09 januari, 2015

Meteorit exploderade över Bukarest 7 januari 2015...



Ofta ligger jag och ser upp mot himlen när jag ber. På nätterna ligger jag också ofta och ser mot himlen. Ibland tänker jag på den meteor som gjorde stor skada i Ryssland där den slog ner. Nu har det varit en meteorit som gjorde natten till dag i Bukarest, det var den 7 januari. Du ser den på filmen här men det tar ett litet tag innan du ser den, så håll blicken fäst mot överkanten av videon. Snart ser du ett starkt ljus komma dalande som gör hela natten ljus. 

Det har blivit mer vanligt med sådana här stora meteorer. Undrar varför? Jesus berättade om att i sista tiden skulle "stjärnorna falla från skyn och himlens makter skakas". Du får läsa mer om det i Fyrbåkens blinkning idag.

Fyrbåken blinkar:


(Matteusevangeliet kapitel 24, vers 29 - 44)

Strax efter den tidens lidanden skall solen förmörkas och månen inte ge något ljus. Stjärnorna skall falla från skyn och himlens makter skakas. Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och då skall alla jordens stammar höja klagorop, och man skall få se Människosonen komma på himlens moln med makt och stor härlighet. Och Han skall sända ut sina änglar vid ljudet av en stor basun, och de skall samla Hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena gräns till den andra. 

Lär av en jämförelse med fikonträdet. När kvisten blir mjuk och bladen spricker ut, vet ni att sommaren är nära. På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända att Han är nära, utanför dörren. Sannerligen, detta släkte skall inte förgå förrän allt detta händer. Himmel och jord skall förgå, men mina ord skall aldrig förgå. Dagen och timmen känner ingen, inte ens himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utan Fadern. 

 Ty som det var i Noas dagar, så blir det vid Människosonens ankomst. Under tiden före floden åt man och drack, gifte sig och blev bortgift, ända till den dag då Noa gick i  i arken, och ingen visste något förrän floden kom och förde bort alla. Så blir det också vid Människosonens ankomst. Då är två män ute på åkern; den ene tas med och den andre lämnas kvar. Två kvinnor är vid kvarnen och mal; den ena tas med och den andra lämnas kvar. 

Håll er därför vakna, ty ni vet inte vilken dag er Herre kommer. Det förstår ni ju att om husägaren visste vid vilken tid på natten tjuven kom, skulle han hålla sig vaken och hindra honom från att bryta sig in i huset. Därför måste också ni vara beredda, ty när ni minst väntar det, så kommer Människosonen. 


12 kommentarer:

  1. Ja, vem är beredd? Vad krävs för att bli Jesu brud?
    /Stig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stig
      Ja, de svaren finner man i Bibeln, Guds ord. Genom att studera och ta till sig det som Jesus lärde oss.
      Ha en fin helg.

      Radera
  2. Vad beror det då på, att så många troende menar att de är redo, vid korsets fot?
    /Stig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stig
      Ja, de som har verkligen har rannsakat sig och känner sig redo, de är nog också redo. Vi ska också vara tacksamma för Nåden. Tänk på rövaren på korset. Han hade inte levt ett perfekt liv, men han fick ta emot förlåtelsen av Jesus direkt där på korset med orden: "Redan idag ska du vara med mig i Paradiset". Det beror inte på gärningar, eftersom Bibeln säger att ingen ska kunna tillgodoräkna sig sina gärningar. Om så vore så skulle människor kunna hänvisa till dem och göra en massa goda gärningar utan att hjärtat är med.

      I Efesierbrevet kapitel 2 verserna 8 och 9, läser vi: "Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig."

      Tack Jesus! En gåva var det som Han gav till oss när Han frivilligt lät sig spikas fast på ett kors. Vi är fria att ta emot den.

      Ha en go lördag!

      Radera
  3. Min Bibel talar inte om, hur viktigt det är hur man känner sig. Den talar om vad vi skall göra, och inte göra. På vem och vad vi skall tro, och vem vi skall lyda. Vi har möjligen olika Biblar.
    /Stig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stig
      Ja, jag har misstänkt det ett tag att vi kanske har olika biblar. Jag har vår vanliga svenska Bibel. Har du möjligtvis Jehovas vittnens bibel? Det verkar som du tycker att vi ska kämpa mycket i egen kraft och att du har svårt att ta emot den gåva som Jesus gav oss när Han dog för oss på korset. Läste du Efesierbrevet som jag skrev ner för dig? Ty av Nåd är ni frälsta genom tron, INTE av er själva, Guds GÅVA är det. Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig."

      Att jag frågar om du har Jehovas vittnens bibel, beror på att jag hade besök av Jehovas vittnen en gång för många, många år sedan. De kom för att knacka dörr när jag bodde på landet. Det var helt främmande människor, jag kände inte dem och de kände inte mig.

      När jag berättade för dem att jag redan var frälst och tillhörde en församling så skulle de absolut diskutera min frälsning, trots att jag berättade att jag var både frälst och döpt och tillhörde en församling. De borde ha blivit oerhört glada och gått vidare till nästa hus, men så var inte fallet.

      De hade Jehovas vittnens bibel med sig, den som inte stämmer överens med vår vanliga Bibel. Om de hade varit Jesu efterföljare så hade de med glädje tagit emot när jag berättade att jag redan var frälst och döpt och tillhörde en församling och så hade de gått vidare till nästa hus. Men istället berättade de för mig att den "frid" som de hade med sig skulle vända tillbaka till dem. Detta för att de inte blev insläppta för att få fortsätta diskutera frälsningen. De berättade att det finns inget helvete och de berättade också att vår Bibeln inte var sann.

      När jag talar med dig verkar det också lite grann som att inte frälsningen räcker. Så därför förstår jag din fråga om bibeln, vi kanske inte har samma bibel? Jag skickar frågan tillbaka till dig. Vad har du för Bibel?
      Ha en rofylld kväll.

      Radera
  4. Jag läser gärna vår svenska, 1917.
    Ett långt svar från dig. Nu förstår jag bättre. Frälsningen av nåd, räcker för dig. Du vill inte vidare till det arbete som krävs för himmelriket, dvs. arbeta på din frälsning. Johannes dop och förlåtelse är härligt. Ännu härligare är att därefter gå vidare till helgelse (inre reningsprocess). Utan helgelse skall ingen se Gud.
    /Stig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stig
      Du ska följa det som Herren har visat dig. Och jag följer det Herren har visat mig. Den Helige Ande kommer att visa oss den rätta vägen bara vi lyssnar till Honom och låter Honom leda oss framåt. Framförallt ska vi läsa Guds ord, Bibeln. Det är Sanningen och för att förstå Bibeln behöver vi den Helige Ande som vår Vägvisare och Hjälpare.
      Gud välsigne dig Stig.

      Radera
  5. Men, vem vill döpas med eld? Den eld som är i den Helige Ande. Helgelse kräver allt vårt eget. Men ger den största lönen. Den vill nästan ingen troende ha. Priset är för högt. Så också för dig Myrra?
    /Stig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stig
      Du ska läsa Bibeln på det sätt som du anser är rätt Stig. Jag tänker inte försöka att pracka på dig min åsikt. Jag vill ha den Helige Ande i mitt liv. Du får göra de val som du vill.
      Sov gott.

      Radera
  6. Detta är ytterligare tecken på
    att vi lever i den avslutande tidsåldern!

    Angående kommentarerna från Stig
    är vi ju inte döpta med Johannes dop,
    utan av Honom
    som döper i Ande och Eld!
    Så vandrar vi i Ande och Sanning!

    Önskar dig en Välsignad Söndag!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Tack för att du hjälper mig att lägga tillrätta detta för Stig. Hoppas att han läser ditt inlägg så kanske han förstår dig bättre än han förstår mig.

      Ja, vi är är döpta av Honom som döper i Ande och eld, det är sanning! Amen till det! Och varje dag får vi lyssna vad den Helige Andes säger oss, och vad Gud vill med just den dagen. Och det bästa av allt är att det Han vill att vi ska göra, det ger Han oss också kraft till, så vi inte behöver kämpa i egen kraft utan vi får gå i Hans kraft.

      Tack älskade vän för din vägledning i detta. Hoppas nu också att Stig känner att han förstår hur vi menar så han får frid över detta.

      Kramar till dig min vän. Ha en fortsatt fin söndag och en välsignad ny vecka!

      Radera

Kommentar: