12 maj, 2015

Stor asteroid sveper förbi jorden på Kristi Himmelsfärdsdag...

Nu kommer ännu en mycket stor asteroid, men på tryggt avstånd från jorden, lovar man.

Fri översättning och ett utdrag ur en artikel som du finner länken till längre ner på sidan.
En gigantisk asteroid kommer att komma nära jorden den här veckan, närmare än tidigare monster som har utlöst en global panik. Oroliga astronomer varnade att "1999 FN53", som är en åttondel av storleken på Mount Everest, kommer nära jorden den 14 maj 2015. En kollision skulle vara något ofattbart stort. Monstret är mer än tio gånger större än andra meteoriter som Nasa har synliga på sin radar för nära jorden objekt. Den är också dubbelt så stor som den gigantiska 2014-YB35 som fick astronomer över hela världen att titta  på himlen i mars. Experter varnar för att en kollision skulle utlösa en explosion liknande miljoner megaton TNT och skulle kunna döda 1,5 miljarder människor.

"Vi talar om miljontals megaton energi, betydligt mer än vad som släpptes i Hiroshima, sade Bill Napier, professor i astronomi vid universitetet i Buckinghamshire.
"För att förstå konsekvenserna av något på denna skala, skulle du behöva titta på science fiction, det är obegripligt."  

 Asteroiden rusar för närvarande runt jorden femtio gånger snabbare än en jumbojet och dubbla hastigheten av en rymdraket. Även om den är flera miljoner miles bort (amerikanska mil)  fruktar astronomer  att en liten avvikelse från dess omloppsbana kommer att sätta den på en huvudstupa kollisionskurs med planeten.

Vart befinner sig då denna enorma klump av sten? Jo den är på väg att passera inom sex miljoner miles (Amerikanska miles) från jorden den 14 maj. Det kan låta ofantligt långt bort, men i astronomiska termer är det en liten sträcka och tillräckligt nära för att uppmana astronomer att hålla ett öga på den tills den har passerar säkert. 

Slut på ett utdrag och  fri översättning av artikeln som du finner i sin helhet via nedanstående länk.



Fyrbåken blinkar:

(Johannesevangeliet kapitel 10 vers 11 - 18)

Jag är den gode Herden. Den gode Herden ger sitt liv för fåren. Den som är lejd och inte är Herde och inte äger fåren, han överger fåren och flyr när han ser vargen komma, och vargen river dem och skingar hjorden. Han är ju lejd och bryr sig inte om fåren. Jag är den gode Herden, och jag känner mina får, och de känner mig, liksom Fadern känner mig och jag känner Fadern. Och jag ger mitt liv för fåren. Jag har också andra får, som inte hör till den här fållan. Också dem måste jag leda, och de skall lyssna till min röst, och det skall bli en hjord och en Herde. Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv för att sedan få det tillbaka. Ingen har tagit det ifrån mig, jag ger det av fri vilja. Jag har rätt att ge det, och jag har rätt att få det tillbaka. Detta har min Fader bestämt för mig.


4 kommentarer:

  1. Hujeda mig,,, skönt att den är på avstånd,
    men onekleligen spännande vad som rör sig i Himlarymden...
    Önskar dig en Välsignad dag och Tackar för Fyrbåkens blinkning!
    KRAAAM!!! ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Ja skönt att den är på avstånd. Varje gång jag läser om stora asteroider så påminns jag om det "berg" som ska slå ner i havet som Bibeln talar om.

      Nu hoppas vi att vi ska få en riktigt fin Kristi Himmelsfärdsdag och enligt väderprognoserna så ska i alla fall Värmland få sol den dagen. Men som ordspråket säger - människan spår, men Gud rår! Och väl är ju det....

      Med en stor kram önskar jag dig en fortsatt trevlig kväll!

      Radera
  2. Vad spännande Myrra. Oavsett vad som än händer här i världen och på jord. Så är Herren den gode Herden, precis som du skriver. Är vi med Jesus, så behöver vi aldrig frukta för faror som komma skall. Ha det så välsignat i " Ack värmeland du sköna " ;) Kramar från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika
      Ja det är tryggt att veta. Vi har inte en Herre som vi behöver vara rädda för, utan en som tar hand om oss och bara vill oss det bästa. Det är gott att veta att Han har all makt, både i himlen och på jorden och allt är under Hans mäktiga kontroll.

      En ljuvlig Kristi Himmelfärdsdag och långhelg önskar jag dig! Kram, kram...

      Radera

Kommentar: