04 oktober, 2014

Marten



Här pågår Arvika-Márten 2014. Det är förmiddag och gatorna börjar fyllas på. Arvika-Márten pågår i dagarna tre, fredag, lördag och söndag. I dag är det lördag och hela centrum fylls av försäljnings-stånd. Här syns bara en av gatorna, Storgatan, som löper längs med torget, men hela innerstan är full av stånd med allt som hör Márten till. Över stan ligger en doft av kålsoppa som är Arvika-Mártens egen kalasmat :-) Den ska vara lagad med kålkorv och köttbullar och en del vill koka den på fläskkött andra på nötkött och ytterligare andra vill ha oxsvans i soppan. Oxsvans har jag aldrig haft i soppan, det låter inte gott...

Ja du får ett litet hum om hur tätt det är bortåt gatorna med människor, men det syns också lite fingrar med i bild, som hör nybörjaren till :-) Jag vågade inte heller zooma in eftersom jag är osäker på om man får visa människor på allmänna platser i närbild. Men på så här långt avstånd tror jag går bra. :-)




Välkommen att titta in i vår kristna present-butik Fyrbåken bok och present!

12 kommentarer:

  1. Oj, vilken stadsfest,så mycket folk, Myrra!
    Och du är ju mitt i händelsernas centrum.
    Jag antar att det är du som har filmat ifrån din balkong?
    Så fina blommor du har där!
    Det var verkligen roligt att få se en glimt av Arvika Márten och
    att få höra din röst!
    Tack och KRAAAM, kära vän, ha en fin Söndag i morgon!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Det blev bara en gata av marten men alla gatorna i centrum är lika fyllda så jag tänkte att man kanske kan få ett litet hum om hur Arvika marten är i alla fall. På min balkong får man inte sätta blommor på de platser som man kanske skulle önska, för något är fel på hyreshusets tak med hängrännorna så vid en rejäl regnskur så forsar vattnet ned uppifrån och fyller eventuella blomlådor som då svämmar över. Så jag har fått nöja mig med att enbart ha en liten blomma i varje hörn där inte det är så utsatt för av-rinningen uppifrån. :-) Skillnad mot din fina balkong och alla dina fina blommor. För att inte tala om er ljuvliga trädgård som är så vacker!
      Nu har vi strax en ny vecka framför oss. Det är en märklig tid vi lever i, så mycket som Bibeln har talat om ska ske i den yttersta tiden ser vi hända framför våra ögon. Också Sverige eskalerar nu i en nedåtgående spiral där man går åt fel håll - bort från Jesus. Mycket vittnesbörd behövs och många varmt troende människor som orädda står fast på ordet och inte viker för trycket från massan.

      Jag önskar dig en välsignad vecka Marguerite! Ni har så mycket att ge av både sång, musik och predikan och genom ständig tjänst i vardagen. Det behövs mycket av det nu! Kramar om dig, vännen och önskar Guds rika välsignelse över er!

      Radera
  2. Hej. Är det en marknad?

    Jag vet kanske inte skillnad mellan stadsfest och marknad heller...

    /

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Ja, det är en marknad som håller på i tre dagar, alltid första helgen i oktober, fredag, lördag söndag. Hela innerstans alla gator är fullproppade med försäljning, det kommer försäljare från alla möjliga håll. Denna helg kallar man också för en "hemvändarhelg" när många utflyttade kommer tillbaka till Arvika för att fira Arvika-Márten och för att träffa gamla bekanta. På eftermiddagen öppnar det stora Tivoliområdet med karuseller och allt som hör ett tivoli till, och har öppet till 01 på natten. Tivolit är öppet alla tre dagarna, men stänger tidigare på söndag.


      Vi har också en stadsfest som är på Torget men det är i juni och då är det mest underhållning och gemenskap på Torget under ett stort tak med servering och uppträdanden m.m.

      Sedan på sensommaren så har vi också Hamnfesten, den pågår tors,fred, lördag och är en stor fest nere i hamnen med massa artister och firande. Ja, det finns lite av varje trots att det är en liten stad.
      Önskar dig allt gott Andreas och en fin ny vecka!

      Radera
  3. Vad är unikt med marknader,? har jag ofta funderat på. Jo, det väcker känslor, bl.a. köpa-köpa känslor. Inget för sanna troende. /Stig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stig
      Det handlar om traditioner sedan många, många år tillbaka, människor träffas och trivs på mârten. Man behöver ju inte köpa något utan kan gå ut och umgås med folk och träffa gamla bekanta. Umgås ska man ju göra även om man är troende. Du såg hur Jesus gjorde - Han var mitt ute bland de som ännu inte hade kommit till tro Han. Hur ska vi annars nå de som ännu inte hört om Jesus om vi inte umgås med folket utanför kyrkan? Ska vi sitta och kura inne i kyrkorna så går många, många förlorade för att inte vi gick ut.
      Ha det bra och en fin vecka.

      Radera
    2. Hej Stig och Myrra

      Samhället innan städerna bildades bestod av isolerade byar eller gårdar. Kommunikationerna var som regel urusla, och möjligheterna att avyttra varor som ägg, grisar, hästar, yxor, redskap eller kor var små. Penningsystemet var ännu inte genomfört utan man levde av byteshandel. Därför kom en central plats, marknaden, att spela stor roll då man kunde gå dit och träffa mer än en kund att byta varor med.Så småningom omgärdades marknadsplatsen av ett staket eller mur med portar åt olika vädersträck. En port i norr ,en i söder osv. En del blev bosatta på marknadsplatsen, och tog upp en avgift vid portarna, eller som de senare fick heta, tullarna. Inom tullarna växte så småningom en stad fram där de boende kallades borgare i motsats till de utifrån som var bönder. Många städer av idag med självaktning har kvar marknaden som en tradition, främst på hösten.

      Vad som skulle vara okristet i detta har jag liksom Myrra svårt att förstå. Var man än går idag måste man köpa mat, kläder och annat. Skall man avstå från detta också, då det mesta idag går ut på att sälja saker?

      Nej, saken är den att man kan inte stå utanför och passivt åse all synd. Ut bland folket och sprid budskapet. Inom församlingen finns säkert bra saker, men saken är ju den att många (inte alla) församlingar idag sitter i en passiv självbeundran och pekar finger åt allt elände (mestadels andra kristnas "tillkortakommanden") istället för att göra något åt det. Men valet är fritt. Man kan sitta bakom en dator och peka finger istället om det gör livet mer kristet. Valet är fritt.

      Radera
    3. Hej Bjarne
      Tusen tack för din berättelse om hur marknaderna kom till. Det var spännande att läsa detta tycker jag. Tänk att det gick att klara sig på byteshandel också, utan pengar. Det låter uppmuntrande inför den tid som kommer när ingen kan köpa eller sälja utan att ha märket som vi ju inte vill eller får ta emot om vi vill tillhöra Jesus Kristus. Kanske får vi också då använda oss av byteshandel? Ja, det blir en svår tid som kommer då säger Bibeln.

      Jag håller med dig Bjarne om att vi måste söka oss ut bland folk för att berätta om Jesus. Det är alltför många som inte kommer till våra kyrkor men som grips av budskapet om Jesus när de verkligen får höra det.
      Ha en fortsatt fin helg! Allt gott önskar jag dig.

      Radera
  4. Hej igen. Jag har väl höjdskräck, så jag vill nog inte stå på en balkong som du väl gör där...

    /

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Nej, då förstår jag att du inte gärna skulle vilja gå ut där. Det är inte så högt upp men ändå minns jag när jag nyss hade flyttat in här, då tyckte jag att alla människor därnere på gatan blev så små och när jag hade tittat ner ett tag blev jag nästan yr av folkvimlet därnere. Men det gav med sig när jag blev van att titta ner.
      Hoppas du får en fin fortsättning på veckan. Allt gott önskar jag dig.

      Radera
  5. Köpa-köpa känslan, eller lusten, är av det onda. Marknader är inte onda i sig. Jag har hittat köpa köpa i mig sjäv, och blivit härligt frälst ifrån det. Idag kan jag gå på en marknad i fullständig ro och vila. Stor är vår Frälsare! /Stig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stig
      Ja, skönt att vara befriad från att tro att det finns någon lycka att hämta i att jaga prylar. Den platsen kan bara Gud fylla, så ens inre blir helt och fridfullt. Det är alla miljonärer och miljardärer ett bevis på för de kan ju köpa sig allt de önskar. Ändå är många av dem otillfredsställda och känner ett stort tomrum på insidan som de försöker fylla med något som går att köpa för pengar. Men det är skillnad på att ha ett köpbegär och att handla normalt. Mârten är roligt det - särskilt Arvika-Mârten :-)
      Ha en fin Söndag i morgon!

      Radera

Kommentar: