24 maj, 2015

Vapenrustningen....


 När jag var liten flicka fick jag både av mina föräldrar och i skolan lära mig att aldrig någonsin stjäla, att inte ta det som inte var mitt. Jag och mina syskon fick tidigt lära oss att vara ärliga och visa respekt för mitt och ditt. Ett ordspråk som jag ofta hörde var "det börjar med knappnål och slutar med silverskål". Slutsatsen var att om man släpper in den elaka tjuvtanken aldrig så lite, så leder det snart till handling och tjuven är född!

Detta passar så bra in på det jag vill säga om den verkliga tjuven, han som är ute för att "stjäla, slakta och förgöra". Lögnens fader (Tjuven) - det är satan själv, som listigt föder en liten tanke in i våra huvuden. Om tanken tillåts att härja fritt har den snart vuxit sig starkare och fött fram en handling. Det gäller inte bara tjuveri utan på livets alla områden. Han står alltid på lur för att finna ett tillfälle att förstöra livet för oss, stjäla vår glädje och frid, vårt hopp och förtröstan, vår tro och vår starkhet, bedra och lura oss in på områden där inte Herren vill ha oss. Bibeln säger att hans slutmål är att slakta och förgöra oss.

Vad har då Herren för ett råd till oss för att undvika detta? Jo vi ska varje morgon ta på oss rustningen, säger Herren. Rustningen var ett skydd för soldaten, för att inte fienden skulle kunna skada honom. Fienden tittar efter en lucka i rustningen där han kan sätta in stöten, ett ställe som saknar skydd. Man säger att soldaterna på den tiden inte hade något skydd för ryggen, utan endast pansar för bröstet. De blev lärda att alltid gå framåt, för om de vände ryggen till skulle de genast dödas. Därför saknades pansar för ryggen och de såg alltid till att hålla koll på fienden och inte vända den sårbara sidan mot honom.
Men den här rustningen som Bibeln talar om är av ett särdeles slag, så här säger Bibeln och det är Guds eget ord:

Hämta nu styrka hos Herren, av Hans oerhörda kraft. Ta på er Guds rustning, så att ni kan hålla stånd mot djävulens lömska angrepp. Ty det är inte mot varelser av kött och blod vi har att kämpa, utan mot härskarna, mot makterna, mot herrarna över denna mörkrets värld, mot ondskans andekrafter i himlarymderna. Ta därför på er Guds rustning, så att ni kan göra motstånd på den onda dagen och stå upprätt efter att ha fullgjort allt. 

  • Stå alltså fasta,
  • spänn på er sanningen som bälte
  • och klä er i rättfärdighetens pansar 
  • och sätt som skor på era fötter villigheten att gå ut med budskapet om fred. 
  • Håll ständigt trons sköld framför er, med den skall ni få den ondes alla brinnande pilar att slockna, 
  • och grip (sätt på) frälsningens hjälm och Andens svärd, som är Guds ord. 
 Efesierbrevet kapitel 6 verserna 10 - 17


 Ja, låt oss aldrig glömma bort att varje morgon sätta på oss rustningen, så vi kan hålla stånd mot fiendens angrepp!



I dag är det Pingstdagen, dagen då lärjungarna blev uppfyllda av den Helige Ande. Den Helige Ande är "Hjälparen" som ständigt finns hos oss för att undervisa oss och hjälpa oss att förstå vad som är Guds vilja för våra liv. Jesus berättade redan tidigare, under sin tid tillsamman med sina lärjungar, att det var för deras bästa som Han lämnade dem ( det som skedde på Kristi Himmelsfärdsdag, när Han lyftes upp i skyn) och återvände till Fadern. Han berättade också för dem att  Han skulle be Fadern och Fadern skulle sända dem en Hjälpare, den Helige Ande, som skulle vara hos dem för alltid. Han berättade för dem att de skulle vänta på att bli "utrustade med kraft från höjden". Det var just detta som skedde i dag, på Pingstdagen, för länge sedan. Än idag är Hjälparen, den Helige Ande kvar hos oss.

Läs mer i Fyrbåkens blinkning nedanför. Där får du veta vad som hände på Pingstdagen!

Fyrbåken blinkar: 

 (Apostlagärningarna kapitel 2 verserna 1 - 4)

När Pingstdagen kom var de alla församlade. Då hördes plötsligt från himlen ett dån som av en stormvind, och det fyllde hela huset där de satt. De såg hur tungor som av eld fördelade sig och stannade på var och en av dem. Alla fylldes av Helig Ande och började tala andra tungomål, med de ord som Anden ingav dem.

4 kommentarer:

  1. Tänk att jag fick ta del av detta, när jag nu är hemma mellan arbetspassen!
    Så Välsignat att läsa om!
    Det gamla ordspråket känner jag också väl till och ger vi fienden ett finger,
    så tar han hela handen...
    Tack för Fyrbåkens blinkning och ha en fin och Välsignad eftermiddag / kväll,
    denna ( hos mig ) soliga och vackra Pingstedag!
    KRAAAM!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite
      Tack för uppmuntrande ord! Och tack till dig och alla de andra änglarna, som arbetar inom vården. Ni får arbeta när vi andra är lediga, och ni har en oerhört viktig uppgift.

      Så bra att vara medveten om fiendens listiga angrepp. Han söker alltid efter tillfällen att sätta in sina bedrägliga tankar för att få oss på fall. Inte ens Jesus själv undgick hans attacker. Tack och lov att inte Jesus gav efter för satan ute i öknen, där han vid tre olika tillfällen försökte förvilla, bedra och ta ifrån Jesus den uppgift som Han kommit till jorden för att ge till mänskligheten - möjligheten för oss att få förlåtelse och ett evigt liv. Ja, vi behöver sannerligen hålla oss vakna i denna tid för tiden nu är en ond tid och satan går omkring som ett rytande lejon för att finna någon att uppsluka.

      Hoppas nu att du får en skön vila efter ditt pass och får njuta av värmen och försommaren. Tänk snart är det semester och du får koppla av och hämta nya krafter! Sänder en stor kram och önskar dig en Välsignad ny vecka!

      Radera
  2. Tack för din fyrbåksblinkning kära Myrra. Och med detta fantastiska bibelord att Den Helige Ande blev sänd till oss för att leda och hjälpa oss..och påminna oss om vad Herren sagt.
    Ha en underbar vecka min kära vän
    Kramar/ Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja tack och lov för att Fadern sände oss Hjälparen, den Helige Ande. Trots att man ibland tycker att han är alltför tyst så talar han i exakt rätt tid och vid exakt rätt tillfälle.

      Själv har jag ibland varit så nedstämd över att jag inte finner vägledning i en fråga och inte hör jag något från Hjälparen heller. Hur jag än ber och ropar så är det tyst och jag vet varken ut eller in.

      Men så kommer då äntligen dagen, när det inte är tyst längre och vägledningen kommer och helt plötsligt förstår jag mer. Och när jag då tittar bakåt på de mörka dagarna när allt var så tyst och förvirrande så ser jag som om en dimma lättat från den väg som tidigare var så suddig och svår att få grepp om.

      Så det jag vill säga med detta är att Herren kommer aldrig för sent! Han vet exakt den rätta tidpunkten! Du vet allt detta redan Marianne, men ibland behöver även vi som har varit troende länge, påminna både oss själva och varandra om detta. För vägen kan bli tung för oss alla ibland och då är det så gott att få påminna varandra om detta. Jag tror vi behöver dessa ökenvandringar också, det finns nog ett syfte med dessa dagar också. Herren vet precis vad han gör.

      Fortsatt go sommar, fylld med Guds välsignelse! Kramar om dig!

      Radera

Kommentar: