05 mars, 2015

Härliga minnen av Jessy Dixon...





Jessy Dixon, en sångare som var till stor välsignelse fick flytta hem till Herren i September 2011. (12 mars 1938 - September 26, 2011)
Jag har sett honom när han turnerat med Kjell Samuelson både på Öland och i Arvika. Sista gången jag hörde honom var i Missionskyrkan i Arvika, en sångkväll som Pingstkyrkan och Missionskyrkan arrangerade tillsammans och det var någon av de sista åren som Håkan, min man, fanns här hos oss. Jag minns att Håkan blev ombedd att tacka sångarna efteråt å kyrkans vägnar, men han fick veta det väldigt sent, när vi redan satt i mötet så han hade inte kunnat förbereda sig.

Mina tankar gick då till tiden när jag först mötte Håkan. Romantisk som jag var, så spelade jag kärlekssånger för honom med en liten hint om att han skulle lyssna på texten.

- Lyssna på texten, sa jag till honom. Den är så fin! 
- Det är ingen idé att du ber mig lyssna på engelska svarade han med ett varmt leende. Jag förstår inte ett dugg av det. 

Jag minns att jag kände mig lite snopen den gången, men just dessa ord kom till mig nu i kväll på mötet med Jessy Dixon. Hur skulle det gå för Håkan att avtacka sångarna när han inte kunde prata engelska med Jessy? Jag blev riktigt nervös desto mer jag tänkte på detta.
Men när mötet var över reste sig Håkan upp gick fram till scenen och bredde ut armarna mot Jessy och gav honom en stor Bamsekram! Den gesten förstår alla utan att man behöver tala engelska. Kärleken talar utan ord.
Men sedan fortsatte Håkan att på en enkel engelska tala några meningar så Jessy förstod vår tacksamhet. Han berättade för honom hur mycket vi värdesatte hans besök och önskade honom varmt välkommen tillbaka. "We love you Jessy! Welcome back! Så bad han publiken resa sig upp och alla visade sin tacksamhet genom en lång, varm applåd till Jessy och de övriga sångarna och musikerna. Sedan tackade han de andra på svenska och när han åter kom ner till mig i bänken så tittade jag på honom med förundran.

- Du sa en gång för många år sedan när vi möttes att du inte kunde engelska, undrade jag.
- Några korta få meningar har jag väl en liten aning om vad de betyder, svarade Håkan med ett spjuveraktigt leende. 

Jag kommer att tänka på denna underbara kväll när jag lyssnar på Jessy här i videon eftersom det var sista gången jag hörde honom sjunga live och jag och Håkan fick uppleva det tillsammans. Just den här gången i videon sjunger Jessy hos Bill och Gloria Gaither i USA. Han sjöng alltid med stor inlevelse  och att han älskade Jesus av hela sitt hjärta det var inte att ta miste på. 

Här sjunger han om Jesus grav som är TOM! Han sjunger om att "the stone is moved" - stenen är bortflyttad, som fanns framför öppningen till graven. He is gone! - Han, Jesus, är borta! He is risen! - Han är uppstånden! Det är sanning - Vår Frälsare lever!


Fyrbåken blinkar:


(Psaltaren 62 vers 2)
Endast hos Gud söker min själ sin ro, från Honom kommer min Frälsning.


7 kommentarer:

  1. Tack för ditt fina inlägg om Jessy Dixon och Håkan, Myrra!
    Det är så sant att kärleken talar utan ord och på det sättet kan man förstå varandra.
    Så fint Håkan tackade för sången utan en massa "krusiduller",
    utan rakt,ärligt och av hjärtat.
    Jag är säker på att det länge värmde både Jessy Dixon och alla andra som var med!

    Jag önskar dig en fin och Välsignad helg,
    de har ju "lovat" 2-siffriga plusgrader och sol, vilket är härligt!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Det var en Internetvän som hade satt in en video med Jessy Dixon på ett annat ställe och då kom tankarna strömmande från den kväll som jag såg honom live för sista gången. Många gånger har jag sett honom på TV tillsammans med Bill och Gloria Gaither och alltid sjunger han till så stor välsignelse, det märks att han själv har upplevt det han sjunger om.

      Ja nu har vi det riktigt varmt och gott här i Arvika också. I dag är det fredag och jag tittar ut över Torget här från Fyrbåkens fönster och ser människor sitta och sola på de gula bänkarna. Tacksamt vänder de sitt ansikte mot solen och jag sneglar mot vänstra delen av torget, där kommer de snart att placera glasskiosken, då är det redan försommar!
      Nu får du snart ut och njuta i er underbara trädgård Marguerite. Jag hoppas och ber att Kalle ska bli fullt återställd i sin axel så han kan få greja med det han vill och känner för. Ni har alltid så många goda idéer, både inomhus och ute i den Hilleborgska Trädgården.
      Tack för din hälsning! Nu får du också ha en riktigt fin och välsignad helg! Många kramar till dig!

      Radera
    2. This is a test reply. See:

      https://productforums.google.com/forum/#!category-topic/blogger/mKXsvn_zmNU

      Radera
  2. Vilken solskenshistoria Myrra=))) Av dina böcker har jag ju förstått att din Håkan var en underbar man med stort hjärta och det förstår man ännu mer när du berättar detta.
    Ha en fin helg min kära vän
    Kram från Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja det är sant, Håkan hade ett varmt hjärta för alla och sa aldrig nej om han ansåg att han på något sätt skulle klara av ett uppdrag. Och han var alltid enkel och var sig själv, försökte aldrig att göra sig bättre än han var.

      Här i Arvika är det rejält blåsigt i dag och mulet. Jag tyckte synd om försäljarna på Torget idag, det är ju lördag och då är det torgdag. Men jag såg att det gällde för de som hade loppisbord att hålla ett stadigt tag i bords-dukarna för det var ordentlig kraft i vindbyarna och höll stundvis på att ta med sig både bord och det som stod på dem. När jag kollar väderleksrapporten för måndag så ser jag att då är solen tillbaka här i Arvika, om inget ändras. Hoppas ni har det fint på alla sätt Marianne!

      Önskar också dig en välsignad och fin helg! Stor kram till dig!

      Radera
    2. Myrra: Läste dina två böcker om dig och Håkan för något år sedan. Borde tjäna som grundkurs i kristen anda och kärlek. Mycket gripande och vackert. Förstår saknaden, men ni möts igen när det är dags.

      Radera
    3. Hej Bjarne
      Tack snälla du för dina varma ord, de gjorde mig glad! Ja, jag är så glad för hoppet om ett återseende!
      Önskar dig en riktigt fin vecka. Det ska bli sol och riktigt varmt spår man. Vi får se, människan spår - men Gud rår, säger ordspråket! Gud välsigne dig Bjarne!

      Radera

Kommentar: