhet till Jesus Kristus, Gud nåd och blodets kraft ljuda i vårt hem så lyssnar vårt hjärta även om våra tankar skulle vara på annat håll för tillfället. Vårt inre får god andlig föda och mår gott och speciellt gott mår vi när vi låter dessa sanningar som vi hör i lovsångerna få smälta in i vårt hjärtas innersta, för att där bilda en skatt som vi finner när vi bäst behöver den. Om du orkar så läs i Bibeln olika ställen där Gud själv uppmuntrar oss med sin egen sanning. När fienden attackerar oss får vi svara med Guds sanning, tala ut det högt, det har effekt!!! Tala ut det Fyrbåken blinkar till dig i dag, direkt från Guds eget ord.

Fyrbåken blinkar:

501

(Jesaja kapitel 41, vers 10.)

“Frukta inte, ty Jag är med dig, var ej modfälld, ty Jag är din Gud. Jag styrker dig och Jag hjälper dig, Jag håller dig uppe med min rättfärdighets högra hand”.

(Psaltaren 121 vers 1 – 3.)

“Jag lyfter mina ögon upp till bergen: varifrån skall min hjälp komma? Min hjälp kommer från Herren, som har gjort himmel och jord: Inte skall Han låta din fot vackla, inte slumrar Han so bevarar dig!”

(Johannes evangelium kapitel 16 vers 33.)

“Detta har jag sagt er för att ni skall ha frid i mig. I världen får ni lida, men var inte oroliga, Jag har besegrat världen”.

6 kommentarer:

  1. "Om du känner bördor trycka,sjung Halleluja,
    är du full av fröjd och lycka,sjung Halleluja"!!!
    Det är sant att sången jagar "mollstämningen"på flykten och ersätts av "durstämning"!!!
    Tack,Kram och Herrens Välsignelse,kära Myrra!!!

    SvaraRadera
  2. Hej Marguerite!
    Den sången har gjort mig glad många gånger :-) Den tycker jag förjagar mycket svårigheter och man känner glädjen bubbla fram. "Fröjd i Herren är vår starkhet"!
    Många kramar och Guds rikaste välsignelse till dig min vän!

    SvaraRadera
  3. Ja att fröjdas i Herren är verkligen en styrka som jagar mörkrets härar på flykten..underbart att få lovsjunga Herrens namn han som har fört oss ut ur mörkret och in i sin älskade Sons rike.
    Tack Jesus för din underbara frälsning och nåd
    Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja, Amen!!! Nu behöver vi all extra styrka som ger glädje och fröjd och ny kraft för var dag. Det är ett mörker som drar in över hela jorden och det visar sig i land efter land hur man går MOT Kristus = Antikrist. Men Jesus har ALL makt och vi behöver inte frukta men jag tror att det är bra att vi påminner varandra mycket om att fröjd i Herren är vår starkhet!!! Kanske känns det ibland inte som vi orkar möta dagen med tack och lov och pris, men sanningen är att mörkrets makter fasar för att vi ska prisa och lova Jesus och backar. Det är många troende nu som möter oerhörd kamp och stora prövningar, så vi behöver påminna varandra om kraften från Golgata, om att inget mörker någonsin kan vinna seger eftersom segern redan har vunnits på Golgata.
      Sänder en stor kram och önskar dig Guds välsignelse!

      Radera
  4. Tack till Herren att han finns och att han hjälper oss från oro och vi kan prisa honom med sånger och jag spelar min piano in fröjd för Han är så nära oss idag igen och hjälper oss atta lyfta blicken mot berg och till honom i trons glädje,tack med välsignelse ,keijo södertälje

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Keijo
      Ja, det har jag också upplevt. Friden och glädjen kommer när vi börjar att tacka och lovsjunga Herren. Var härligt att kunna spela piano. Då kan du sjunga och spela och vara till stor glädje, både för Herren och för andra.
      Guds välsignelse Keijo! Ha en fin ny vecka!

      Radera

Kommentar: