17 april, 2015

Debatten har gått hög om homosexualitet i TV, tidningar och radio...


Ett par veckor har det stormat rejält om de kristnas syn på homosexualitet. Därför skrev jag också ett inlägg på Facebook som jag också återger här för de som inte har Facebook.

Men för den som vill veta vad Bibeln säger i frågan så är det så mycket bättre att själv gå till källan - Bibeln och där ta reda på vad som är Guds vilja i det hela. Här kommer en kopia från mitt inlägg på Facebook.




Jag skulle vilja säga till dig som känner dig frustrerad eller arg på kristna i den debatt om homosexualitet som har uppstått: Sök sanningen själv! Gå till källan - Bibeln. Om du tror att Guds ord är sanningen förstås? För i den här debatten har jag också hört många som har sagt att de INTE tror att Guds ord är sanning, utan bara någon gammal fantasibok. I sådana fall förstår jag att du inte känner en längtan efter att finna Sanningen för då har du skapat din egen sanning. Så det jag skriver här är till för den som uppriktigt VILL veta vad Gud säger till oss om olika vägval i livet.
All mänsklig vishet är trots allt sämre än Guds sanning. OM du tror på Jesus, Guds son, så borde där också finnas en längtan efter att få lära känna Honom bättre? För den man älskar vill man lära känna närmare och om du närmar dig Herren så kommer Han att närma sig dig. Han älskar dig och vill inget hellre än att vara hos dig när du läser i Hans eget ord, Bibeln.
När du börjar att söka Jesus mer intensivt, så kommer du att märka att Han tar dig ett steg i taget framåt, i DIN egen takt. Herren slår oss inte samman i en stor hop och behandlar alla lika utan Han som känner oss bäst, vet redan vad vi behöver redan innan vi nämnt det. Därför vet Han också i vilken takt ni ska gå, när det är tid för vila och när ni kan gå vidare längs vägen. Han kommer att undervisa oss alla på ett individuellt sätt, allt eftersom vi kan ta emot det. Han känner dig och mig så väl och vet när det är dags för paus.Men målet är att vi ska få lära känna Guds vilja och förstå Hans eviga kärlek till oss.
Jag tror inte att vi någonsin tar examen i livets skola, inte så länge vi befinner oss på den här jorden. I livets skola gör vi massvis med vurpor, reser oss upp och går vidare, förhoppningsvis en erfarenhet rikare som blir till hjälp under den fortsatta livsvandringen. Men det är stor skillnad på att vandra tillsammans med Jesus, än att vandra tillsammans med en gud som man har skapat sig själv, som passar ens egna önskningar. Men under sådana förhållanden är man inte heller intresserad av varken Bibeln som Guds ord eller av Jesus själv. Då hjälper det inte hur Jesus sträcker fram handen, vill man inte se den, så ser man den inte.
Men jag önskar så innerligt att du som i dag är irriterad på kristna och på kristnas värderingar, söker sanningen själv och går till källan - Bibeln. Be Jesus om hjälp att finna sanningen. Tala med Honom i bön, umgås med Honom i Ordet och Han kommer att vägleda dig i din läsning och vara dig nära i ditt sökande. Glöm inte att vi alla är människor, både du och jag, både vi som är kristna och de som ännu inte är kristna. Ingen av oss är ofelbar, det finns det bara en som är - Gud själv! Så fäst din ögon på Jesus och inte på människor. 
Gud välsigne dig  


SLUT PÅ INLÄGG FRÅN FACEBOOK


Att själv ta reda på vad Herren säger är alltid det bästa. Ibland kan vi behöva vägledning och få diskutera det vi läser och då är det ett gott råd att tala med människor som har vandrat länge med Jesus, och som har fått särskilda gåvor från Herren nedlagda i sig för att kunna vägleda andra. Det kan till exempel vara Pastorn i din lokala församling, någon av de "äldste" i församlingen, eller kanske någon annan kristen pastor som du känner stort förtroende för.

Jag är övertygad om att den som verkligen från hjärtat söker efter det som är Guds vilja, han eller hon kommer också att finna det de söker. För så säger Bibeln. Och Herren älskar oss alla - precis lika mycket! Hans mål är att vi ska bli frälsta, få våra synder förlåtna och vinna ett evigt liv!
  heart

26 kommentarer:

  1. Frid kära Myrra. Jag håller med Åke Gren, när han predikade. Allt går emot det Herren har skapat och vill. Världen går mot sin undergång. Vi måste inse, även om vi vill hjälpa: Alla har ett fritt val. Satan vill förvilla och går runt som ett rytande lejon. Må vi söka Jesus och hans visdom. Kramar och välsignelser från mig till dig <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika
      Ja, som det var på Lots tid.... den tiden verkar vi vara inne i nu. Men jag märker på många olika kommentarer på Facebook, att de som inte tror på Guds ord i den här frågan, de är mest arga. Önskar så att var och en själv skulle studera i Guds ord, kanske också få vägledning av någon som kan svara på olika frågor som dyker upp. Det är synd att pastorer och andra kristna ledare ute i församlingarna är så tysta i det öppna när det gäller den här frågan. Det är som att fruktan för vad människor ska tycka och tänka har lamslagit Sveriges kristenhet. Många människor är djupt rådvilla i den här frågan och söker ärligt ett svar på sina frågor. Men så kanske de söker på typ Facebook som ju är ett socialt forum där många, många träffas idag för att prata. Det är för många våra dagars träffpunkt och där läser man varandras kommentarer och kommenterar själva så det blir som ett enda långt samtal mellan olika personer. Men för en rådvill måtte det bli ännu värre än det var från början, för det finns ju så otroligt många åsikter. Där skulle det sitta fint med tydlig vägledning från Pastorer eller ledare som av Gud har fått gåvan att undervisa och att vägleda andra. Men det är ganska så tyst och jag vet inte om det är fruktan som lamslagit Sverige eller vad det är. Det borde vara ett ypperligt tillfälle att passa på att svara människor som själva så tydligt tar upp frågan. Det är ju då de är som mest mottagliga för svaren, när de själva vill veta och ställer frågorna. I stället väntar man inne i kyrkorna på att människorna ska komma dit, men för de som aldrig vågar sig till kyrkan, blir det då ingen vetskap alls, annan än den som media kommer med. Det är sorgligt.

      Apropå Åken Gren så var ju han Pastor på Öland för några år sedan. Då var vi och hälsade på i hans församling, jag och Håkan. Det var välsignat att få vara med och samtidigt hade Dan Johansson och Holger Nilsson tältmöten på Öland så där träffade vi också Åke.
      Ha nu en riktigt fin och välsignad vecka Annika! Stor kram!

      Radera
  2. Så bra skrivet, Myrra!
    Du pekar så fint på vad Ordet säger,
    det behövs det verkligen fler som gör!
    Herren Välsignelse
    och Stooor Kraaam från mig!
    Ha en fin Söndag!
    ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margurerite
      Det är märkligt så ofta vi tar upp samma ämnen i våra bloggar utan att veta om varandra! Det är nog bevis på att det vi skriver ska fram, eftersom vi får tilltal om att skriva det. Ofta händer det att jag ser att både du och jag och Annika har tagit upp samma saker, utan att veta om varandra. Då förstår man att Herren har något att säga till oss som ska fram! Du hade skrivit så fint om detta i din bogg och gjort så fina liknelser! Tack för det.

      Ha också du en fin och välsignad söndag och likaledes en ny fantastisk vecka! Kram till dig!

      Radera
  3. Ja Myrra du skriver verkligen så klokt och med så mycket ödmjukhet och kärlek. Jag har läst lite om denna debatt i Dagen och det är verkligen både tråkigt och beklämmande hur många skriver och vilka uppfattningar man har om homosexualitet. Jag säger som du...läs vad Bibeln själv säger i detta för där finns inga tveksamheter.. Men vill man inte tro då hjälper ju tyvärr inte det heller.
    Skickar många kramar till dej min vän
    Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja det är bästa sättet, att gå direkt till källan. Det var enormt många kommentarer på varje persons inlägg gällande detta ämne på Facebook. En del var så arga så jag tror inte de riktigt tänkte på vad de skrev utan uttryckte sig i vredesmod. Många kunde inte tro på Bibeln som Guds ord och då är det inte lätt att ta till sig Guds egen undervisning.

      Men det verkar vara ett ämne som berör enormt många, både homo som hetero-sexuella, för jag har sällan sett ett sådant hav av kommentarer som Tommy Dahlman fick på sina inlägg. Det bästa med att själv läsa i Bibeln är att Gud som ju känner oss bäst, låter den Helige Ande lotsa oss framåt i läsningen allt eftersom vi klarar att ta emot. Det finns ingen mer kärleksfull vägvisare än den Helige Ande. Tänk så ofta han lägger tillrätta för oss sådant som vi inte förstår. Och han gör det på ett sätt som är helt individanpassat. Till och med när vi har läst klart Bibeln för den gången, så fortsätter den Helige Ande att undervisa oss och lägger tillrätta i hjärtat det vi läst för att det ska komma oss bäst till godo. Tänk en sådan Mästare vi har! Det jublar inom mig just nu när jag skriver detta!

      Hoppas att du har det bra Marianne! Vi fortsätter att be för varandra. Jag ska snart göra ett inlägg här och berätta om bönesvar gällande hälsan som jag nyligen fått som gjort mig så glad. Tack, tack snälla du för all hjälp i förbön!

      En stor kram och Guds välsignelse är på väg norröver!

      Radera
  4. Myrra: Har man läst Bibeln och gjort sitt val, kan man lika gärna säga att homosexualitet inte är Herrens väg. Inget att hymla om.

    Att man blir betraktad själv som homofob, dvs man är själv rädd utan grund (fobi =Fobi (av grekiska φόβος, fobos, "fruktan", kallas en stark upplevelse av rädsla som, oftast utan saklig grund) när man står för denna åsikt, eller lider av islamofobi för man kritiserar vissa företeelser inom denna religion får man leva med idag. Det sämsta argumentet i denna värld man får i ansiktet när man kristiserar islam är rasistmärket. Rasism innebär att man pekar ut en speciell etnisk grupp människor. Islam är en religion med många etniciteter. Därav ingen rasism. Vi är alla människor, skapade av Gud med en fri vilja att välja.

    Men nu lever man inte genom denna värld, utan i den kommande Gud ske lov. Man kan bara be att folk tar sitt förnuft tillfånga. Mer kan man inte göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bjarne
      Det är inte så enkelt som att säga det rakt ut, för det är just det som inte accepteras som sanning. De flesta pekar på att Gud har en annan åsikt. Så det hjälper inte mycket att vi som redan läst Bibeln säger hur vi har tolkat det hela eftersom de som är arga anser att vi tolkat fel. Det är det som hela den här debatten handlar om, att de kristna har tolkat Bibeln fel. Att då komma med ytterligare en människas tolkning häller bara mer syre på brasan, det är därför jag önskar att de som känner sig osäkra i den här frågan själva ska läsa i Bibeln. Då kommer de direkt till källan, OM de tror på att Bibeln är Guds ord vill säga. Annars kommer man ju inte att ta till sig det som står på det sätt som det är menat i alla fall.
      Fruktan för att berätta vad Guds ord säger, det behöver vi aldrig känna, det är vårt uppdrag. Men Jesus uppmanade oss också att gå visligt tillväga så vi inte gör ont värre efter vägen där vi går fram. För det är många som lider svårt under förkastelse och de behöver egentligen först av allt ledning från någon som har som uppgift att hjälpa människor, som kan vägleda i Guds ord.

      De som inte vill söka den hjälpen och kanske inte heller vågar prata med någon från någon kyrka, kanske själva kan läsa och studera i Guds ord. Jag tror att det är en bättre väg, än att läsa hundratals människotankar i kommentarer på Facebook, för de blir ännu mer förvillade. Om det vore så enkelt som att bara säga vad vi själva kommit fram till när vi läst Bibeln, så hade problemet redan varit löst för länge sedan, för det är det ju så många som har gjort redan.

      Men att döma av kommentarerna på olika forum så vill inte många acceptera det. För det är vad människor säger som inte accepteras och då behöver vi belysa hur de ska komma vidare för att få tag i Guds vilja direkt. De som inte tror på att Bibeln är Guds ord, de har nog gjort sitt eget val redan, och har skapat sig en egen gud som passar dem själva vid olika tillfällen. Sin ilska vänder de då mot pastorer och till Pingströrelsen eller till andra kristna, vilka grupper de än tillhör, men just för att de anser att människorna har läst Bibeln fel. Så just därför är namnet Jesus och Guds eget ord det enda som har auktoritet i sammanhanget.

      För de som är osäkra och som verkligen vill få veta vad Gud säger, därför att de älskar Honom och vill gå Hans väg, för dem blir Bibelläsningen en fin väg till att finna fram till Sanningen. Och det bästa av allt är och det vet vi ju redan, att under tiden man läser Bibeln så läggs så mycket tillrätta i tankarna.

      Med önskan om allt gott Bjarne!

      Radera
    2. Myrra: Många kristna tolkar Guds ord olika. Vi hamnar i en värderelativism där den enes tolkning inte är sämre än den andres,därav olika samfund .

      Jag gör ingalunda anspråk på att ha den rätta tolkningen, men vad som är rätt och fel avgör inte jag. Däremot gör jag min tolkning av Bibelns ord i frågan. Rätt tolkning eller inte avgör ingen präst eller församlingsherde. Det avgör mitt hjärta i samråd med min personliga relation till Jesus.

      Önskar allt gott till dig och Guds välsignelse
      Hälsningar Bjarne

      Radera
    3. Hej Bjarne
      Märkligt med Blogger nu. I morse när jag gick till sängs vid ca 4-tiden, så stod bådas din och min nyaste kommentar här på bloggen. När jag tittade idag, så var din nyaste kommentar borta och i stället var det två likadana svar på din kommentar från mig. Mycket märkligt...
      För att få in din kommentar på nytt så kopierade jag den och satte in den som anonym, med Bjarne under. Hoppas att det gick bra. Så nu skriver jag ett nytt svar till dig. Säkert något tillfälligt fel i tekniken. Men nu har jag tagit bort förhandsgranskningen, jag tror det kanske blir minst krångel när det får flyta på. Google crome går inte längre att använda på Blogger för mig, trots att den är nyuppdaterad och senaste versionen och cashen är tömd och allt i ordning. Det har varit krångel med den sedan flera veckor tillbaka.

      Så tillbaka till vår diskussion: Nej att inte du gör anspråk på att ha den rätta tolkningen det vet jag. Det kan nog ingen av oss göra men den Helige Ande kan tolka in sanningen i våra hjärtan när vi är helöverlåtna och vill veta sanningen. Då vill jag gärna svara med kraften i namnet Jesus och Guds eget ord - Bibeln, för det har den högsta auktoriteten. Så här säger Bibeln:

      "Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger så djupt att det skiljer själ och ande, led och märg och blottlägger hjärtats uppsåt och tankar."

      Hebreerbrevet kapitel 4 vers 12.

      Ha en fin dag Bjarne!

      Radera
  5. Myrra: Märkligt ja, och dessutom svarar jag aldrig som Anonym
    .
    Att man som nyfrälst vill ha ledning och ett fundament att stå på har jag fått.
    Där står jag kvar och är tacksam för det. Vi har alla en uppgift att fylla, och det är inte fördömelsens väg utan i bedjan för dem som inte kommit till insikt om Jesus kraft.
    Man får se bortom det mänskliga och se uppåt som sagts av en klok skribent.

    Vill dela denna länk vilket passar bra för nuläget i denna värld och i min egen.
    https://www.youtube.com/watch?v=CKahZySAQZo

    Guds frid till alla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bjarne
      Tack för ditt svar och för länken! Jag lyssnar just nu på videon. Både fin musik och ett mycket bra budskap!
      Jag har skrivit till dig och förklarat lite mer om det krångel som har varit här på Blogger med tekniken. Jag tror det har att göra med en av webbläsarna som inte hänger med riktigt trots att cashen är tömd och webbläsaren är uppdaterad. Jag byter nu webbläsare och hoppas på bättre tur.

      Radera
    2. P.S. Jag glömde också säga att när man tittar uppåt på kommentarerna i det långa gröna fältet så ser man att det saknas "svara-funktion" längst ner efter inläggen, utan där står endast "radera". Så jag tror de har haft något tekniskt fel.
      D.S.

      Radera
  6. Myrra gå in på Annicas blogg och se om du kan hjälpa mig med de budskapet som hon skrev på ett kort nedanför rubriken om det går att trycka upp både på Svenska och Polska.

    Den Helige ande uppenbara ordet för oss och om vi då inte accepterar vad han uppenbara då kan ingen göra något åt de och då går människan förlorad för tid och evighet. Det är viktigt att jag går bort sa Jesus för annars kommer icke hjälparen till er av mig skall han taga och förkunna för er. Står vi på den treeniga grunden född på nytt troendedöpt då skall vi som gåva undfå den Helige Ande och det är viktigt att vi är beredda att gå hela vägen.Och jag vill mena att ingen är född till att bli homosexuell det är något man lägger sig till med likadant ingen är född i synd men den uppenbara sig för oss och har en oerhörd makt att bedraga. Min mor hon sa att när hon var sju år då upplevde hon att hon behövde få ett personligt möte med Jesus och hon ville bli ren hon upplevde inte att hon hade syndat men som hon sa att det då var något som fattades. Sedan har hon förstått bättre och jag stod vid hennes bädd då hon lämnade jordelivet hon lade sitt huvud så hon kunde se snett uppåt och jag vet att hon såg något innan hon slöt sina ögon och gav upp andan och flyttade hem , precis innan ropade jag till mor hälsa far.Jag vet inte att jag gjorde det men mina syskon sa så till mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bert
      Ja tror också som du, att ingen föds homosexuell utan det är ett val som man gör senare i livet.
      Så gott att veta att Fadern sände den Helige Ande till oss, ingen kan som Han förstå oss när vi behöver vägledning och undervisning.
      Din berättelse om när du fick följa din Mor sista biten av jordelivet var så fin. Tänk så gott att ha sitt klart med Jesus och med tillförsikt få blicka upp mot himlen och invänta Paradiset. Tack för att du delade med dig av den dyrbara stunden.
      Nu ska jag gå till Annikas blogg och se på detta med budskapet som du talade om.

      Må så gott Bert!

      Radera
  7. Jag förklara ju som en kratta läs min kommentar på Annicas senaste inlägg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är bilden under Annikas inlägg för den 20 mars som du kanske menar. Jag fick se det just nu, jag hade letat på fel ställe tidigare under ett annat inlägg. Ja det är ju en fin text med Jesus som bakgrund. Först får man ta reda på i fall bilden har någon ägare som inte vill att någon använder bilden eller om det är tillåtet att låna den för tryck. Du kan högerklicka på bilden Bert, och läsa vidare under informationen om rättigheter osv. Om du använder Internet Explorer så högerklickar du på bilden och väljer egenskaper i den meny som kommer upp. Därefter läser du mer under informationen om du kan klura ut om bilden är lovlig att använda. Jag ska försöka att hjälpa dig att undersöka detta och återkommer till dig om jag finner ett svar.

      Ha det fortsatt gott!

      Radera
  8. Ingen har tagit upp det, så jag tänkte säga det - jag tycker nog den där bilden är söt, den med apan som samlar in hjärtan från palmen...
    /

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Ja, det tyckte jag också. Han är nog en snäll och varmhjärtad liten en, som samlar på röda hjärtan.

      Ha det bäst, Andreas!

      Radera
  9. Angående att "födas homosexuell" så vill jag lägga till ord i den "debatten"
    Om man skulle födas homosexuell så skulle ju i det fall enäggstvillingar föds båda vara antingen homo eller heterosexuella...båda med samma läggning..
    Jag läste i en undersökning för ganska länge sen att det finns många enäggstvillingar där
    den ena "säger sej vara född homosexull och den andra är heterosexuell..
    Alltså faller det på sin egen orimlighet att man föds till det..
    Gud skapade oss till man och kvinna står det i Moseboken.
    Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja det var en ny vinkling som jag inte har tänkt på förut, detta med tvillingfödsel. Nej, jag tror också att sexuell läggning är liksom mycket annat sådant som vi tar ställning till när vi mognat och ska göra olika val i livet. Tonårstiden brukar vara en omkastande tid för många och just den tiden tror jag att mycket händer med känslor, också inom den sexuella identiteten.

      I dag är det riktigt varmt här i Arvika Marianne. Jag såg i Aftonbladet att Arvika var varmast i hela landet och i dag när jag kom ut för att leverera paket, så blev jag nästa chockad över den överväldigande grönska som hade skjutit iväg på bara någon dag. Underbar vårgrönska när den har sin vackraste försommargröna färg! Människor sitter packade på sofforna på Torget som den vackraste sommardag och glasskiosken har anlänt till Torget. Så nu tror jag inte det är vår längre utan försommar!

      Kram och Välsignelse från himlen önskar jag dig och din familj!

      Radera
  10. Är det skiljelinjen som går genom kristenheten vi ser nu, nu bar det på radion i Jönköping pastorn i pingstkyrkan blev utfrågad om just detta med homosexualitet. Jag vill bara klargöra från min sida behöver jag inga bevis jag tror på det som står jag tolkar icke utan ber Far i himlen hjälp mig att förstå vad du menar. Men ibland är det bar att ha argument utav självklarheter så jag läser tar till mig och är tacksam för när bevis kommer fram.Ja jag kan säga att hade det varit min församling när han läste upp sin deklaration då hade jag rest mig upp och gått ut om jag så hade varit ensam han menar som jag förstod det att det är inte hur vi lever som är viktigast utan att vi har tolerans utav allt till våra medmänniskor om jag förstod rätt lev som du vill du kommer ändå till himlen. Konstigt jag har ofta tänkt på trafiken när det gäller regler där går det inte att göra som man vill och som kristen går det inte att göra som man vill. Kan en som lever i synd tro på Jesus jag säger nej för om man tror på Jesus då är man väldigt noga med att göra som han säger i sitt ord för han är ordet annars lurar man sig själv. Men om en syndare kommer till Jesus och ber om räddning då blir han förlåten och befriad ifrån sin synd och då är man ingen syndare längre för är det någon som kan förlåta så är det Jesus, som sa till kvinnan gå och synda icke längre på det att icke något värre må hända dig, det är inget hot utan ett vänligt råd från Jesus som vet om syndens makt att bedraga. Är allt som står i Biblen Guds Ord JA hur vet jag det jo ganska enkelt eftersom det står i Biblen så blir det Guds Ord det tvivlar jag inte på.

    SvaraRadera
  11. Tycker för min del att både skapelseberättelsen och Sodomberättelsen ger klart uttryck för Guds vilja.Ingen föds homosexuell.

    Att somliga seglar utanför den rätta kursen står helt klart. Satan skrattar på första parkett i gayparaden.

    Låt oss be för dem att de kommer hem. De som blev så vilsna att de aldrig förstod sitt hem

    SvaraRadera
  12. Hej Bert och Bjarne
    Ja, det är inte konstigt att folk blir förvirrade som söker och vill veta sanningen. Men jag har slutat att förundras. Jag tror det är "skiljelinjen" inom kristenheten som Bert talar om, som blir synlig och mer tydlig nu. Tommy Dahlman beskriver idag på Facebook hur han upplever att en del kyrkor avbokar honom från tidigare uppgjorda besök medan andra välkomnar honom.

    Kan det vara så att Herren redan håller på att sålla oss som man sållar vetet? Kanske får vi i dessa dagar visa om vi verkligen är trofasta ordet när någon kräver besked om vår tro, eller om det är viktigare för oss vad människor tycker om oss? Jesus sa att "om någon vill följa mig måste han förneka sig själv och varje dag ta sitt kors på sig och följa mig".

    Och vi vet hur Han fick utstå människors förakt, hån, anklagelser och förtal, trots att Han var helt utan synd. De kristna över stora delar av världen får välja mellan tron på Jesus och att mista sitt liv. De väljer Jesus! Och då borde också vi kunna tåla lite mothugg från människor som inte gillar våra åsikter och stå trofasta på Ordets grund, i kärlek och omtanke.

    Frågan om homosexualitet har blivit högaktuell trots att det finns så många andra områden i livet som vi alla brister på. Det tycker jag bevisar hur många som berörs av den här frågan. Nu är det viktigt att stå upp för Guds ord, och det bästa tror jag är om sökaren själv får bli övertygad om svaret genom att han eller hon ger sig tid att i ödmjukhet ta till sig och studera vad Gud själv säger i Bibeln.

    Kanske är det också ett starkt tidstecken om att vi befinner oss i den sista tiden? Jag hörde något mycket intressant i går från en av de största Bibelforskarna som vi har, Dan Johansson. Det var inte en ny video men den var lika aktuell ändå. Han berättade om det Bibeln säger om den sista tiden: "Då ska det vara som Lots tid, som på Noas tid".... och det som jag inte visste var att på den tiden upprättades en ny lag som tillät äktenskap mellan människor av samma kön. Dan berättade att sedan den tiden, har det aldrig någonsin funnits ett sådant lagförslag förrän i våra dagar, när det nu upprättas på nytt, att äktenskap får ingås mellan två parter av samma kön. För dig som vill lyssna på videon med Dan Johansson ( den är jätteintressant, men inte ny) så kan du kopiera nedanstående länk och klistra in i den webbläsare. Eller skriva av den och skriva in den direkt i webbläsaren. Här kommer länken:
    https://www.youtube.com/watch?v=Z4nzzZFDwEI

    Ett gott råd från Bjarne är bönen. Genom den har det skett många under.

    Allt gott och Guds välsignelse.

    SvaraRadera
  13. Myrra: Skiljelinjer har dragits genom historien. I åsikter och förhållningssätt. I filosofi och religion. I kristendom eller andra religioner.

    Att det görs nu är inte konstigt. Motsättningar och orättvisor har aldrig varit större än nu. Rasism och främlingsfientlighet breder ut sig, och knappast förunderligt med tanke på den inkompetenta, inkonsekventa och valhänta politk som förs där de som byggt upp landet ställs i skuggan för nybyggarna. Är invandring ett välsignat stadium att omvända andra, eller ett straff?
    Jag bara ställer frågan, för jag är oklar om svaret.

    De kristna tar parti för det ena och det andra. Man bjuder på te och har newage inspirerade sammankomster a la "mindfullness" m.m. Själlösa reportage från hem och närmsta.

    Visst, kan ju fungera för stunden. Kyrkan eller församlingen tappar själar.
    En tom meningslös kyrka eller församling där samma budskap upprepas konstant.

    Var finns dynamiken och kärleken?
    Är det här en nyfrälst hittar bland trosfränder?

    Jag vet inte själv längre därav frågan men önskar att varje kristen tar ställning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bjarne
      Ja det är åsikter om allting och diskussionerna går höga på olika områden om vad som är rätt och fel, vad som är sant och falskt, vad som är den rätta vägen eller vilken den felaktiga vägen är. Återigen vill jag peka på källan - Bibeln.

      Ett bra exempel på den allvarliga tid som jag tror vi är inne i nu är Petrus. Innan han hade fått utstå prövningen av vad det kostar att möta människors hån, förakt, förtal m.m. och upplevt fruktan för straffet för sin tro, så var han säker som en spik på att inget kunde få honom att inte stå upp för Jesus på alla håll och kanter.

      "I natt skall ni alla komma på fall för min skull"..... var orden som Jesus sa när han redan i förväg visste om människornas svagheter. Matteus kapitel 26
      Men Petrus svarar: "Även om alla andra kommer på fall för din skull, så skall då jag aldrig komma på fall".
      Detta sa Petrus innan han hade behövt utstå prövningens stund när folkhoparna gav sig på honom.

      Nu i vår tid tycker jag mig återigen höra ekot från den tiden och fruktan breder ut sig som en farsot. Om vi ställer oss på Guds sida får vi räkna med förakt och hån, men vara ödmjuka och inte döma någon, för Gud är domaren. Vi får uppmuntra varandra med orden från Första Petrus brev kapitel 4 vers 14
      "Saliga är ni om ni skymfas för Kristi namns skull, ty härlighetens ande , Guds Ande, vilar över er."

      Trots att diskussioners vågor går höga i dag och vi kanske krånglar till mycket i onödan, så handlar det till syvende och sist om den viktigaste frågan av alla. Jag blir helt ensam med Jesus. Han uttalar mitt namn högt och ser sedan mycket allvarligt på mig. Så kommer frågan: Älskar du mig?

      Detta är den viktigaste frågan som jag själv vill ställa mig nu och som jag önskar att alla skulle ställa sig. Den frågan borde ljuda rätt igenom alla diskussioner och åsikter. För Jesus har sagt till oss gång på gång att han önskar att vi ska vara som ett barn. Ett barn förstår inte mycket av teologiska utläggningar och religionsförvecklingar och kan inte ta ställning till det heller. Men kärleken förstår sig barnet på och barnets hjärta är rent och oförstört. Ett barn förstår frågan från Jesus mycket bra: Älskar du mig? Och det är det enda som betyder något i hela samhällsdebatten i olika frågor som rör kristen tro. För om vi älskar Jesus, då söker vi Hans vilja i allt och inte vår egen. Då faller det sig naturligt att man får en hunger efter att ta reda på vad den man älskar vill.

      En riktigt god och välsignad helg önskar jag dig Bjarne.

      Radera

Kommentar: