14 december, 2014

Tredje ljuset tänds...


I dag tänder vi redan tredje ljuset i Advent. Nu är det bara en vecka kvar tills det vänder och börjar bli ljusare igen, till tröst för alla dem som inte tycker om den mörka årstiden. 

Mörkt är det ute i världen och vi behöver ljuset, både att tända ljus inne och att tänka på Han som ÄR ljuset - Jesus Kristus. Eftersom vi snart ska ha ett nyval, bedrivs det ett propagandakrig på kvällspressens sidor och även i dagstidningarna flödar rubrikerna allt varje tidnings tycke och smak. Det gäller att vara vaken också där, och sortera ut och fråga sig: Är detta verkligen sanningen eller försöker de endast svartmåla ett parti eller en person, för sin egen tidnings vinnings-syfte? Lögnen har aldrig tidigare varit så utbredd som den är i dag i världen, just därför att en lögn färdas över jorden på bara ett klick via datatekniken. Likaså färdas Sanningen lika snabbt, men den får tyvärr inte mycket till utrymme i pressen eller TV och radio. 

Jag hörde på radion att man gjort en undersökning om hur människor mår psykiskt på sitt arbete. Det var ett skrämmande resultat de hade fått. Det var väldigt många som mådde så psykiskt dåligt att de blev erbjudna gratis hjälp hos psykolog av sin arbetsgivare. Pressen på människor i dag är hög, eftersom många har gjort samhället till sin gud. Det som är inne försöker man att följa och det tidningar skriver om, det TV visar, det sociala medier talar om, det är det som gäller. Så här ska du se ut nu - Så här mycket ska du hinna efter jobbet - Så här ska dina kläder se ut nu - Dina möbler är för gammalmodiga, släng ut dem och köp nytt - Löp och köp - Du måste ha mer pengar - låna! Det är mycket yta, yta, yta.... och hjärtat glöms bort. Jesus placeras någonstans i bakgrunden och plockas fram endast när man är i nöd, och för en del kanske inte ens då. 

Jag önskar att många fler vågade ge Jesus en chans. När jag blev frälst förändrades allt och min syn på det yttre som hade bedårat tidigare, byttes ut mot äktheten och sannheten. Det var inte längre intressant att ta till sig om de senaste trenderna, utan i stället ville jag veta mer om vad Jesus rekommenderade. Det finner vi i Guds eget ord - Bibeln. 

Fyrbåken blinkar:


(Johannesevangeliet kapitel 14 vers 27)

"Frid lämnar jag kvar åt er, min frid ger jag er"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: