26 december, 2014

Håll kvar julfriden...



God och Fridfull fortsättning på julen tillönskas alla läsare!

Jag står i fönstret på Fyrbåken och ser på alla bussar som stannar vid Torget och tar med sig köpsugna människor vidare till butiker utanför stan. Tankarna kommer och går och jag funderar på hur olika människans lott är i livet. En del har nu ätit sig övermätta från dignande julbord i flera dagar. Nu laddar man upp för köprusch i affärerna. I en av kvällspressens tidningar läste jag hur tre kvinnor hade svimmat i en affär i Sverige när det blev kaos och tumult, ont om luft och trängsel. Flera polispatruller hade fått kallas till platsen för att försöka få ordning och reda på spekulanterna.

 Hujedamej..... själv skulle jag aldrig frivilligt ge mig in i trängseln. Jag har ett bättre förslag. Handla hos Fyrbåken bok och present!  Då kan du sitta hemma i lugn och ro och filosofera.
Då slipper du mycket stress...  


Fyrbåken blinkar:


(Jesaja kapitel 46 vers 4)

Ända till er ålderdom är jag densamme, och ända tills ni blir grå, skall jag bära er. Så har jag hittills gjort, och jag skall också hädanefter hålla er uppe, jag skall bära och rädda er.


18 kommentarer:

  1. Tänk så lika vi tänker du och jag Myrra, och på samma dag till och med :) Själv skrev jag om vad är vinst är på min blogg. :) / Snart kommer Jesus på brustna skyar. Vi har vår blick ovan där och vår längtan...Ha en välsignad fortsättning i Jesu Namn. Kramar !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vanja
      Ja det har jag också märkt, vi tänker lika i så mycket :-) Fokus på Jesus har ersatts av mycket som är mindre bra. I dag läste jag till och med i en nyhetstidning att man börjar att undra om inte ordet "Krist" i Kristdemokraterna kan ligga dem till last och att de kanske skulle få fler röster om de skulle stryka det namnet. En så märklig fundering.... men det ska sägas att den inte kom från Kristdemokraterna själva utan från en journalist.

      Nej vi håller fokus på Jesus! Han är snart här och då är tiden ute för att rätta till det som i dag kan rättas till.
      Sänder en stor julkram söderut till dig kära vän och önskar dig en god fortsättning på julen.

      Radera
    2. Myrra: Vem är det i dagens karusell som kommer först egentligen...
      Är det vi eller Jesus...?
      Budskapet går ut att rädda människor. Inte med att framhävda sig själv, eller vem som står på 10 i topp listan. Tack för allt du delger, du är en Herrens egen lilla apostel Kram igen från Småland <3

      Radera
    3. Hej igen Vanja
      Ja, Amen till att Jesus ska komma först! Och om kristdemokraterna skulle välja att stryka namnet Krist, så drar de sig själva i svansen. Måtte väckelsens eld snart brinna med full kraft över vårt land, så alla längtar efter mer av Jesus.

      Må så gott min kära vän. Kramis till dig!

      Radera
  2. Ja tänk Jesus kom för att få bort köplustan i hjärtats djup. Synden hänger fast vid oss. Den vill ha, ha och ha mera. Jesus kan frälsa oss ifrån detta elände, och mycket mera. Vi behöver inte svimma.... /Stig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stig
      Nej, det har du rätt i Stig. Överflöd har aldrig gjort någon lycklig. Jag har läst om miljonärer och miljardärer som är djupt olyckliga, därför att det rum i deras hjärta som är avsatt för Jesus att bo i står tomt. Många känner en inre tomhet, en längtan efter något mer som de inte riktigt kan sätta fingret på vad det är. Det är många av dessa som försöker att fylla den tomheten med prylar av olika slag, genom nyinköp och genom att skaffa det som kan köpas för pengar. Men efter ett tag ser de att tomheten finns kvar.

      Men jag har också hört vittnesbörd om den fattige, som har Jesus boende i sitt hjärta. Han eller hon, har fått en ny frid, som varar och som ger så mycket gott till deras inre att de aldrig vill byta bort det för all världens rikedom.

      Vi får sjunga som i sången "Guldgrävarsången"

      Att vinna ära här, det aktar jag ej stort.
      Mitt namn i himlen skrivet är och genom himlens port,
      en gång jag går, och kronan får.

      Betyder minus här om kassan ej är full.
      Att vara himmelsk miljonär är mera värt än gull,
      ty banken där går ej omkull.

      God fortsättning till dig Stig.

      Radera
  3. Ja, den sången var bekant. En fin sång. Tänk vilken frid alltid, när intresset för pengar dör i oss. Då kan vi med glädje betala mer, istället för att pruta, som är synd! Härliga lycka! /Stig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stig
      Ja, Jesus ställde ju mammon som motståndare till Gud själv. Han sa: "Ni kan inte tjäna både Gud och mammon." Nu menar jag inte att de som går på rea tjänar mammon, utan jag menar att för en del människor har pengar fått för stor makt i livet och det blir bara till fördärv. Man kan ju bli slav under mycket, också under pengars makt. Om vi har kommit så långt, då är det illa, för då drivs vi på inifrån - och åt fel håll.

      Men jag hoppas att ingen tror att jag menar att det skulle vara fel att handla på rea och billiga priser, det var inte riktigt så jag menade. Jag vill själv handla billigt, men vill inte trängas ihop med en massa människor. Därför gör jag många inköp själv via Internet och slipper både köer och trängsel. Det jag menar är mycket större än så - när pengarna har tagit makten över ens beteende så man jagar efter mer och mer och mer.... man handlar och handlar, men blir inte nöjd utan köper mer och mer... det känns som om livet är tomt när plånboken är tom, men när den är fylld på nytt så återvänder glädjen och köplusten sätter fart på nytt... ja, då är det en skadlig karusell.

      Radera
  4. Ja, idag är det vanlig Lördag och vi har fått lite snö härnere under natten,
    det är såå vackert!
    Vi håller kvar Julfriden!!!
    Det är sorgligt att Juldagarna inte får vara i fred
    utan en massa reklam om rean i alla butiker...
    Tack för Fyrbåkens blinkning!
    önskar dig sköna,goda Och Välsignade sista dagar på detta året...
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Jag såg på din härliga blogg "Livet på Hilleborg" hur fint du hade förberett ert julfirande. Ja, hur ljuvligt är det inte när julfriden får komma med hela sin välsignelse. Så blir det när Jesus får vara i centrum, så jag kan förstå att ni har haft det fint tillsammans. Själv har jag inte haft något julfirande alls utan har varit helt ensam under julen (själv-valt) på grund av sjukdom. Men med Jesus i hjärtat så har julefriden funnits här ändå och det har gått så bra.

      Du får ha det så fortsatt gott du också min kära vän. Tack för din hälsning och stor kram med önskan om ett gott slut på det gamla året för dig och familjen.

      Radera

  5. Nä här tycker jag nog inte det är nån vidare julfrid. Folk som stressar, och trafik och bilar i massor; och då är det väl inte ens ansett som nån stor ort.

    Och buller från bilar, och folk som slirar etcetera. De kör rally här varje dag, även under Julafton har det varit så, ingen respekt för nån Jul precis.

    Man får väl hoppas man kan flytta kanske.

    /

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Ja om man upplever omgivningen som stressande så är det inte lätt att få lugn och ro och kunna känna julfrid. Kanske landet vore fint att bo på Andreas? Själv är jag uppväxt på landet, alldeles bredvid en liten insjö. Nu när jag blivit äldre tänker jag ofta på hur fint det var att leva nära naturen. På sommaren låg sjön ofta som en spegel på morgonen och lärkan sjöng och stararna i rönnen bredvid utetrappan sjöng vackra serenader. Det var så rofyllt.
      Önskar dig ett riktigt gott slut på det gamla året Andreas och ett Gott Nytt År .

      Radera
  6. Har vi frid i hjärtat, har vi frid överallt. Många lever på landet och plågas av inre oro och bekymmer. Platsen är inte avgörande, men vad hjärtat är. All vår lycka beror endast på oss själva. Vi kan aldrig klaga på någon eller något. /Stig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stig
      Det håller jag inte riktigt med dig på. Jesus själv tog med sig lärjungarna ut i öknen för att de skulle få lugn och ro omkring sig och få vila upp sig. Själv sökte sig Jesus ofta till ensamheten. Medan vi är här på jorden så är vi endast människor och som sådana så behöver vi ofta dra oss undan för att kunna få det lugn som vi behöver. En del kan vistas mitt i larmet utan att känna av det, andra behöver lugn och ro för att kunna ladda sina batterier. Du skriver också att all lycka beror endast på oss själva, det är jag inte heller enig med dig om. Vi drabbas av olika omständigheter i livet som vi inte råder över, det blir sjukdomar, olyckor, människor mister sina hem, det blir krig, katastrofer av olika slag. Om vi frågar en sådan människa om de är lyckliga, så tror jag nog att de undrar om vi har vårt förstånd i behåll.

      Men jag ser det på ett annat sätt. Med Jesus i hjärtat så tar vi oss igenom det svåra, Han ger oss styrka och förtröstan så vi kommer igenom tunneln ut i ljuset på nytt. Men jag skulle inte för mitt liv kunna säga till den människan att det beror endast på honom eller henne om de är lyckliga eller inte.

      Jag tror vi kristna måste erkänna att när man blir en kristen så blir inte livet en dans på rosor, utan ibland kanske man får möta prövningar av olika slag vare sig man vill eller inte. Men då får vi tacksamt ta emot den tryggheten och kraften som Gud ger oss. "Som din dag är - så skall din kraft också vara" säger Bibeln.

      Ett gott slut på det gamla året önskar jag dig Stig

      Radera
  7. Hej Myrra.
    Visst behöver vi stillhet. Det kan vi finna på vårt rum.
    Ingen kan ta ifrån dig det du har inom dig. Min lycka påverkas inte av sjukdom, materiella ting osv. Ju längre vi kommit på vägen, dess mer ser vi frälsning och Gud, i allt vi möter. Lycka till. /Stig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stig
      Vi talar nog om två olika saker tror jag. Du menar kanske samma sak med lycka som jag menar med en inre styrka, en frid i svårigheter och prövningar och ett hopp även när det ser mörkt ut. I så fall är vi på samma väg.

      Ha det så gott Stig

      Radera

  8. Angående att ha tyst på sitt rum, eller nån vrå överhuvudtaget för all del.

    Det är nog just det jag tycker är problemet i den lägenhet jag bor. Att det kanske inte är nån tystnad i nåt rum här, eller vrå.

    Ja nog vill man väl flytta, om man klarar sånt.

    Kanske är just hyreshus ett kapitel för sig, med grannar som kanske stör etcetera.

    /

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Jag förstår att det måste kännas påfrestande att inte få det lugn som man vill. Speciellt i ett hyreshus är man väldigt utlämnad till hur de andra i huset beter sig. En del tar hänsyn, andra inte och man har ju grannar både under och över och på sidorna för det mesta. Att flytta är ju ett alternativ, men att flytta för ju också med sig mycket arbete och planering och att man har någonstans att flytta till där man tror att det kommer att bli bra och att man kommer att trivas. Ja, det är mycket att ta hänsyn till.
      Vi får se fram emot och hoppas på ett jättebra gott nytt år 2015.

      Radera

Kommentar: