08 juli, 2016

Hjälparen är hos dig...

Har suttit och lyssnat och njutit av Conway Twitty hela dagen! Nu klockan 16 är det dags att bänka sig tillsammans med Församlingen i Tampa Bay Florida, många timmar framåt! Det är att jämföra med när vi sätter mobilen på laddning och får den 100 % laddad, men nu är det jag själv som ska stå på laddning i några timmar! Tack Jesus att Du har ordnat det så att vi inte är beroende av att personligen befinna oss på vissa platser. Den Helige Ande kommer till längtande hjärtan vart helst vi än befinner oss på jordklotet! Och jag vill lyssna till dig Jesus, när Du talar till mig, som en Far talar till sitt barn!

Innan Jesus lämnade jorden så höll han ett avskedstal som du kan läsa om i Johannesevangeliet kapitel 14. Där berättar Han att Han inte ska lämna oss ensamma. Han lovade att Han skulle be Fadern att sända en Hjälpare till oss - Den Helige Ande, som ofta kallas "Hjälparen". Det var det som hände den Pingstdag när Lärjungarna var samlade i övre salen och det kom ett dån från himlen och tungor som av eld kom över var och en som befann sig i salen och de började tala ett nytt språk, ett himmelskt språk - de började tala i tungor. 

Sedan den dagen befinner sig Den Helige Ande här på jorden och när vi talar med Jesus, så är den Helige Ande (Hjälparen) hos oss. Därför når oss Gud var vi än befinner oss, det är en tröst för oss som inte kan ta oss till kyrkor av olika anledningar. Gud har ordnat det så att Han möter oss precis där vi befinner oss, om vi söker Honom och vill att Han ska komma. 

Du följer väl med till Fyrbåkens blinkning? Du finner den efter den lilla stjärnan som blinkar här nedanför som föreställer ljuset från en blinkande Fyrbåk och där finner du små korta bibeltexter. Kanske du vanligtvis inte tillhör dem som läser Bibeln? Men läs då dessa små korta stycken. De kommer att vara andlig mat för din själ, och du kommer att byggas upp av dem, vare sig du märker det eller inte. Det sker på insidan, i ditt hjärta. Gud tar hand om att det sparas i hjärtat till den dag du behöver extra styrka. Då kommer Han att påminna dig om Bibeltexter som du har läst och de blir till styrka och välsignelse för dig! Hur kan de göra det, kanske du undrar? Jag märker inget särskilt när jag läser dem? Nej, kanske gör du inte det just när du läser det, men du "laddar ner" det i hjärtat och eftersom Guds ord är ett "levande ord" så kommer det att leva i ditt hjärta, tills den dag du behöver det som bäst. Därför ska vi ladda ner Guds ord så mycket som möjligt! Det är vår styrka! 

Fyrbåken blinkar:


(Johannesevangeliet kapitel 14, vers 16 - 18)

"Jag skall be Fadern, och Han skall ge er en annan Hjälpare, som skall vara hos er för alltid: Sanningens Ande. Världen kan inte ta emot den, eftersom världen inte ser den och inte känner den. Men ni känner den, eftersom den är kvar hos er och kommer att vara i er. Jag skall inte lämna er ensamma, Jag skall koma till er."




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentar: