22 mars, 2015

Experiment på hög nivå...

Kommer ni håg för bra länge sedan när vi diskuterade den stora partikelgeneratorn vid CERN i Genève i Schweiz? Jag skrev då att vi bra säkert kommer att få anledning att återkomma till den. Nog ska vi vara tacksamma för forskare på livets olika områden, men ibland tycker jag att de håller på med forskning som de enligt mitt sätt att se på det inte själva är 100 % säkra på vad det kan ställa till i slutänden och nu bär det iväg igen. 

Den förbluffande komplexa LHC kommer att eldas upp till sina högsta energinivåer någonsin i ett försök att upptäcka - eller till och med skapa - miniatyr av svarta hål. Om det lyckas kommer ett helt nytt universum att avslöjas - man får i så fall skriva om  inte bara fysikböckerna utan också filosofiböckerna. Det är även möjligt att gravitationen från vårt eget universum kan "läcka" in i detta parallella universum, säger forskare vid LHC.

För er som kan läsa engelska finns här hela artikeln, ni kan ju använda översättningen också, även om en del ord blir lite konstiga så brukar man få en bra insikt i texten ändå. Klicka på nedanstående länk om du vill läsa mer:



Fyrbåken blinkar:
(Femte Mosebok kapitel 1 vers 31)

Herren, din Gud, bar dig, som en man bär sin son, hela den väg ni har vandrat, ända tills ni nu har kommit hit.

2 kommentarer:

  1. Ja, det är häpnadsväckande vad de hittar på!
    Tänk vad pengar det kostar och vilka konsekvenserna kan bli, vågar man knappt tänka på!

    Det är så bra med din Blogg Myrra, här får man reda på en massa saker.
    Och Fyrbåken blinkar alltid lika trösterikt!

    Här har nu Våren tagit en paus, men vi går mot "rätt håll" oavsett.
    Jag önskar dig allt gott och Herrens Välsignelse,
    samt en skön Söndag och en fin inledning på den nya veckan!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Tack för din uppmuntran :-)
      Jag tycker det är skrämmande det de håller på med och befarar att de till sist rubbar den balans som Gud har satt för allt från Skapelsen begynnelse. Tack och lov så har Herren allt under kontroll och vet när Han ska sätta stopp.

      Ibland får dessa experiment mig att tänka på satans avundsjuka och önskan att få bli likvärdig med Gud Fader, Skaparen. Då tänker jag på allt som människan försökt sig på de sista åren som att skapa och klona människor och djur, skapa robotar med hjärnor som de kan styra m.m. Och nu alltså ett miniuniversum med svarta hål.

      Det är ju så oerhört mycket energi de sätter igång så man vågar knappt tänka tanken. En TeV är 1,000,000,000,000, eller en biljon, elektronvolt. Hittills har LHC sökt mini svarta hål på energinivåer under 5,3 TeV. Men den senaste studien säger att detta är för lågt. Istället förutspår den modell där som svarta hål kan bildas vid energinivåer på minst 9,5 TeV i sex dimensioner och 11.9 TeV i 10 dimensioner!!!

      Forskning har gjort mycket bra inom sjukvård osv. men så finns det områden där jag är rädd att de rubbar en perfekt balans, och där det varken finns en återvändsgränd eller en andra chans. Experimentet vid CERN ser jag som ett projekt som kan få svåra konsekvenser för mänskligheten om det inte går som de tror att det ska gå. Det finns forskare som inte håller med mig alls i detta, men så finns det de forskare som är skeptiska och varnar för följderna.

      Stor kram tillbaka till dig min vän. Önskar också dig en fortsatt fin söndag och en ny vecka med Herrens ljuvliga Välsignelse!

      Radera

Kommentar: