15 december, 2013

Vad har hänt med sol-ljuset…?

15127481-sYoXI

Är det någon mer än jag som upplever att det mjuka gyllene solljuset har blivit förändrat? Från att ha varit mjukt, i en varm gyllene nyans, upplever jag att det har blivit så “vitt” och starkt för ögonen. Eftersom jag har älskat solljus, solglitter på vattnet, sol som flödar in rummen, sol som ger alla blommor och färger i naturen en underbar skönhet – så tycker jag mig nu märka ett vasst, vitt ljus som nästan gör ont i ögonen.

Kan det ha något att göra med den förändring som solen genomgår just nu? Solens nuvarande cykel är den mest stillsamma på 100 år, säger forskarna. Vår stjärna är nu på "sol-maximum" toppen av fasen av sin 11 - års aktivitetscykel. Men denna sol max är svag , och den totala aktuella cykeln , kallad Solar Cycle 24 , frammanar jämförelser till den berömda svaga Solar Cycle 14 i början av 1900-talet , säger forskare . " Ingen av oss levande har någonsin sett en så svag cykel. Läs mer här: (Engelska) http://theextinctionprotocol.wordpress.com/2013/12/14/mystery-sun-grows-strangely-quiet-lowest-activity-in-100-years/

Nu firar vi tredje Advent och jag vill önska er alla en Fridfull, Välsignad Advent!

3adventa

 

Fyrbåken blinkar:

501

(Josua kapitel 1 vers 9.)

Se, Jag har befallt dig att vara frimodig och oförfärad, Så var nu inte förskräckt eller försagd. Ty Herren, din Gud, är med dig.

4 kommentarer:

  1. Jag håller med dig,Myrra!!!
    Solljuset har blivit väldigt starkt och vasst,inte alls behagligt som tidigare...
    Märkligt!!!
    Hoppas du hade en fin och Välsignad 3:e Advent!!!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Det var intressant att läsa att fler har märkt av det starka ljuset. Jag har inte skrivit mycket på bloggen sista tiden, tiden vill inte räcka till för mig hur jag än pusslar. Men jag ska gå in och läsa er inlägg snart, då brukar jag läsa flera på en gång. Det ska bli spännande. Ha det fortsatt riktigt gott och välsignat, min kära vän! Guds goda från himlen önskar jag dig och dina nära och kära! Stor kram!

      Radera
  2. Ljuset kanske är avundsjukt på din utstrålning Myrra...

    /

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haahahaha.... jag har faktiskt fått för mycket av strålning genom åren. Arbetade i nästan 20 år under konstgjort ultraviolett ljus på en smedja där vi satt i ett mörkt tält med enbart det ultravioletta ljuset strömmande över ansiktet, och blev överkänslig. När jag sitter framför datorn så har min bildskärm ett bakgrundsljus som dels är ett LED-ljus men också lysrör och lysrören har samma påverkan - även om det är svagare. Så jag måste sitta och arbeta med en bomullsduk hängande framför ansiktet. De som ser mig kanske tror att jag är från de länder som måste täcka ansiktet... :-)

      Ha det fortsatt fint under Adventstiden, Andreas.

      Radera

Kommentar: