08 maj, 2015

En symbol kan betyda så olika för olika människor...

 Symbolers betydelse

Festen-Smycket som du finner hos den kristna presentbutiken Fyrbåken bok och present,  är ett helt unikt smycke, specialdesignat E.N Fyrbåken Design och tillverkat av Guldhuset Bronsil i Sverige. Svensktillverkat står för trygghet och kvalité så det är värt det något högre priset. Men Festen-Smycket är också en symbol. Från början var det tänkt som en symbol för den fest vi alla är bjudna till, bröllopsfesten, som ska hållas när de frälsta och Jesus återförenas. 

Men så har vi tänkt om, för en symbol kan betyda så olika för olika människor. Den som ännu inte har en bekännande tro på Jesus, kanske ser bokstaven "F" som omsluts av en segerkrona, som en symbol för F som frihet och F som i fest - av ett helt annat slag. T.ex. den frihet som träder in efter en lång tid av studier och kamp, med läxor och långa dagar, kvällar och nätter av tentor och prov av alla de slag -  och så kommer äntligen examen eller studenten. Det är FRIHET för dem! Därför har vi tagit fram ett litet gåvokort som följer smycket som gåva för denna kundgrupp. Det ser ut på ett enkelt sätt, så här:
Neutralt Grattis-kort


För en annan kundgrupp, som är troende, kanske symbolen Festen-smycket leder tankarna mer till Jesus och till den Välsignelse som kommer i gemenskap med Honom. En del av dem ser Festen-smycket som en symbol för seger i livet tillsammans med Jesus. De ser bokstaven F som är sammansmält med korset, som en symbol för frid, frihet och frälsning och tankar om att vi alla är inbjudna till bröllopsfesten! Att symbolen hänger inuti en segerkrona för tankarna till fullständig seger i Jesu namn. För denna kundgrupp har vi tagit fram ett annat kort som man kan välsigna andra eller sig själv med, och det följer alltså med som gåva och du får själv välja vilken av dessa två olika kort du vill ha med när du köper Festen-smycket. 

Guds Välsignelse-kort

Korten är inte större än de vanliga små visitkorten, ca 85X55 mm och i ena hörnet är de märkta med E.N. Fyrbåken Designs tecken som garanterar att det är original och inte en kopia.

Med tanke på alla högtider som ligger framför med konfirmationer, studenten, examen, vigslar, födelsedagar, m.m. så får du nu  200 kr rabatt på smycket. Rabatten gäller från den 8 maj till den 14 juni 2015.

Som gåva får du också som vi sagt tidigare, den specialdesignade svarta kartong-asken, På väg till Festen....

På väg till Festen - smyckesask

Till sist en bild på Festen-smycket, i äkta genomgående silver. Tillverkat i Sverige av Guldhuset Bronsil.  Det var Silversmederna på Bronsil AB, som tillverkade SM-pokalen i innebandy. Det kan du se på den här länken. Det är ett mycket vackert silverarbete de färdigställde till SM-pokalen.


Och så här ser Festen-smycket ut liggande i asken som du kan se ovanför.
Silverhalsband - Festen-smycket


8 kommentarer:

  1. Ett jättefint smycke, Myrra!
    Korten som man kan välja till
    är ju en fin tanke.
    Ja, detta får jag fundera på...
    Ha en fin och Välsignad helg, kära vännen!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Tack Marguerite! Roligt att läsa att du tycker om det. För mig som kristen får symbolerna med segerkronan, korset som är sammansmält med bokstaven F, så tydliga kopplingar till min kristna tro.

      Men så finns det ju också en kundkrets som ser symbolerna på andra sätt, som också behöver ha ett mer neutralt kort som följer smycket. Jag hoppas att det blir bra att man kan välja kort som man själv vill, med eller utan kristen anknytning.

      Önskar också dig en välsignad helg min vän! Skickar en stooooor kram till dig!

      Radera
  2. Bara Ni som säljer Festen-smycket?

    /

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Andreas
      Ja, det är bara vi som säljer det. Jag har ännu inte bestämt hur vi ska göra, om vi ska behålla det inom Fyrbåken eller skicka det vidare ut över Sverige. Det är bara några månader sedan som det första exemplaret såg dagens ljus, så jag får fundera vidare på det. Det är som ett litet barn för mig detta. Dess design har fötts fram under bön och jag vill så gärna att det ska få betyda något alldeles speciellt för de som bär det.

      Det blir ju ett högre pris när det är tillverkat i Sverige och är en specialdesign, men en del gör så att de köper det när de ska fira en speciell högtidsdag och vill ge bort något fint. Då kanske man är flera som ska lägga ihop till en present, då blir det inte så hög kostnad på varje person.

      Passar på att fråga dig om du inte är med på Facebook? Jag har inte funnit dig där, men det är ju väldigt många som inte är med där också.

      Ha det så bra och ha en fortsatt fin vecka Andreas!

      Radera
    2. ja Facebook. ja... jag ska väl finnas där, men jag har väl ingen bild på mig dock.

      /

      Radera
    3. Hej Andreas
      Men vad roligt! Då ska jag se om jag finner dig där.... hoppas vi syns då! Då kommer du nog att få en vänförfrågan från mig då.

      Ha det så bra! Önskar dig allt gott!

      Radera
  3. oh vad fint smycket är..jag ska nog fundera på det en stund.
    Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne
      Roligt att du tycker om det! Tack för uppmuntran!

      Kramar om dig!

      Radera

Kommentar: