31 december, 2013

Vi lämnar det gamla och går in i det nya…

2525257EHapp2525255FRM

Nu står vi på tröskeln in i det nya året. Klockan är nu ca 19.00 på nyårsafton och det gamla året ska snart läggas bakom oss och vi går in i det nya året. Har du några särskilda förhoppningar inför det nya året? Det tror jag säkert att du har och jag hoppas att du ska få se dina böner bli besvarade under kommande år.

När vi var små och gick i söndagsskolan fick vi ofta höra att den vägen som var bred ledde till helvetet och att det var många som gick fram på den. Men den vägen som ledde till himlen var ofta svårframkomlig och smal, ofta svår att vandra på. De flesta väljer den breda vägen som är rak och enkel sa vår söndagsskollärare.

Ofta har jag tänkt på hur rätt han hade. När vi står inför ett val, är det väldigt lätt att välja det som verkar enklast och mest bekvämt för stunden. Det som verkar innehålla minst besvär och som ger mest tillbaka i form av egen vinst. Kanske är det så att det är just den vägen som vi bör välja bort och istället ta den andra, den som kostar på lite mer, den som inte är så bekväm och som fodrar att vi ger mer av oss själva. Både av vår tid och av eget engagemang.

Då kommer återigen tankarna – det är många som går fram på den breda bekväma vägen, men den leder inte hem – utan bort. Det är den vägen som Bibeln talar om, egoismens väg som så ofta försöker snärja oss och intala oss att det är den rätta vägen. Det krävs mod och kärlek att vid nästa avfart välja den smalaste vägen, den som verkar både krokig, smal och med långa uppförsbackar. För det är just på den vägen som vi lär oss att sätta värde på raksträckorna och på vilan i det gröna gräset där solen värmer och blommorna doftar. Den vägen formar oss till att bli det vår Far i himlen har tänkt att vi ska bli. I uppförsbackarna blir vi starkare, när vägen blir så besvärlig att vi nästan inte kommer fram, får vi träna upp vår förmåga att lösa problemen för att komma vidare. Ibland ligger stenar på vägen som gör att vi snubblar och faller illa, men vi kommer upp och vidare med Guds hjälp. Andra gånger ligger stenar som är stora att de är som berg mitt på vår smala väg. Det går inte att komma runt dem och inte gå över dem. Vi kan då bara be Gud själv att ta bort dem. Väntan kan ibland bli prövosam medan vi inväntar hjälpen från Herren, men när vi är igenom har vi lärt oss en hemlighet – att förtrösta på Herren! Han sviker aldrig och Han har allt under kontroll, även om det inte verkar så för stunden.

Så min önskan inför det nya året blir: “Herre, hjälp mig att alltid välja din väg. Hjälp mig att höra vad du säger och förstå dina vägar och göra det som är Dig till välbehag. Hjälp mig att lämna min egen egoism och istället fråga efter Din vilja. Vad vill du idag Fader? Öppna mina ögon och mina öron för Dig och led mig på den väg som är den rätta. Ske Din vilja – och inte min!”

Jesus, jag ber för alla Fyrbåkenbloggens läsare. Tack för att Du ser till deras hjärtan och hör deras böner. Välsigna dem Herre. Låt detta nya år bli ett gott och välsignat år för dem där de får se sina böner bli förvandlade till tacksägelseämnen. Tack för att Du ska följa dem med Din kärlek och omsorg och dra dem allt närmare ditt eget hjärta. Amen

nieuwjaar008

Ett riktigt Välsignat Gott Nytt År önskar Fyrbåkenbloggen. / Myrra

4 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk predikan du skrivit här Myrra . Det är verkligen så sant det du skriver. Och jag vill vara den första att tacka för förbönen här
    Gud välsigne dej rikligt kära vän och ett Gott nytt år där Herren själv ska få fylla alla dina behov
    Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne
      Tack för din uppmuntran, den gjorde mig så glad. Tack för dina förböner under året Marianne. Jag är så tacksam för min bönevän i norr. Tillsammans ska vi ropa till Herren tills vi ser dörrarna öppnas och vi får tacka Honom i glädje. Tack för din nyårshälsning och din önskan om välsignelse!
      En riktigt god fortsättning till dig och din familj! Stor kram!

      Radera
  2. Vilken fin bild du har lagt in,,,man vill bara kunna gå in i den och sparka i snön...
    Tack för förbönen och God fortsättning till att vandra på den smala väg,som leder hem!!!
    Jag är så glad för Bloggvänskapen,att vi får dela så mycket gott med varandra,jag tycker att det har varit och är så dyrbart!!!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite. Tack för året som ligger bakom. Jag är så tacksam att vi får ha varandra och vi får utbyta tankar och diskutera och uppmuntra varandra. Nu önskar jag dig och din familj en god fortsättning på det här nya året och skickar en stor kram!

      Radera

Kommentar: