31 december, 2014

Gott nytt år 2015...





Nu återstår inte mycket av det gamla året. Blott några timmar. Snart läser man än en gång dikten "Nyårsklockan" av Tennyson på Skansen, utsänt från TV. Lägg märke till att den som läser har hoppat över två verser, vers nummer 4 och den sista versen.  I den fjärde versen talas om att ringa ut split och kiv och skapa renare lagar, som ger oss ett ädlare och högre liv, det som händer när vårt liv blir rensat från det mörka. Det tyckte de nog inte var så viktigt eftersom de har strukit det. 

Den allra viktigaste versen som Sverige har skrotat är den sista versen. Den har en stark innebörd. Varför ströks den? Jag kan ana mig till varför - där står om andens befrielse, det som sker när du blir frälst! Där berättas om själviskheten som håller oss bundna med sammansnörda band och som vi behöver bli befriade ifrån! Där står också om att ringa skuggorna bort och istället ringa in den kommande Messias - Herren! 

Att den versen inte finns med, det säger ett och annat om Sverige. Vårt land är det mest avkristnade landet i hela världen, något att ta på djupaste allvar och betänka. Jesus kommer snart tillbaka, det kan ske närsomhelst. Innan dess måste var och en själv ha sitt klart med Jesus och inte ha låtit samhället och olika media eller grannar och vänner vara de som bestämmer vad vi ska tänka och tycka. Då har vi gjort dem till vår gud. 

Det får bli min hälsning till Fyrbåkens läsare den här sista dagen på år 2014 - ta Jesus på allvar och närma dig Honom steg för steg det här nya året som ligger framför. Då har Han lovat att Han ska komma dig till mötes! 

Här kommer så dikten i sin helhet så kan du begrunda den. Dikten är så tänkvärd och fin, lägg särskilt märke till sista versen som Sverige skrotat i sitt Skansen-tal. 



Ett Gott och Välsignat Nytt År önskar jag dig!

Fyrbåken blinkar: 

(Jakobsbrevet kapitel 4 vers 8)

Närma er Gud och Han skall närma sig er.


Nyårsklockan (Alfred Tennyson)
Ring, klocka, ring i bistra nyårsnatten
mot rymdens norrskenssky och markens snö;
det gamla året lägger sig att dö...
Ring själaringning över land och vatten!

Ring in det nya och ring ut det gamla
i årets första, skälvande minut.
Ring lögnens makt från världens gränser ut,
och ring in sanningen till oss som famla.

Ring våra tankar ut ur sorgens häkten
och ring hugsvalelse till sargad barm.
Ring hatet ut emellan rik och arm
och ring försoning in till jordens släkten.

Ring ut vad dödsdömt räknat sina dagar
och forngestaltningar av split och kiv.
Ring in ett ädlare, ett högre liv
med bättre syften, mera rena lagar.

Ring ut bekymren, sorgerna och nöden,
och ring den frusna tiden åter varm.
Ring ut till tystnad diktens gatularm,
men ring till sångarhjärtan skaparglöden.

Ring ut den stolthet, som blott räknar anor,
förtalets lömskhet, avundens försåt.
Ring in det rätta på triumfens stråt,
och ring till seger mänsklighetens fanor.

Ring, klocka, ring... och seklets krankhet vike;
det dagas, släktet fram i styrka går
Ring ut, ring ut de tusen krigens år,
ring in den tusenåra fredens rike!

Ring in den tid, då andarne befrias
ur själviskhetens sammansnörda band.
Ring mörkrets skuggor bort ur alla land;
ring honom in, den bidande Messias!






Glöm inte vår kristna presentbutik, Fyrbåken bok och present!


8 kommentarer:

  1. Domen ligger över Sverige. Jag önskar dig av hela mitt hjärta Ett Nytt Välsignat År med Jesus
    Förtröttas aldrig med dina blogginlägg Myrra, det betyder så otroligt mycket. Du är en Herrens profet i tiden. Många kära kramar <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vanja
      Tack min kära vän för din uppmuntran och tack för din hälsning! Ja tänk att nu går vi snart över i ett nytt år. Undrar hur det ska bli? Vi får nog se mycket mer av Bibelns ord gå i uppfyllelse. Kanske kommer Ryssland med sina allierade att starta Gogs härnadståg som vi läser om i Hesekiel? Tack för din blogg Vanja som jag varmt rekommenderar till andra. http://vanjaandersson.blogspot.se/

      Önskar dig en härlig nyårsafton! I morgon börjar vi på ett nytt vitt ark när vi går in i år 2015. Jag önskar att det ska bli ett Välsignat år för dig och din familj min älskade vän. Jag vet att du väntar fler barnbarn - bara det blir en Guds gåva till er och en stor glädje, och så hoppas vi på mycket annat gott också! Stor kram och Gott Nytt År!

      Radera
  2. Tack för fin kommentar inne hos mig, kära Myrra.
    Du har alltid ett uppmuntrande ord!
    Tack också för dikten som du delger oss i sin helhet!
    Oh, vad jag önskar att hela den,
    skulle läsas upp i Sveriges land!
    Önskar dig en Välsignad avslutning på det gamla året och en God och
    Välsignad inledning på det nya!
    Hoppas att vi kan dela fler tankar och
    hjärtesaker i ett nytt, spännande bloggår om Herren dröjer...
    KRAAAM!!! ❤️❤️❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Tack du själv min vän för alla tankar vi har fått byta under året. Det har varit så värdefullt för mig att få följa dig och få hälsningar från dig på vår egen blogg. Nu är snart år 2014 ett minne blott. Vi får behålla det goda och kasta allt som är dåligt på sophögen. Vi önskar oss ett nytt år där väckelsen ska bryta fram i Sverige med kraft!
      Många kramar med önskan om en fantastisk kväll till er!

      Radera
  3. Hej min kära vän!
    Nu är det ju redan den 5 jan. och jag önskar dej en god fortsättning på det nya året.Att du ska
    få fortsätta att vara en fyrbåk som lyser upp där du är och speciellt här på bloggen.
    Jag visste inte att det fanns fler verser på dikten men jag förstår att i vår avkristnade land
    vågar man inte be Messias komma in. Må.Herren förbarma sej över oss.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym
      Undrar om det kan vara Marianne som tittar in och gör mig glad? En av dina kännetecken är att du alltid uppmuntrar och det har gjort mig glad många gånger. Vi behöver alla uppmuntran ibland, så orkar vi lite till, det känns meningsfullt och krafterna fylls på.
      Hoppas att ni har haft det fint under jul och nyår. Nu ska vi fira av den sista helgen av julhelgerna, Trettondagshelgen. Sedan kommer den vanliga vardagen igen. En del tycker att det är jättegott när allt återgår till det vanliga igen. Andra känner ångest över att behöva gå tillbaka till ett arbete som de kanske inte trivs med.

      Jag önskar er en fortsatt fin vandring genom det nya året och att det ska få bli till välsignelse för er. Många kramar!

      Radera
  4. Ja men lilla Myrra jag glömde ju skriva mitt namn..=) Men du känner ju igen mej ändå ser jag
    Vi har haft det lugnt och skönt under helgerna och varit tillsammans med våra nära och kära.
    Jag hoppas och ber att du mår bättre. Hör av mej via melj.
    Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne
      Det gjorde inget om du inte skrev ditt namn, jag kände igen dig på kärlekens röst :-) Den har gjort mig glad så många gånger.

      Tack för förbön Marianne. Jag mår bättre men det är en bit kvar. Stor kram till dig.

      Radera

Kommentar: