21 januari, 2015

Löttorps Camping på den gamla goda tiden...


Här sitter en för tillfället lite trött vaktmästare, vid nedfarten till Löttorps Camping. Det är min man Håkan, som var vaktmästare vid den stora Tältsalongen som ligger lite längre bort från själva campingen. Blommorna närmast i bild heter Himmelsöga och är så vackra. 

Varför säger jag "den gamla goda tiden"? Jo, trots att det blev en fin ny restaurangbyggnad, så tycker jag att atmosfären och trivseln var helt annorlunda i den gamla låga byggnaden, där det var lågt i tak och stundom så trångt att människor stod som packade sillar för att kunna få en skymt av musikerna på Café 23 som började just klockan 23.00 på kvällarna. Musikerna kom kånkades på sina högtalare och instrument från stora Tältsalongen, där de hade spelat som husband under kvällsmötet som då alltid startade 19.30. Efter detta ofta långa möte, fortsatte de med att flytta sina instrument och fortsätta att troget spela på Cafét till allas vår glädje - nästan. En del människor på campingen kanske inte gillade ljudet som strömmade ut från de öppna dörrarna, för man var tvungen att ha öppet så inte orkestern och besökarna med för den delen, skulle storkna av hetta. Dels var det knallheta somrar och dels var Cafét fullproppat både inne och ute på verandan. Stämningen var hög, man sjöng och jublade och pizzabagaren slet i sitt anletes svett för att hinna med att baka pizzor till hungriga Löttorpare och det var långa köer både till pizza, hamburgare, räksmörgåsar, kaffe och glass.

Jag minns första gångerna jag var på Löttorp, det var på 80-talet,  hur överraskad jag blev över alla fina ungdomar. Vid första anblicken blev jag undrande, när jag såg alla frisyrer i all världens färger som var stylade, färgade och sprayade så håret stod rakt upp mot skyn. Tjocka kedjor hängde lite överallt, från fickorna på kläderna, runt halsen och armarna, och jag tänkte, hjälp, dessa ser ju livsfarliga ut! Jag kom från landet och hemma i de kristna församlingarna fanns det nästa bara gamla tanter och farbröder. Men när jag tittade närmare så såg jag att de bar sin Bibel under armen och deras ögon strålade av glädje och värme - det var Jesus jag såg i deras blick. Underbara ungdomar som det var en fröjd att få vara tillsammans med. De kom från mötet i Tältsalongen som slutade vid ca 22-tiden och nu kom de i stora gäng för att delta på Café 23.

Jag har mycket att tacka bröderna Samuelson för som startade denna Camping. Så många har blivit frälsta på Löttorp - jag själv blev döpt där av Kjell Samuelson. Man längtade hela vintern efter att det skulle bli sommar så man fick åka till Löttorps Camping på nytt. Där fanns det också små butiker, där man kunde handla saker som en kristen tyckte om, t-shirts med kristna tryck och olika saker som satte fokus på Jesus Kristus. Hemma fann jag nästa aldrig något sådant när jag som ung sökare började få en allt starkare längtan efter Jesus. Jag minns hur jag besviket lämnade olika butiker hemma i Värmland utan att finna något om Jesus. På den tiden var inte Internet vanligt, ingen jag kände använde sig av en dator då. 

Kanske är det därför som jag nu på äldre dar har startat en kristen presentbutik, som sätter fokus på Jesus Kristus. Jag vill att den som är troende ska finna sådant som har en prägel av den kristna tron, för det finns inte så många butiker där man finner sådant i dag. På Fyrbåken bok och present har vi också ett starkt samarbete med Israel och de som tror på Jesus Kristus. Våra produkter från Israel kommer direkt till oss från Jerusalem och andra ställen i Israel. 

Israel behöver vårt stöd - bojkotta inte Israel! Visa dem istället ert stöd! 

Vår kristna presentbutik kommer du till om du klickar på länken nedanför

Till Fyrbåken bok och present - presentbutik med fokus på Jesus Kristus!


Fyrbåken blinkar:


(Jesaja kapitel 43 verserna 1 - 7)

Gud lovar att rädda sitt folk

Men nu säger Herren så, Han som har skapat dig, Jakob, Han som har danat dig, Israel: Frukta inte, ty jag har befriat dig, jag har kallat dig vid ditt namn, du är min. 

Om du än måste gå genom vatten, så är jag med dig, eller genom strömmar, så skall de inte dränka dig. Måste du än gå genom eld, så skall du ej bli svedd, och lågorna skall ej förtära dig. 

Ty jag är Herren, din Gud, Israels Helige, din Frälsare. Jag ger Egypten till lösepenning för dig. Etiopien och Seba i ditt ställe. 

Eftersom du är så  dyrbar i mina ögon, så högt aktad och så älskad av mig, därför ger jag människor till lösen för dig och folk till lösen för ditt liv. 

Frukta då inte, ty jag är med dig. Jag skall låta din barn komma från öster, och från väster skall jag samla dig tillhopa. 

Jag skall säga till norden: "Ge hit" och till södern: "Undanhåll mig dem inte". För hit mina söner från fjärran och mina döttrar från jordens ända, var och en som är uppkallad efter mitt namn och som jag har skapat till min ära, var och en som jag har danat och gjort. 

4 kommentarer:

  1. Idag är det 70 år sen de sista judarna blev befriade ut nazistlägren. Och i Sverige idag blir dom så förföljda och utsatta så de måste ha vakter och kameror utanför synagogorna. Många funderar på att återvända till Israel men det är ju fruktansvärt av vårt land att det måste ske ge nom förföljelse.. Gud förbarma dej över Sverige. Vi vet ju att det land som inte står upp för Israel kommer Herren att döma. Gud välsigna Israel vill jag ropa..
    Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne
      Tack för din kärlek och omtanke om Israel! Det känns som balsam till ett förtvivlat hjärta att läsa dina ord. Sveriges regering har många gånger sista tiden uttalat sitt stöd för det judiska folket, ändå har jag sett att de handlar precis tvärtom mot vad de säger. De fattar beslut som ständigt är till Israels nackdel, de behandlar Benjamin Netanyahu fullständigt respektlöst, de plockar bort Hamas från terrorlistan och stöttar krigare som varit i andra länder och lemlästat och dödat. Det är så mycket jag skulle kunna peka på, fast det skulle bli så väldigt långt.

      Ja här i Sverige är det inte lätt att vara av Judisk härkomst och i Norge är de väl så gott som bortskrämda redan. Stackars människor, jagade överallt. Jag ser inte att det kan bero på något annat än att Gud själv har utvalt detta folk till sin arvedel och kampen tror jag har pågått ända sedan Isaks och Ismaels dagar.

      Men nu när jag läser det du skrev här Marianne, så kom jag att tänka på något som jag inte tänkt på tidigare! Du skriver att det är 70 år sedan Judarna blev befriade! Kan det han någon mening med just antalet år - 70 år? Jag tänker på olika tidstecken och att talet 70 brukar ha en särskild betydelse i Bibeln.

      Jag läste att just nu håller Israelerna på att gräva skyddsvallar i norra Israel och de är omgivna av fiender från alla håll. Enligt Pastor Brian Roberts, som jag nu ger en fri översättning till här: "Nu har islamiska extremister omringat Israel. I norr har Iran backat upp extremister från Hizbollah och Syrien. I Söder finns Hamas och islamiska Jihad uppbackade av Iran. Och i öst har vi militanta från Irak och Yemen, uppbackade av Iran. Medan vi i väst håller på att anklaga Israel för allt möjligt, står de ansikte mot ansikte med sin ärkefiende Iran som i sin tur är uppbackade av Ryssland, Turkiet, Sudan och extremister från Libyen." Slut på fri översättning.

      Så säger i alla fall Pastor Brian Roberts som man kan läsa om på den här sidan: http://www.pastorbrianroberts.com/

      Så kanske är det någon form av tidstecken dessa 70 år? Någon sorts gräns? Ja, tiden får utvisa.

      Sänder en stor kram mot norr till dig min vän. Önskar dig en god fortsättning på veckan!

      Radera
  2. jamen där har du säkert rätt Myrra..Jag hade inte heller tänkt på det förrän jag läser vad du skriver här...Men Guds klocka har ju ofta "stannat" jag menar att det hänt nåt just vid 70 års gräns..Ja tiden får utvisa vad som händer..Gud har ju tack och lov allt i sin hand..Jag har just suttit och tittat på överlevares vittnesbörd..
    Kram och ha en fin vecka du med.....Israel finns i våra hjärtan!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja det var när jag läste vad du skrev om just 70 år som jag kom att tänka på detta. Många har pratat om 4 blodmånar som infaller nu år 2015 (en del av blodmånarna, en del har redan varit) och jag tänker då också på hur terroristerna har omringat Israel, enligt den artikel jag hänvisade till. Så nog är det mycket skumt i görningen.

      Ja, tack och lov - Gud har allt i sin hand och Han har inte sagt sista ordet om Israel. Men jag ser också i nyhetsartiklarna från USA att president Obama, visar nu öppen fientlighet mot Benjamin Netanyahu, trots att USA tidigare var deras närmast allierade. Han har hotat med att använda sitt veto ifall kongressen röstar till Israels fördel.

      Kramar om dig och instämmer i det du skriver - Israel finns i våra hjärtan!

      Radera

Kommentar: