19 december, 2014

Se på fåglarna...


När jag tittar ut över vår stad och ut över sjön från Fyrbåkens fönster, så lägger jag alltid märke till fåglarna. Ibland syns inte en endaste fågel, inte en enda liten sparv eller kråka eller ens någon av de hundratals fiskmåsar som annars skriker sig hesa och cirklar runt uppe i skyn.

Från Fyrbåkens fönster ser jag ganska långt ut över vidderna och dessa speciella dagar kan man inte se eller höra ett endaste litet pip från en fågel. Varje träd är tomt och långt bort över skogstopparna eller över sjön är det tomt, som om alla fåglar vore döda. Någon gång kan det bero på att någon rovfågel närmar sig, men ofta har det hänt att fåglarnas beteende har varnat för naturens svängningar, som t.ex kraftiga stormar, jordskalv eller solförmörkelser.

Nu läste jag en artikel idag om just detta i DN. Kanske tycker också du att det kan vara intressant så jag delar den med dig. Klicka på länken här under:


Så passar jag samtidigt på att önska dig en en fridfull och fin 4:de Advent. 





Fyrbåken blinkar:


(Psaltaren kapitel 25 verserna 4 - 5)

Herre, kungör mig dina vägar, lär mig dina stigar. Led mig i din sanning, och lär mig, ty du är min frälsnings Gud, på dig hoppas jag alltid.

4 kommentarer:

  1. Man kan utläsa mycket genom att se på fåglarna, andra djur och naturen.
    Det är både spännande och intressant...
    Önskar dig en Fridfull, Välsignad 4 Advent och kommande Julhögtid!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Ja, det är så sant. Man läste om djuren hur de betedde sig vid den stora tsunamin, det är bara ett exempel. Så gott för dig som bor på landet och kan leva ännu närmare naturen och djurlivet.
      Ha det så jättebra du också min vän. Med en stor julkram önskar jag dig och familjen en fin 4 de Advent och en God och Fridfull Jul!

      Radera
  2. Ja, fåglarna är fria från bekymmer. De flesta människor bekymrar sig för morgondagen, julfirandet, sjukdom, osv. När vi lägger allt i Guds händer, tackar för allt och har en levande tro på Romarna 8,28, så vill alla bekymmer bli borta. Som hos fåglarna. /Stig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stig
      Ja, jag har just läst Bibelstället du hänvisade till. Amen till att lägga allt i Guds händer och att tacka för allt och att ha en levande tro! Jag skriver ner det här i fall fler vill veta vad som står där.

      "Vi vet att Gud på allt sätt hjälper dem som älskar honom att nå det goda, dem som han har kallat efter sin plan."
      Romarbrevet kapitel 8 vers 28

      Det är gott att veta att även om vi känner oss bekymrade, vilket vi gör ibland, så hjälper oss Gud att komma rätt igen, så vi åter kan få känna fröjd och glädje, övervinna det som bekymrade oss och nå det goda som Han vill använda oss till. Gåvorna vi har fått är alla så olika, men varje gåva behövs liksom en orkester framkallar underbara sånger där varje instrument behövs för att musiken ska bli fullkomlig.
      Önskar dig en fin dag Stig

      Radera

Kommentar: