03 april, 2015

Det var för vår skull...



I dag var det som Jesus yttrade de ord som innebar att priset var till fullo betalt för våra synder: "Det är fullbordat" sa Jesus! Det Han kom till jorden för att utföra, hade Han slutfört, hela vägen, utan att synda en endaste gång. Han var ett felfritt lamm som blev slaktat för vår skull, för att vi skulle kunna få förlåtelse för våra synder. Tack Jesus!

Gud själv hade sänt sin Son till jorden för detta uppdrag. Jesus visste det hela tiden varför Han blivit född till jorden och Han var lydig ända till slutet. Ingen människa fanns som kunde ha ersatt Jesus, därför att offerlammet måste var utan synd och när Gud såg ut över jorden så fann Han inte en enda människa som var syndfri. Inte en enda. I sin kärlek sände Han sin ende Son till jorden, Sonen som var utan synd. Sonen som hade funnits till redan innan jordens grund blev lagd. Han var den ende som kunde bli det offerlamm som krävdes för att vi skulle få gå fria. Kan du förstå hur högt Gud älskade oss? Det är knappt att man förmår fatta en sådan kärlek! Han offrade sin egen Son till ett oerhört lidande, för vår skull.

Nu kan vi inte peka på vår egen rättfärdighet när vi blivit frälsta och befriade, utan det är på grund av det Jesus gjorde för oss, som vi fick ta emot förlåtelse av Fadern. På grund av att Jesus var utan synd, och betalade priset för vår frihet, så kan vi få gå fria. Tack älskade Jesus. Tack för den räddning som sträcktes till oss från korset på Golgata. 

Priset var oerhört högt - Hans blod rann i strömmar från Hans oskyldiga kropp. Slagen som Han fick ta emot som bildade djupa sår över Hans rygg, var ämnade för dig och mig. Hånet och föraktet Han fick ta emot, tog Han i vårt ställe. Guds vredes bägare drack Han ända till botten, för att vi skulle få frid. När Hans fullständigt oskyldiga blod, utgöts på Golgata, då förbereddes vägen för alla de som skulle komma att be om syndernas förlåtelse. Det pris som ingen av oss människor kunde betala - blev betalat av Guds egen Son så att vi skulle kunna gå fria! 

Kan du fatta denna kärlek kära läsare? Och kan du förstå att många än idag väljer att inte ta emot den gåva som Jesus gav till oss?  Korset är ett segerns tecken för oss. För det slutade inte där. Döden fick ingen makt över Jesus och på tredje dagen fick Han livet tillbaka. Han blev den förste som uppstod och Han har lovat att alla de som tror på Honom, ska vinna ett evigt liv.



Fyrbåken blinkar:

(Första versen från sången "På en avlägsen höjd" )

På en avlägsen höjd, stod ett grov dystert kors, 
symbolen för smärta och skam. 
O jag älskar det kors där vår Herre för oss 
blev till döden en smärtornas man. 

Jag vill älska det urgamla kors. 
I dess kraft skall jag segrande gå. 
Jag omfamnar det heliga kors, 
tills jag segrarens krona skall få.

Text: George Bennard 1913, A Aleby 1925
Musik: Gorge Bennard 1913

2 kommentarer:

  1. Tack för detta Påskens budskap om vad Jesus har gjort för oss, kära Myrra!
    Vilken Kärlek, vilken Nåd!

    Önskar dig fortsatta Välsignade dagar under
    Påskhögtiden. ❤️❤️❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Ja Amen! Vilken Nåd och vilken Kärlek! Det är knappt att man kan fatta det till fullo. Kärleken var 100 % utgivande, utan att kräva något tillbaka. Bara friheten att säga - ja, eller - nej. Det var det bästa beslut jag någonsin har tagit, jag valde Jesus! Och du valde Jesus, Marguerite. Och många, många andra har gjort det. Vi hoppas att vi ska bli många fler som gör det innan Han kommer tillbaka till jorden.

      Önskar dig ett fortsatt Välsignat Påskfirande! Kramar om dig!

      Radera

Kommentar: