11 augusti, 2015

Inte religion - utan relation, med Jesus...

När jag ser hur vår värld alltmer fylls med våld, hat och vansinne, så tänker jag på hur annorlunda Gud Fader hade tänkt allt för oss. Hur bedrövad Han måtte vara när Han ser sina älskade barn gå sina egna vägar och fara allt mer illa själva och göra andra illa. Det var inte så Han hade tänkt ut det från början. Med smärta var Han tvungen att utvisa Adam och Eva från Edens lustgård, eftersom det inte var möjligt att härbärgera synd därinne. Människan var tvungen att ta konsekvensen av sitt val och då bröts något som var ämnat att bli så vackert för människan. 



En del säger "men är han inte gud, då kan han väl se till så ingen synd finns"? Då brukar jag fråga dem "skulle du verkligen vilja ha en sådan gud som hade skapat oss som robotar, som sprattelgubbar och sprattelgummor som Han hade kunnat styra exakt som Han ville? 

Gud ÄR KÄRLEKEN och detta var inte Hans vilja för människan. Han respekterar den fria vilja som Han har gett oss mycket högt. Vi får alltid göra våra egna val, gå våra egna vägar, rusa bort från Honom - om det är det vi vill. Tänk på fruktträdet som Adam och Eva inte fick äta av. Herren kunde ha satt staket och hinder runt omkring trädet så det inte hade funnits någon risk för att människan hade brutit mot förbudet. I stället placerade Han det mitt i Lustgården, fritt och öppet, och Adam och Eva fick i full frihet ta ansvar för sina val. Hur det gick vet vi. Ormen kom och lockade med den glänsande frukten och samtidigt sa han orden som han ofta säger än i dag.... "skulle gud verkligen ha sagt"..... Hur ofta hör vi inte samma ord i dag, från människor som inte känner Jesus och som heller inte önskar att lära känna Honom, att de ifrågasätter det som står i Guds ord? Skulle Gud verkligen ha sagt.... ? Allt för att så tvivel och för att försvaga vår tro och dra oss bort från Jesus!

Den ulv, den djävul, som från tidernas begynnelse i Lustgården dök upp intill Eva i form av en orm håller fortfarande på för fullt och alltmer intensivt eftersom han vet att hans tid snart är ute! Under vår egen vandring kan vi möta denna djävul på olika sätt. Inte alltid uppenbarar han sig så tydligt, utan han opererar ofta i våra egna tankar för att försöka skapa olika fästen och dra oss bort från tron på Jesus. Hans mål är att stjäla, slakta och förgöra, säger Guds Ord. Stjäla vår frid, vår glädje, vår tillförsikt, vårt hopp, vår trygghet.... vi möter honom i bland i andra människor som hånar oss, förlöjligar, smutskastar och förtalar oss, gör allt för att vi ska tappa modet och ändra riktning och börja gå bort från Jesus. Det är det som är målet för fienden. 


När Jesus hade betalat priset för dig och mig på korset på Golgata, fick Han livet tillbaka av Fadern, precis som Han hade sagt i förväg. När Han undervisade sina lärjungar om dagen Han skulle återvända till himlen så sa Han: 

Om ni älskar mig, kommer ni att hålla mina bud. Jag skall be Fadern, och Han skall ge er en annan Hjälpare, som skall vara hos er för alltid: Sanningens Ande. Världen kan inte ta emot den, eftersom världen inte ser den och inte känner den. Men ni känner den, eftersom den är kvar hos er och kommer att vara i er.
Johannesevangeliet kapitel 14 verserna 15 - 18


Så vi är inte lämnade åt oss själva, vi har en Hjälpare som vill hjälpa oss att gå Guds väg. Synden skiljer oss från Gud men Jesus har betalat priset för oss, så det är fritt att gå raka vägen fram till korsets fot och tala med Jesus Kristus. Vi kan göra det i vår ensamhet, det är inte en religion vi behöver - utan en relation, med den levande Jesus Kristus! Tala med Jesus som du talar till en vän och var ärlig, Han älskar oss precis som vi är, och Han känner redan till alla våra synder men vi behöver bekänna dem och be om förlåtelse. Han vill att vi ska få det som tyngt oss avlyft så vi fria kan gå vidare. Vi kan vara helt säkra på att bli förlåtna om vi kommer med uppriktiga hjärtan och verkligen menar det vi säger. Låt inte en enda dag till gå förlorad! Gå i samtal med Jesus redan i dag! Även om du inte märker något särskilt kan du vara helt säker på att Han hör dig - vartenda ord, och hela himlen kommer att glädja sig över dig.




4 kommentarer:

  1. Tack för detta, kära Ellinor!
    Amen,Amen, säger jag!
    Fridshälsningar och KRAAAM!❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marguerite!
      Amen, amen... Gud är så god!

      Ha nu en riktigt fin och Välsignad helg! Kramar om dig tillbaka!

      Radera
  2. Amen og Halleluja søster.

    Håper alt er bare bra med deg?
    For en uke siden var vi i Bengsfors,og da ble jeg så
    Kraftig minna på å be for deg og dine.

    Gud velsigne deg og dine!
    Hilsen
    Jan Samuel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jan Samuel
      Tusen tack för dina förböner! Jag väntar fortfarande på att bli bättre och ser framåt med hopp, men ännu har inte bönesvaret kommit. Hoppas att allt är bra med er. Jag ber för er också, och har tänkt på er mycket efter sorg och saknad som ni har måst ta er igenom. Men Gud ska fylla på med krafter och vägleda oss, steg för steg, dag för dag.
      Önskar er båda Guds rika välsignelse!

      Radera

Kommentar: