13 juni, 2014

Måne gul som honung…

Honey moon

Genom fönstret på Fyrbåken syntes i natt en gyllengul fullmåne. Månen på bilden är från ett annat ställe, gällande artikeln nedanför. Ler

Jag reagerade direkt på att dess färg var så märklig- liksom gyllene, med ett ovanligt guldgult sken.

När jag läste tidningen i dag fick jag förklaringen. Den kallas romantiskt “Honey Moon”, just för dess färg och är ett fenomen som inte återkommer så ofta enligt artikeln.

När det nu händer natten mellan torsdagen den 12 juni och fredagen den 13 juni 2014, så har den inte sett ut så sedan år 1919 och kommer inte att att få samma utseende förrän år 2098. Kanske kommer den att vara lika vacker i natt?

http://news.nationalgeographic.com/news/2014/06/140612-full-moon-friday-thirteenth-honeymoon-science-space/

Här en video som visar the “Honey Moon”

http://www.weather.com/video/dont-miss-the-honey-moon-49701?collid=/science/warp

Fyrbåken blinkar:

11

(Andra Korinthierbrevet kapitel 5, vers 17)

Den som är i Kristus är alltså en ny skapelse, det gamla är förbi, något nytt har kommit.

 

Välkommen att hälsa på oss i vår kristna presentbutik, Fyrbåken bok och present!

6 kommentarer:

  1. Åhh,,,den är så vacker,så vacker!
    Jag hade ingen aning om detta, förrän du delade med dig av det här på Fyrbåken...
    Tack & KRAAAM, kära Myrra!!!
    Herrens Välsignelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Nej, jag visste det inte heller, men undrade varför den var så märkbart gyllengul. Vacker var den, men det slutade med att jag låg och beundrade den hela natten så någon sömn blev det inte :-) Önskar dig en härlig helg och allt gott! Många kramar!

      Radera
  2. Vilken vacker måne. :) Ha en välsignad lördag Kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika
      Ja, det var en honungsgul Honey Moon :-) Kramar om dig tillbaka och önskar en härlig helg!

      Radera
    2. jag kollade på klippet och den var verkligen speciell...såg ut som guld på en del av bilderna..Jag visste inte heller att det fanns en måne som kallades honey moon) så kan det va...
      Önskar dej en fin vecka Myrra...mejlar dej snart..kram

      Radera
    3. Hej Marianne
      Ja den var verkligen gul som honung :-) Hoppas att ni har det gott och inte fryser däruppe i norr. Här i Värmland är det lite kylslagen vind eftersom det blåser nordan, men det är soligt och fint och riktigt varmt och gott på dagarna.
      Ha en fin ny vecka du också min vän. Vi hörs! Kraaam! :-)

      Radera

Kommentar: