20 juli, 2014

Vad har hänt med Europa…?

För några år sedan trodde jag att vi levde ganska trygga i vår lilla del av världen. Men nu ser vi hur också hos oss i Europa olika små grupper kan ta över makten totalt och resten av världen står handlingsförlamad och ser på.

OM det är sant att separatisterna i Donetsk har skjutit ner passagerarplanet och OM de sedan också är skyldiga till att vägra ge tillåtelse för internationella utredare som ska undersöka platsen så är det en fruktansvärd historia. Svarta lådan är borta, vapnet är borta, de döda flyttas bort, bevis undanröjs m.m. (Detta skrivet med reservation tills allt som nu misstänks verkligen är bekräftat.)

Men min fråga gäller, kan en liten grupp separatister styra och ställa, hindra utredningen och släppa fram endast den som de själva vill till en sådan här olycksplats där ett passagerarplan med människor från många olika länder har omkommit – ja, då är vi riktigt illa ute. Var finns viljan från resten av Europas ledare att handla? Eller kanske kraften att handla? För vågar man stöta sig med Ryssland? De är ju så beroende av Ryssland via sina affärsuppgörelser, säger de. Men borde inte sådant sättas åt sidan i sådana här fall?

Jag är bestört över hur lite Europa sätter emot när det gäller en ganska liten grupp separatister som själva har tillskansat sig den makt de har. Är det mindre terrorgrupper som ska styra Europa och resten av de Europeiska ledarna ska krypa för dem? Har vi verkligen inte ett effektivt skydd av försvar mot att sådana här grupper fritt kan få ta över? Inte konstigt att fler och fler små vapengrupper bildas för att själva styra och ställa efter eget behag. Jag tror tyvärr att det har gått för långt. Pengarna styr alldeles för mycket, och nu kan man tydligt se kopplingen till Jesu ord: “Pengar är roten till allt ont”!

Över hela jorden tar nu sådana mindre grupper över och sätter skräck i människor. Under tiden sitter länder som t.ex. de Europeiska länderna i meningslösa möten där de  använder många timmar till att försöka komma överens om ett handlande som ofta saknar udd, för att modet fattas, hänsynen till pengar sätts först. Kanske är det denna utveckling som alldeles snart leder fram till antikrist framträdande på marknaden, den starke världsledare som blir satt till att få ordning på allt. Han ska förvilla och bedra många, men med Guds ord som ledning ska vi avslöja  honom. Följ med till Fyrbåkens blinkning!

 

Fyrbåken blinkar:

111

(Matteusevangeliet kapitel 6, vers 24)

Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han att hata den ene och älska den andre eller att hålla fast vid den ene och inte bry sig om den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon.

14 kommentarer:

  1. Matt. 26,52: ...ty alla som taga till svärd skola förgöras genom svärd.
    1.Joh 5, 19: ...hela världen är i den ondes våld.
    Vi skall inte vara förvånad över det som händer. Men be för människorna, att de skall finna frälsning. /Stig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stig
      Ja frälsningen är det absolut viktigaste. Det är vårt mål liksom det är Guds högsta önskan att alla människor ska bli frälsta.

      Men vi har också regeringar och kungar som är satta till att ta ansvar för oss. Vi ska be för för dem säger Bibeln och det är det viktigt att göra. Det får inte bli anarki i länderna utan det ska finnas ordning och reda. Europa är under förvandling och jag tror att det är ett tecken i tiden. Mycket händer nu över hela vår värld och vi har gått in i ett nytt skede. Våldet och hatet breder ut sig med väldig fart. Ja, den är sannerligen i den ondes våld. Jesus själv har sagt oss att så ska det bli.
      Önskar dig en ny fin och välsignad vecka.

      Radera
    2. Ja, vad vet man egentligen om vem som sköt ner det malaisiska flygplanet? Vad skulle Putin eller separatisterna i Ukraina tjäna rent propagandamässigt på sin sak genom att skjuta ner ett civilt plan? Jag har svårt att ta in detta. Å andra sidan är det lika uppenbart att nedslagsplatsen skändats å det grövsta genom att milis stulit kontokort och annat från de döda kropparna, samt eventuellt undanröjt viktiga bevis för en oberoende undersökning. Hela scenariot är utan tvekan vidrigt, och sanningen är som vanligt krigets första offer.

      Om man scannar världsläget är det inte bara konflikten i Gaza eller östra Ukraina som pågår. Syrien, där kriget pågår mot ISIS (Saudistödda sunnimuslimer som utropat ett kalifat i Syrien och delar av Irak), kurderna som tränger tillbaka kristna i norra Irak, muslimska guerillarörelser i Nigeria (Boko Haram) som kidnappade 200 skolflickor, Al Shabab i Somalia som likt ISIS har rekryteringskontor i Tensta, Al Quaida lite överallt m.m. I nordöstra Kongo har en blodig konflikt pågått i flera år. 5,4 miljoner döda, massvåldtäkter på kvinnor och barn, folkmord och hela byar som utplånats från jordens yta. Krigen i Kongo-Kinshasa har inte utan skäl kallats för Afrikas världskrig. Men for oss i väst tämligen okänt pga ensidig rapportering. http://www.dn.se/nyheter/varlden/fakta-konflikterna-i-kongo-kinshasa/

      Ja, det är ondskan och dess anhang som röjer runt fritt i mänskligheten, och vem som framträder som "fredsmannen" som skall "frälsa" alla från krig och allt elände för vi avvakta ett tag att avslöja. Det gäller att vara beredd och se tidens tecken. Men visst finns det tänkta kandidater.

      Det finns tecken som tyder på att Ryssland långsamt tar tillbaka de områden som föll från dåvarande Sovjetunionen efter "glasnost". (Krim, Östra Ukraina) En ny militärbas är också under uppbyggnad nära Finlands gräns. http://www.svd.se/nyheter/inkorg/svep-rysk-militar-och-svensk-forsvarspolitik_3338430.svd?sidan=3.

      Man undrar sannerligen över detta. Men som vanligt sitter regering och en nedsövd allmänhet med armarna i kors för snart sagt varje sak som händer både materiellt och andligt här i landet.

      Vi måste vara beredda och alerta när den falske "fredsmannen" träder fram öppet. Läget är allvarligt minst sagt. Det gäller att få så många själar som möjligt att se Jesus härlighet innan timman blir för sen.

      Radera
    3. Hej Bjarne
      Tack för din intressanta information. Det var en samlad bild du gav av dessa olika krigshärdar på olika platser på jorden. Det var just dessa grupper jag syftade på fast jag inte hade så mycket bra information som du gav här. Men det vore intressant att läsa artikeln du hänvisar till, jag lyckades inte finna den via länken. Var det i dagens SvD som artikeln fanns? Det gick inte att komma rätt via länken.

      Angående nedskjutningen så gissar jag på att det var ett misstag och att den som höll i vapnet inte visste att det var ett passagerarplan utan att attacken var ämnad för ett ukrainskt plan. Faran är att de försöker undanröja bevis för det som verkligen hände. Måtte sanningen komma fram så fort som möjligt. Det är ofattbart hemskt för de anhöriga.

      Ja Bjarne, precis som du skriver, måste vi vara beredda. Minns du profetian från den gamla damen i Norge som gavs till Emanuel Minos? Hon profeterade om hur tredje världskriget skulle starta. När hon hade berättat det hon hade på hjärtat så sa hon till Emanuel: "Jag får inte uppleva detta - men du får det! Emanuel blir 90 år nästa år (2015). Jag tror tiden är mycket allvarlig och jag är tacksam för dig Bjarne, och andra troende, som inte sover utan är medvetna, vakna och bedjande. Jag tror också att det är nödvändigt att vi troende vågar stå upp för vår tro och inte bry oss om det förakt, hån och förföljelse som väntar oss när vi står upp för vår tro.

      Ha det fortsatt gott Bjarne. Tack igen för god information :-)

      Radera
    4. Myrra: Jovisst känner jag Minos.

      Vilken länk är bruten menar du?
      Guds frid till dig

      Radera
    5. Hej Bjarne
      Jag upptäckte vad jag hade gjort för fel. Jag hade fått med punkten på slutet, så här: http://www.svd.se/nyheter/inkorg/svep-rysk-militar-och-svensk-forsvarspolitik_3338430.svd?sidan=3.
      Den länken ledde mig inte rätt. När jag tog bort punkten på slutet kom jag rätt in på sidan. Tack än en gång. Det ska jätteintressant att läsa om detta :-)

      Radera
    6. Det här landets dvala kommer att vakna sent omsider, men då är det för sent.

      Radera
    7. Hej Bjarne
      Ja, jag befarar att du har alldeles rätt i det. Så beskriver Bibeln det också. Jag minns ända från söndagsskoletiden berättelsen om den breda vägen där många drar fram, den som leder till fördärvet. Men den väg är smal som leder till livet - och det är få som finner den säger Bibeln. Jag ber också för egen del att Gud ska utrannsaka mitt hjärta och peka på mina brister och fel, så jag får vända om och göra bättring. Snart kommer Jesus tillbaka, jag tror inte att det kan dröja länge till. Men endast Fadern vet den exakta tiden. Tills dess är jag så tacksam för att vi troende har varandra så vi kan styrka och uppmuntra varandra, trösta och ge nytt mod. Det finns så många som ännu inte har tagit det avgörande steget att säga sitt "Ja" till Jesus.

      Nu läste jag artikeln som du hänvisade till om Finland. Den var intressant och man ser hur snaran dras åt om Europa. Allt kan hända i dessa dagar. Vi får se vad tragedin i Ukraina kan leda till, det ser illa ut så här långt.
      Allt gott och Guds välsignelse.

      Radera
  2. kanske det var en olyckshändelse, om separatisterna lekte med vapen från Ryssland, och saker hände liksom...

    själv är jag förvånad att raketer kan nå så högt upp?...

    /

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Det finns enligt en artikel uppgifter om att det ska ha funnits den typen av vapen som når så högt upp som de gjorde. Men vi får följa utvecklingen och hoppas på att sanningen kommer fram. Sanningen kommer alltid att segra till sist även om lögnen först försöker vinna mark.
      Ha det gott i sommar-Sverige Andreas.

      Radera
  3. Ja,allt eskalerar på alla områden och överallt på vår jord.
    Det är riktigt som du skriver, att vi ska be för all överhet,
    det står i Guds Ord, så det ska vi göra.
    Samtidigt vet vi att det som kommer, komma skall...

    ( Hoppas att du njuter av sol och sommar också,Myrra!
    I morgon kör vi motorcykel till vårt älskade Öland,där vi kommer att vara resten av veckan...
    Jag kommer väl att lägga ut bilder sedan, som jag vet att du glädjer dig åt...)
    KRAAAM och Herrens Välsignelse!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Åh... är det dags nu för Öland! Jag förstår att ni också älskar det annars skulle ni ju inte åka tillbaka år efter år :-) Jag gläder mig stort åt bilderna som kanske dyker upp senare. Hälsa Öland från mig. Jag saknar det så det gör ont i hjärtat.
      Många kramar och lycka till under färden :-)

      Radera
  4. Frid Kära Myrra.
    Såg och hörde på nyheterna att även Norge står inför terrorhot av en viss grupp. Ha en fortsatt underbar helg under Herrens kärleksfulla hand. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frid Annika
      Ja, jag följer det noga. Du vet vi har så nära till norska gränsen här från Arvika så det kommer på något sätt extra nära känns det som. Vi ser i stort på utvecklingen vart det bär hän. Jag läste också att 3000 ryska soldater står vid finska gränsen.

      När jag ser vad som händer i Israel-Gaza konflikten just nu så tänker jag på Psaltaren 83, eftersom det just nu går tidningsrykten om att de fruktade grupperna som hittills härjat i Mellanöstern ska slå sig ihop med Gaza´s Hamas för att "utplåna" Israel.

      Du får ha en välsignad helg Annika. Jag har förstått att din semester är över för den här gången men mycket härligt återstår av sommaren. Och Grattis till ditt underbara barn-barn! Jag har sett Prinsen och beundrat honom. Sååå goooooo! Kram!

      Radera

Kommentar: