27 januari, 2015

70 år sedan befrielsen...

 


I dag tänker vi särskilt på de 6 miljoner Judar som dödades under förintelsen. Det är så oerhört smärtsamt att tänka på så det gör ont i hjärtat bara vid tanken. Sex miljoner judar mördades. Över hälften av dem gasades ihjäl. 20 procent sköts till döds av den så kallade Einsatzgruppen. Övriga dog av svält, köld, sjukdomar och våldsaktioner i getton och koncentrationsläger. Tiotusentals dukade också under vid dödsmarscherna i krigets slutskede, då utmärglade fångar tvingades ut på långa marscher när sovjetiska och andra allierade trupper närmade sig lägren. Andra som också blev dödade var personer med funktionsnedsättningar, och homosexuella. 

Diskrimineringen och trakasserierna mot romer trappades upp till ett folkmord. Nazisterna beordrade mord på kringresande romer, andra sköts till döds i massavrättningar. I Auschwitz-Birkenau inrättades en särskild avdelning för romer med plats för 23 000 fångar. Exakt hur många romer som mördades är oklart. Forskarnas siffror varierar mellan 200 000 och 2 miljoner.







Befrielsen!

Men idag får vi också fira att det är 70 år sedan de sista fångarna blev befriade från fånglägret i Polen. Röda Armén från Ryssland befriade dem från Auschwitz den 27 januari 1945, för 70 år sedan. Då fanns 7 500 utmärglade fångar kvar i lägret.

Angående att det är 70 år sedan befrielsen så svarade jag i dag min vän Marianne i en kommentar i ett annat inlägg, men jag skriver det också här i det här inlägget för jag tror det är bra att vi känner till det. Just nu håller Israelerna på att gräva skyddsvallar i norra Israel och de är omgivna av fiender från alla håll. På Pastor Brian Roberts sida finns en artikel, som jag ger en fri översättning till här: "Nu har islamiska extremister omringat Israel. I norr har Iran backat upp extremister från Hizbollah och Syrien. I Söder finns Hamas och islamiska Jihad uppbackade av Iran. Och i öst har vi militanta från Irak och Yemen, uppbackade av Iran. Medan vi i väst håller på att anklaga Israel för allt möjligt, står de ansikte mot ansikte med sin ärkefiende Iran som i sin tur är uppbackade av Ryssland, Turkiet, Sudan och extremister från Libyen." Slut på fri översättning. Så skriver i alla fall Pastor Brian Roberts som ni kan läsa om på följande sida: (engelska)

Ofta betyder talet 70 något speciellt när vi läser i Bibeln. Kan det betyda något att det nu gått 70 år sedan Judarna befriades och att Israel är omringat av fiender? Ja, vi får se vad som händer, tiden kommer att utvisa om vi är inne i ett speciellt skede eller om det ligger längre fram i tiden. Men vi ser hur speciellt det Judiska folket lider än i dag, över hela jorden. Jag gissar att det kommer att fortsätta, tills den dag vår Herre, Jesus Kristus återvänder för att ställa allt till rätta.


Fyrbåken blinkar:


(Johannesevangeliet kapitel 10 vers 14)

Jag är den gode Herden, och jag känner mina får, och de känner mig.

2 kommentarer:

  1. Det har varit många dokumentärer och fokus på detta i TV:n,
    jag har följt med och tittat på fruktansvärda skildringar om förintelsen.
    Det är fullständigt obegripligt hur denna ondska kunde få förekomma
    och just att det är så obegripligt, var det många som inte trodde att det var sant...
    Jag tror att 70 har en betydelse, vi får vakande se vad som händer framöver.
    Tack för att du uppmärksammade detta på din Blogg, kära Myrra!
    Herren Välsigne dig!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Ja det är sant, det är så hemskt att jag klarar inte att se på det, jag blir alldeles förkrossad. Men det är bra att vi ser till att det aldrig glöms bort i vår historia, så det aldrig någonsin kan upprepas igen.

      Ja, det slog mig idag, detta med talet 70 år. Vi får vara skärpta och vaksamma och lyssna vad den Helige Ande säger.

      En stor kram med önskan om allt gott!

      Radera

Kommentar: