02 december, 2014

Döm inte - Förlåt...


En av de liknelser som Jesus berättade i sin undervisning har gripit mig mycket djupt. Det är berättelsen om den obarmhärtige tjänaren. Vid olika tillfällen i livet har det här Bibelstället blivit en väckarklocka för mig, Låt mig berätta för dig, kanske kan också du ha nytta av att påminna dig om just den här berättelsen. 

Det var en kung som ville ha redovisning av sina tjänare. Man förde fram inför kungen en man som var skyldig honom tio tusen talenter men detta kunde inte mannen betala och kungen befallde då att tjänaren skulle säljas tillsammans med sin hustru, sina barn och allt han ägde, så att skulden skulle kunna betalas. Men då kastade sig mannen ner på knä och bönföll kungen om att få mer tid, så skulle han se till att betala alltsammans. Då kände kungen medlidande med honom, lät honom gå och efterskänkte hans skuld. 

Men när tjänaren gick därifrån så mötte han en annan tjänare som var skyldig honom ett hundra denarer. Han grep honom om strupen och sa: "Betala tillbaka det du är skyldig"! Den andre kastade sig då ner på marken och bad honom: "Ge mig tid så ska jag betala tillbaka". Men han ville inte utan gick därifrån och lät sätta honom i fängelse tills skulden var betald. 

När de andra tjänarna hörde vad som hänt, tog de mycket illa vid sig och berättade alltihop för kungen. Då kallade kungen till sig tjänaren och sa: "Din usling, jag efterskänkte hela din skuld när du bad mig om det. Borde du inte ha varit lika barmhärtig mot din kamrat som jag var mot dig? Och i sin vrede lät han bödelsdrängarna ta hand om honom tills hela skulden var betald.
Jesus sa: Så skall min himmelske Fader göra med var och en av er som inte av uppriktigt hjärta förlåter sin broder. 


Vid olika tillfällen i livet där jag känner mig ledsen eller irriterad på någon, ja, kanske till och med riktigt arg, då tänker jag ofta på den här tjänaren. Han mötte nåd från sin kung, blev förlåten och fick sin skuld efterskänkt. Jag fick också min skuld efterskänkt av Nåd från min Kung - Jesus Kristus. Han till och med sa att Han skulle betala för mina synder med sitt eget liv! När han hade plågats, hånats och gett sitt liv till lösen för mig så sa Han: "Det är fullbordat"! Jag fick gå fri och Jesus hade tagit mitt straff. Men det var inte bara för mig - det var för hela mänskligheten, det var för alla dem som vill ta emot Nåden.

Så har Han också gjort för dig. Priset är redan betalat, så du behöver inte bära på din skuld längre. Om du vill fortsätta att bära den så får du göra det, men du behöver inte. Jesus vill befria dig och när Han har gjort det - då blir du verkligen fri! 
När jag hamnar i en situation där jag känner mig ledsen och förtvivlad över något som någon har gjort mot mig, så påminner jag mig själv om denna berättelse. Och när jag tänker på hur mycket jag själv har fått förlåtet, då är jag redo att också förlåta den människa som har förorättat mig. Det blir inte svårt att förlåta, när man själv har fått så mycket förlåtet! 

Fyrbåken blinkar: 


(Johannesevangeliet kapitel 3 vers 16.)

Ty så älskade Gud världen att Han gav den sin ende Son, för att var och en som tror på Honom , inte skall gå under utan ha evigt liv. 


Välkommen att titta in i vår kristna present-butik Fyrbåken bok och present!

6 kommentarer:

  1. Ja, tänk så härligt att förlåta - obegränsat. Men vi människor säger ofta, nu får det räcka. Det är sorgligt. Om vi inte förlåter andra, helt och fullt, går vi förlorade!
    Tänk, och efter vi blivit försonade.... rom.5,10.... skall vi bli ännu MER frälsta! /Stig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stig
      Ja, förlåtelsen har en avgörande betydelse. Om vi inte förlåter andra kommer vi inte själva att bli förlåtna av Herren. Och med den dom vi dömer andra kommer vi själva en gång att bli dömda. Det är så allvarliga ord och Jesus påminde oss om detta många gånger i sin undervisning.
      Må så gott och ha en fortsatt fin och välsignad vecka.

      Radera
  2. Tack Myrra för detta oerhört gripande inlägg som du delar i dag!
    Ber och hoppas att många ska få del av detta, för det är så livsviktigt att inte gå och bära på oförlåtelse och bitterhet.
    Det äter upp människan och för med sig både det ena och andra.
    Förlåt oss våra skulder,
    så som vi och förlåta dem oss skyldiga äro...
    Herren Välsigne dig, Fyrbåk i tiden!
    KRAAAM!!! ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Tack för dina varma ord som gjorde mig så glad. Ja, precis som du skriver så får oförlåtelse rötter som går inåt och förstör så mycket i en människas inre. Det blir som ogräs om det får härja fritt men när vi förlåter så blir det till välsignelse inte bara för den som får ta emot förlåtelsen utan det blir också till välsignelse för oss själva. Ja, vi är helt eniga Marguerite.

      Gud välsigne dig och familjen. Önskar er en fortsatt fin vecka och gott Adventsmys och fridfull glädje.

      Radera
  3. Ja, det är helt riktigt och sant, som du skriver. Det gäller att tro att Guds Ord skall och kan bli liv i oss. Att Guds Ord kan uppfyllas och verka i våra kroppar! Salig den som inte stannar vid förlåtelse, men tror på mycket mer frälsning! Halleluja! Prisat vare vår stora Frälsare! /Stig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stig
      Ja, vi tackar Jesus för allt Han gett oss. I Honom har vi allt vi behöver. Och Han som känner oss bäst - älskar oss mest.
      Allt gott!

      Radera

Kommentar: