23 januari, 2015

Nu är domedagsklockan framsatt till tre minuter i tolv...



Nu har forskarna flyttat fram visarna från 5 minuter före midnatt, till tre minuter före midnatt. Det är ett mått på hur farligt nära vår jord har kommit en katastrof, och är det närmaste vi har varit på 30 år. 
"Sannolikheten för en global katastrof är mycket hög, och de åtgärder som krävs för att minska riskerna för katastrofer måste tas mycket snart. Det handlar om domedagen; det handlar om slutet på civilisationen som vi känner den, "sade Bulletinens verkställande direktör Kennette Benedict".

Bulletinen Atomic Scientists skapades 1945 och klockan dök upp för första gången två år senare, i Bulletinens magasin. Minutvisaren har flyttat sig  så långt från midnatt som 17 minuter (1991) och en gång var den bara två minuter från midnatt, (1953).

Förra gången som klockan var tre minuter före midnatt var 1983, under det kalla krigets dagar, mellan USA och Sojvet Unionen. 

Fyrbåken blinkar:


(Jesaja kapitel 55 verserna 8 - 9)

Se, mina tankar är inte era tankar, och era vägar är inte mina vägar, säger Herren. Nej, så mycket som himmelen är högre än jorden, så mycket är också mina vägar högre än era vägar, och mina tankar högre än era tankar. 

8 kommentarer:

  1. Nämen, så roligt att du är tillbaka, kära Myrra!

    Ja, det drar ihop sig nu...
    Tack för ditt inlägg, alltid lika viktigt och intressant!

    Önskar dig en fin, god och Välsignad helg!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Välkommen tillbaka! :-) Jag det bästa är nog att ha Bloggen öppen för kommentarer. Det blir tomt när man inte får diskutera och prata på olika områden. Det är ett givande och tagande som jag inte saknade förrän jag hade stängt ner kommentarsfunktionen. Men redan efter 4 inlägg så kände jag att bloggen blir mer levande med kommentarsfunktionen påslagen. :-)

      Ha också du en fin helg Marguerite! Jag läste att du skulle få vara ledig i helgen. Så gott med en frihelg! Kram!

      Radera
  2. Härligt att du är tillbaka med dina visa inlägg Myrra. Jag läste också denna artikel och tänkte på att när dom hade satt klockan på två minuter före midnatt...tror det var 1953 var det ju samtidigt som Birger Classon fick profetsian och skrev boken "dom över Sverige". Jag har för mej att det är så...men rätta mej om jag minns fel..
    Tack och lov blev det väckelse i vårt land på femtiotalet och Gud ångrade då det Han sagt.
    Ungefär som i Nineve på Jonas tid..men då kom väl domen ca 70 år senare..eller var det 40.. Blev lite osäker där..
    Ha det så bra alla som tittar in här och jag förstår att många blir glada när du öppnat din kommentarsida igen min kära vän
    Kram från Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne
      Tack för uppmuntrande ord och välkommen tillbaka hit! Glad att se dig här! :-) Ja, det bästa är nog att ha kommentarsfältet öppet, det blir annars som en monolog i stället för en dialog med människor. I många år har Fyrbåkenbloggen funnits, och aldrig har vi stängt ner kommentarerna, vilket är väldigt vanligt att man gör nuförtiden, många tidningar och hemsidor har släckt ner kommentarerna. Men redan efter 4 inlägg med stängda kommentarer så märkte jag att bloggens liv också släcktes ner, det blev bara en envägskommunikation, och det är inte heller bra. :-)

      Vad spännande att du berättar detta om Birger Claesson. Jag har hört om "Dom över Sverige", men känner inte till årtalen så bra. Men tänk om vi hade fått vara med på den tiden och den väckelse som gick fram över Sverige då! Från min första församling i Gunnarskog har jag fått höra mycket om den väckelsen, för det var en församling med många äldre medlemmar som hade mycket intressant att berätta från förr. Det var ibland tre möten på söndagarna berättade de, 11.00, 15.00 och sedan kvällsmöten som ibland pågick till natten. De små kapellen var smockfulla med folk och många fick stanna utanför i brist på sittplatser. Och ändå var det så tätt mellan kapellen på den tiden.

      Ja, tänk på Nineve, där ångrade sig Herren när folken gjorde bättring och vände sig bort från det onda de hade gjort tidigare. Men det konstigaste av allt var Jonas reaktion, den är förbryllande. I stället för att glädja sig åt att Gud bevarade Nineve så blev han lite bitter på Gud för att han (Jona) hade fått predika för folket om förstörelsen som skulle komma och sedan såg Gud i Nåd till Nineve och skonade staden och människorna. Borde Jona inte trots allt ha varit glad och tacksam för alla sparade människoliv? Detta har gett mig huvudbry många gånger när jag har försökt att förstå detta sammanhang. Kanske var Jona ett exempel för oss i våra dagar, att vi inte ska vara rädda för vad människor ska tycka och tänka om oss utan vi ska våga säga det som vi upplever att Gud lägger ner i oss, det som vi upplever är rätt. Så tar Herren hand om resten. :-)

      Jag tror jag ska leta upp Birger Claessons profetia igen och läsa, tack för tipset Marianne! Det ska bli spännande.

      Du får ha en fin och välsignad helg. Kram till dig min vän.

      Radera
  3. Kära Myrra Anden ropar och djup söker djup. Tiden hastar... Men den dagen och stunden vet ej några forskare om. Endast Gud allena. Det finnes icke någon människa som kan uträkna när Jesus kommer, därför skola vi alla vara på vår vakt. Detta är ingen kritik, utan att vi skola vara vakande och bedjande. Trodde Jesus skulle komma när jag var nyfrälst, samma tro finnes idag 30-år sedan. Det handlar om att vara beredd hela tiden och icke låta sig sövas eller svepas med av tidens gång..Allt gott till dig under Herrens händer. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vanja
      Ja, Amen till det! Inga forskare kan känna till det, inte ens Jesus själv känner till stunden, dagen, timmen... inte heller himlens änglar, endast Gud Fader själv vet om detta. Denna klocka har funnits sedan 1945 är bara ett mått på hur forskarna bedömer alla hot på jorden, som krig, klimathot, vulkaner, jordbävningar m.m. Sådant som de kan mäta med sina instrument.

      Men det finns en tidsgräns som endast Fadern känner, och den dagen ljuder basunen över hela jorden - och då är tiden ute.

      Så dina goda råd är så viktiga Vanja, att vi ska vara vakande och bedjande. Du berättar att du trodde att Jesus skulle komma tillbaka när du var nyfrälst för 30 år sedan och att samma tro finns hos dig idag. Ja tack och lov, samma här! Alltid redo, alltid väntande! Så måste det vara säger Herren annars överraskas vi av den dagen.

      Många tidstecken som Jesus har talat om strömmar in så jag tror inte att den dagen dröjer länge till. Vi följer med spänning det som sker i Israel, i Jerusalem. De håller på att gadda sig samman, hela världen - mot Israel! Precis så som Bibeln säger att det ska bli i den sista tiden. Israel ska stå övergivet av alla - utom av Gud. Det är Hans folk och Hans ögonsten de gaddar sig samman mot. Nu har också Israels närmast allierade USA vänt Israel ryggen. Benjamin Netanyahu är inbjuden till USA, men det är kongressen som har bjudit honom, President Obama vägrar att träffa honom enligt flera tidningsartiklar och kommer att använda sitt veto om det blir nödvändigt, till Irans fördel.(Israels ärkefiende)

      Ja, tack för att du i din blogg varnar för att dras med av denna världens synsätt och normer utan att vi istället håller fokus på det Jesus lärde oss när Han var här.

      Stor, stor kram tillbaka! Ha en fridfull och välsignad Söndag!

      Radera
  4. Jag tittade på "Schindlers list" häromkvällen, på Tv:n,
    han räddade ju många judar undan gaskamrarna och när kriget var över,
    såg han på sin slipsnål av guld, brast i gråt och sade:
    Jag kunde ha räddat fler...
    Oerhört gripande, jag grät...
    Vi får be för och Välsigna Israel, vi ser, precis som du skriver att alla vänder dem ryggen,
    exakt som Ordet säger!
    Vi är väldigt nära nu...
    Var Välsignad och ha en fin Söndag, kära Myrra!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Jag såg i TV-programmet att Schindlers list skulle visas, men vågade inte se den för jag var så rädd att det skulle visas någon sorts tortyr av judar eller från gaskamrarna eller sådant. Inte för att jag vill fly från verkligheten, men för att jag lider så fruktansvärt över hur det judiska folket behandlas över vår jord, så jag gråter ofta bara jag ser t.ex. en bild på Benjamin Netanyahu och börjar be för Israel direkt. Det går nog inte att föreställa sig hur han mår på insidan, när han upplever hatet från alla de som vill förinta Israel och han ger nu hela sitt liv för att skydda sitt folk hemma i Israel. Men det är inte lätt att skydda de som är spridda ut över hela jorden. Ja, jag gråter nästan bara jag skriver detta.

      Men tänk Marguerite denne Schindler, vilken drivkraft av kärlek han hade inom sig! Igår så grät jag igen men denna gång av tacksamhet över alla de människor som har gett sitt liv till Herren med ett sådant hängivet hjärta att jag ser det i deras blick så fort jag ser deras ögon och hör deras ord. Det når djupt i mitt hjärta och i går såg jag en predikan från Carter Conlon, han som jag har förstått David Wilkerson utsåg till sin efterträdare till att leda hans kyrka "Time Square Church". Jag såg hans blick, såg kärleken och nöden, som kommer från Guds eget hjärta som älskar och vill rädda varje människa och under tiden jag såg videon grät jag på nytt och bad till Gud. När du berättar om Schindler så förstår jag att han var en av dem också, det bevisar hans ord om slipsnålen. Man blir så gripen och bara längtar att själv få formas till en sådan krigare.

      Jag ska ta mod till mig och se Shindlers list nästa gång. För kärleken som bodde i den mannen har sin källa i Jesus och är så mycket större än hatet från de som vill utrota det judiska folket. Tänk att ditt inlägg om detta kom just som jag hade talat med Herren om tjänare med denna innerliga kärlek som går genom eld och vatten! Du visade mig ytterligare en sådan man! Det blev för mig som ännu ett bevis på att på bönebron finns inga avstånd till andra syskons hjärtan, det är som att vi hör varandra, trots att vi inte är inom hörhåll. Tack Jesus!

      Var välsignad älskade Marguerite! Kram från mig med önskan om en härlig ledig söndag!

      Radera

Kommentar: