10 december, 2014

Varning...





Det ser ut att gå snabbt framåt med att införa det som vi ibland har talat om här på bloggen - chip-märkning! Vi har uppmanat läsare att vara vaksamma och kritiska till olika märken som dyker upp och som man vill att människor ska ta emot i teknikens tecken. 

Nu chip-märker man människor i direktsändning i TV 4:as Nyhetsmorgon. Till och med programledaren Peter Jidhe lät sig chipmärkas. Förförande nog så kallade de det också för "nya trenden" för att kanske på så sätt dra till sig intresset från de som vill vara "inne". Vi vet inte hur märket som Bibeln varnar för kommer att se ut, bara att det är ett märke som fås på handen eller på pannan och att ingen ska kunna köpa eller sälja utan att kunna ha det märket. Så var uppmärksam, vaksam och kritisk! 

Här nedanför finns en länk från TV 4:as nyhetsmorgon. Det är en kort snutt och visar hur de chip- märkte människor i programmet, och ingen  vet hur märkningen av människor kommer att utvecklas de närmaste åren.

Klicka på följande länk:      Till TV 4 Nyhetsmorgon, kort videosnutt!


Fyrbåken blinkar:


(Första Johannes-brevet kapitel 2 vers 15 - 17)

Älska inte världen och det som finns i världen. Om någon älskar världen, finns inte Faderns kärlek i honom. Ty det som finns i världen, vad kroppen begär, vad ögonen åtrår, vad högfärden skryter med, det kommer inte från Fadern utan från världen. Och världen förgår med sina lockelser, men den som gör Guds vilja består för evigt. 

16 kommentarer:

  1. Det är inte nog, att vara uppmärksam, vaksam och kritisk. Sådana människor kan också låta märkets fördelar påverka deras handlande. Det bästa är, att hata pengar och denna världen, av hela sitt hjärta. /Stig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stig
      Ett betalmedel har ju alltid varit nödvändigt, till och med för Jesus själv som ju bad sina lärjungar att gå ner till sjön och hämta upp ett mynt som de skulle finna i en fisk.Det myntet skulle de betala skatten för. I samma veva så sade Han: "Så ge världen det som världen tillhör, och Gud det som Gud tillhör".

      Vi vet inte hur det märke ser ut som Bibeln varnar oss för därför måste vi vara skeptiska så fort det handlar om någon sorts märkning för att kunna sälja eller köpa. Säkert kommer tekniken att rusa framåt nu, för vi ser t.ex. de nya armbanden där man har hela mobiltelefonens möjligheter under huden på underarmen. När det har kommit så långt, så förstår man att det kommer att blandas in ordet "trender" i detta för att lura in så många som möjligt att gilla detta. Sedan är det lätt att vidareutveckla det till intet ont anande människor för att de ska haka på och därmed göra tvärtemot vad Bibeln säger. Mitt syfte med att skriva om detta är för att varna de som aldrig ens har hört talas om att Bibeln varnar för ett märke. Tänk på alla de som aldrig har läst Bibeln, eller kanske haft sin Bibel uppslagen bara i sin konfirmationsundervisning - om ens det. De vet ju ingenting om det märke som Bibeln varnar så för.
      Ha en fin kväll

      Radera
  2. Det är lätt att betala skatt, när man hatar rikedom. Men om vi älskar pengar, är det mycket svårt att göra som Jesus ber oss att göra. Vem gör det man hatar? Det finns nog alltför lite hat ibland kristna idag. Hatar vi synden, så syndar vi inte. /Stig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stig

      Nu behöver jag ställa en fråga, för att förstå dig bättre. Jag ställer den genom att ge dig en Bibeltext från Lukasevangeliet kapitel 18 verserna 9 - 14. Det är Jesus själv som undervisar om den rättfärdige och den orättfärdige mannen.

      Till några som litade på att de själva var rättfärdiga och som såg ner på alla andra riktade han denna liknelse:

      "Två män gick upp till templet för att be, den ene var farisé, den andre tullindrivare.
      Farisén ställde sig och bad för sig själv: 'Jag tackar dig, Gud, för att jag inte är som andra människor, tjuvar och bedragare och horkarlar, eller som tullindrivaren där.
      Jag fastar två gånger i veckan, jag lämnar tionde av allt jag köper.'
      Men tullindrivaren stod avsides och vågade inte ens lyfta blicken mot himlen utan slog med händerna mot bröstet och sade: 'Gud, var nådig mot mig syndare.'
      Jag säger er: det var han som gick hem rättfärdig, snarare än den andre. Ty den som upphöjer sig skall bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd."
      Slut på Bibelverserna.

      Nu frågar jag dig Stig: Vilken av de två männen identifierar du dig med? Var snäll och svara direkt på min fråga, utan omvägar.

      Ha en god natt.

      Radera
  3. Han som sade: Gud, var nådig mot mig syndare. /Stig.

    SvaraRadera
  4. Har missat detta på teven kära Myrra. Men den som har, och lever i Anden är alltid uppmärksam. Och allting kommer som små inlindade etapper, för att invagga människor att " det här är bra och ett måste för ens överlevnad " Vi har vårt hopp, tro och kärlek i Jesus Kristus och allt detta får vi tillbaka, ty hans omsorg övergå världens förstånd. Må många fler vakna upp, är min bön. Ty snart är Jesus här. Tack för ditt varnande inlägg,och Guds rika välsignelser över hela ditt liv. Kramar och fridfull advent <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vanja
      Ja, precis som du skriver, det kommer inlindat och lite pö om pö för att vi ska invaggas i tron att det är något som vi behöver. De som inte känner till vad som står i Bibeln eller kanske inte ens bryr sig om vad som står i Bibeln blir lätt förvillade av detta i den teknik-tid som vi lever i nu.
      Tack för din hälsning! Jag önskar dig detsamma min vän och en riktigt fin och välsignad Advent. Kram.

      Radera
  5. Salig är den man som är ståndaktig i frestelsen; ty när han har bestått sitt prov....
    Jakob 1,12. Om vi syndat tidigare i vårt liv, behöver vi inte synda idag. Guds Ord är tydligt och sant. Vi kan med Guds kraft segra i alla livets prövningar, och vinna livets krona! Vi har alldeles ingen orsak att behöva synda framöver. För Jesus har öppnat vägen, genom köttet. Halleluja! /Stig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stig
      Nu tog du tillbaka lite grann av ditt tidigare inlägg. där du identifierade dig med den orättfärdige mannen som sa: "Herre förbarma dig över mig syndare". Jesus sa ju om den mannen att det var han som gick hem rättfärdig, snarare än den som i egen kraft hade försökt leva efter lagen. Vi ser att det var hans insikt i sin synd och hans rop på hjälp om förbarmande som gjorde honom fri.
      Men nu talar du återigen om vikten att leva i lagiskhet. Synd är inte bara att stjäla, döda, ljuga, otrohet m.m. utan det är att "missa målet" säger Bibeln i den grekiska och den hebreiska grundtexten. Som att man skjuter en pil men missar måltavlan.

      Du ska naturligtvis följa din egen övertygelse, jag ska inte försöka ta ifrån dig någon del av det som du tror är rätt. Själv strävar jag i stället efter att följa de viktigaste buden i hela Bibeln som Jesus lärde oss:

      "Du skall älska HERREN, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd."
      "Du skall älska din nästa såsom dig själv"
      Dessa två bud innefattar det viktigaste och alla de andra buden sa Jesus.

      Men om vi tror att vi kan hålla oss själva rättfärdiga genom olika regler och bud och lagiskhet, så bedrar vi oss själva. Jag vet inte hur du gör Stig. Själv går jag till korset varje dag och ber Jesus om förlåtelse för det som har blivit fel för mig. Jag ber till och med om förlåtelse för det som blev fel som jag själv ännu inte är medveten om, men som jag ber att Herren ska visa mig, så att jag varje dag får formas under Hans hand. Han dömer mig inte utan undervisar mig istället för varje ny dag genom sin Helige Ande. Han hjälper mig vidare på vägen och för varje ny dag är Hans mål att jag ska komma till större insikt om Sanningen. Livet blir som en skola, där Herren själv visar vägen och Han är en tålmodig och kärleksfull vägvisare.

      Radera
  6. Att leva i lagiskhet är inte detsamma som att synden inte har makt över oss. Att hålla det första bud, är att inte synda och göra Guds vilja. Älskar vi Gud, syndar vi inte. Att vi syndar beror på att vi inte älskar Gud. Det måste vara större att lida i köttet och inte synda, än att synda och be om förlåtelse. Det är frihet att välja. /Stig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stig
      Nej, att leva i lagiskhet är det sämre alternativet och det ska vi inte göra. Men vad gör du då Stig om du skulle råka synda? Eller menar du att du är syndfri? Kom ihåg att synd är att "missa målet". Kan du säga att du aldrig syndar, då är du minsann ett unikum i denna världen. De flesta av oss som strävar efter att göra rätt, misslyckas ibland, och då har vi Jesus att få komma till för att få förlåtelse och ta nya tag. Så min fråga till dig är: Är du syndfri och aldrig behöver be Jesus om förlåtelse? För efter det du skriver så verkar det som om det blir slutsatsen och att det är det som du också kräver av andra.... Det vore intressant att läsa om hur detta ligger till.

      Radera
  7. Skulle jag synda, måste jag ångra min synd djupt och be om förlåtelse. Syndfri är jag inte. Jag kan inte kräva något av någon. Det skulle vara att synda imot Gud. /Stig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stig
      Tack för de orden! Jag började bli bekymrad när jag läste dina tidigare inlägg. Vi ska sträva efter att göra rätt både mot Gud och mot vår nästa. Men om vi skulle misslyckas så har vi en Frälsare att få komma till och be om förlåtelse och får ta nya tag.

      Radera
  8. Förlåt mig Stig: Men jag känner i mitt hjärta att jag måste ställa en fråga till dig : Älskar du lagen mer än Jesus Kristus ? Gud som som sände sin dyrbare Son till oss, för att vi skulle slippa att lida ? Visst lider vi människor stundom. Tror du på lagar och regler, eller tror du på ett hjärta som är fyllt av blod och kärlek ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jesus kom för att uppfylla lagen. Nu är det möjligt för oss att verkligen älska Gud av hela vårt hjärta, att inte synda mot Gud. Innan Jesus kom, syndade människorna och bad om förlåtelse. Idag kan vi segra i den helige andas kraft. I den kraften kan vi också stå utan djurets märke. Det tror jag på, och upplever personligen. /Stig

      Radera

Kommentar: